Hallo iedereen, ik kijk al een paar jaar mee maar vond het tijd voor een korte introductie.
Sinds begin corona periode in de koffiewereld gerold en inmiddels is het een leuke hobby.
Omdat ik in een huurappartement zat, met lage keukenkastjes, had ik wat limitaties. Eerste aanschaf was een philips latte-go, maar die was na een paar dagen terug bij de leverancier, niks voor mij.
Ik drink 2-3 koffie / cappuccino per dag, vriendin alleen maar koffie. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een Solis/breville/sage dual boiler. Omdat ik hier water kan bijvullen aan de voorkant was dit een praktische oplossing en qua opties en stoom eigenlijk een prima apparaat. Bouwkwaliteit en uiterlijk natuurlijk niet te vergelijken met een e61, maar geen spijt gehad van deze aankoop.
Bij de molen is dit een ander verhaal, hier ben ik voor de degelijke rocky gegaan, maar had achteraf meer moeten investeren. Het uiterlijk (hopper) van de speciality stond mij toen tegen, maar was rationeel natuurlijk een betere optie geweest. Hoe dan ook, het was goed genoeg voor dat moment.
Anyway, fast forward naar vandaag. Inmiddels zit ik in een koophuis en heb zowaar plek in de keuken en bijkeuken. Omdat een (Duitse) zaak momenteel 11% korting geeft op alles heb ik keuzestress.
Ik was van plan om een nieuwe molen te kopen maar overweeg om meteen all-in te gaan voor een e61.
Qua molen denk ik aan de 65 atom (wellicht de digital versie, daar zit een mooiere hopper bij). De eureka xl vind ik niet top qua uiterlijk maar is natuurlijk een goede molen. De Fausto staat mij tegen ivm de portafilter houder, jammer want bij Kaffeemacher waren ze er wel over te spreken. Mocht ik obvious molens missen dan hoor ik het graag! (geen single dose, lieft activatie door portafilter).
Qua machine neemt emotie de overhand; ecm vind ik toch wel erg mooi. De technika zou denk ik prima passen, synchronika lijkt me overkill en kost ~500 €meer. De Rocket cinquantotto zou hetzelfde kosten als de technika. Ook een erg mooie machine, en iets meer functies natuurlijk. Draaiknoppen en de spout aan de voorkant vind ik dan weer beetje jammer. Rationeel zou ik de profitec 600 waarschijnlijk moeten overwegen, maar uiterlijk is het net niet mijn smaak. Mechanika max is natuurlijk ook net uit, maar die lijkt zoveel tweak opties te hebben dat ik het filmpje halverwege heb gestopt; te veel gedoe voor mijn koffieroutine....
Feedback op mijn overwegingen is natuurlijk welkom.
Groet,
Maarten
Re: Korte intro
2Welkom Maarten op dit forum.
Ik ken de door jou genoemde apparaten niet en kan je daar dus niet in adviseren.
Maar er zijn een heleboel mensen op dit forum!
Ik ken de door jou genoemde apparaten niet en kan je daar dus niet in adviseren.
Maar er zijn een heleboel mensen op dit forum!
3Welkom Maarten 

Gr, Guido
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
4Welkom!Maart3n schreef: zo 30 apr 2023, 13:40Omdat een (Duitse) zaak momenteel 11% korting geeft op alles heb ik keuzestress.
Kalmte is geboden.
Die 10% korting kan een hele snelle weg naar goedkoop=duurkoop worden

Met een beetje beleid kun je in eigen land ook voordelige aanbiedingen vinden, mogelijk zelfs in je buurt. In Hoogersmilde zit www.kafko.nl en onze eigen HanR in Rotterdam heeft ook weleens moois voor aantrekkelijke prijs, en zo zijn er wel meer ook op het forum.
Er is net een mooi fris nieuw onderwerp op het forum waar je een goed overzicht vindt van wat je als beginner zou kunnen aanschaffen, afhankelijk van je ambitie en budget. Had je die al gevonden?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
5Dank voor de reacties heren!
Ik had er niet bij geschreven dat ik in Zuid limburg woon, Aken is simpelweg dichterbij dan Rotterdam en heb goede ervaringen bij deze zaak. (al blijft het zo dat je als consument soms beter beschermd bent als je online koopt).
Ik zal de post waar je op doelt nog even erbij halen, dank voor de tip.
Ik had er niet bij geschreven dat ik in Zuid limburg woon, Aken is simpelweg dichterbij dan Rotterdam en heb goede ervaringen bij deze zaak. (al blijft het zo dat je als consument soms beter beschermd bent als je online koopt).
Ik zal de post waar je op doelt nog even erbij halen, dank voor de tip.
6Dank voor je introductie.
Wat ik lees is dat je veel waarde hecht aan het uiterlijk van de machine en daar kan niemand je over adviseren want het gaat om jouw eigen smaak. Ikzelf ben altijd uitgegaan van een machine die zo min mogelijk kost qua onderhoud, onderdelen universeel zijn en liefst zo simpel dat ik zelf ook wat kan repareren. Qua koffiemolen een machine met minimale retentie omdat ik niet de hele dag koffie zet en zodoende niet telkens koffie weg moet gooien wat in de uitloop van de maler oud heeft liggen worden. Een hele andere invalshoek.
Zelf heb ik een simpele Londinium 1 met een Niche Zero staan en pak ik af en toe mijn pavoni erbij. Ben nog steeds tevreden met deze spullen. Succes met je zoektocht en uiteraard welkom op het forum!
Wat ik lees is dat je veel waarde hecht aan het uiterlijk van de machine en daar kan niemand je over adviseren want het gaat om jouw eigen smaak. Ikzelf ben altijd uitgegaan van een machine die zo min mogelijk kost qua onderhoud, onderdelen universeel zijn en liefst zo simpel dat ik zelf ook wat kan repareren. Qua koffiemolen een machine met minimale retentie omdat ik niet de hele dag koffie zet en zodoende niet telkens koffie weg moet gooien wat in de uitloop van de maler oud heeft liggen worden. Een hele andere invalshoek.
Zelf heb ik een simpele Londinium 1 met een Niche Zero staan en pak ik af en toe mijn pavoni erbij. Ben nog steeds tevreden met deze spullen. Succes met je zoektocht en uiteraard welkom op het forum!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
7thanks! Als ik voor single dosing zou gaan zou ik ook meteen voor de niche gaan, maar dat krijg ik qua workflow niet verkocht thuis. Craftsmanship van ecm is inderdaad een persoonlijke voorkeur in deze keuze. Noodzaak voor een dual boiler is wel nog een vragenteken voor mij, 500 verschil is natuurlijk best wat.bobbee schreef: zo 30 apr 2023, 21:49 Dank voor je introductie.
8De meeste single dose malers krijgen een betere workflow als je de bonen van te voren afmeet en in bakjes of "reageerbuisjes" doet. Ik denk te begrijpen dat het elke keer afwegen een issue is.Maart3n schreef: zo 30 apr 2023, 23:22Als ik voor single dosing zou gaan zou ik ook meteen voor de niche gaan, maar dat krijg ik qua workflow niet verkocht thuis. Craftsmanship van ecm is inderdaad een persoonlijke voorkeur in deze keuze. Noodzaak voor een dual boiler is wel nog een vragenteken voor mij, 500 verschil is natuurlijk best wat.
Voor wat betreft de single dose workflow van de maler zelf wordt het voorlopig niet beter dan de Niche. Klep open, bonen er in, klep dicht, schakelaar - klaar. Als je echt lui bent kun je de Niche zelfs laten schakelen met de klep, maar dan staat deze wel bijna altijd open.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™
9Welkom Maarten!
Zo te zien heb je nog wel wat huiswerk voor de komende weken
. Je vragen schieten nu nog alle kanten op, maar zijn gelukkig niet nieuw. Met wat uitzoekwerk (wat een leuk onderdeel is van het proces) zul je vast kunnen slagen.
Om een idee te krijgen welke machines 'goed' zijn, kun je alvast een kijkje nemen in het recent aangemaakte topic: https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=12901. Gaandeweg komen dan vanzelf vergelijkingen van bijv. waarom een Fausto vs. Mignon XL (die uit dezelfde fabriek komen met kleine verschillen).
Voor 10% zou ik geen overhaaste beslissingen nemen. Er is altijd wel wat speelruimte en een goed adres of juiste aankoop, al dan niet tweedehands, zullen veel meer waard zijn. De prijzen lopen in mijn beleving nooit zo ver uit elkaar dat je direct een keuze moet maken, tenzij de keuze al gemaakt is er er prijsverhogingen aan dreigen te komen. Dat lijkt voor nu wel even gedaan.
Zo te zien heb je nog wel wat huiswerk voor de komende weken

Om een idee te krijgen welke machines 'goed' zijn, kun je alvast een kijkje nemen in het recent aangemaakte topic: https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=12901. Gaandeweg komen dan vanzelf vergelijkingen van bijv. waarom een Fausto vs. Mignon XL (die uit dezelfde fabriek komen met kleine verschillen).
Voor 10% zou ik geen overhaaste beslissingen nemen. Er is altijd wel wat speelruimte en een goed adres of juiste aankoop, al dan niet tweedehands, zullen veel meer waard zijn. De prijzen lopen in mijn beleving nooit zo ver uit elkaar dat je direct een keuze moet maken, tenzij de keuze al gemaakt is er er prijsverhogingen aan dreigen te komen. Dat lijkt voor nu wel even gedaan.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.