[VERKOCHT] : Perfecte La Pavoni Professional (2021) met veel updates!

1
Mijn start in de wereld van de betere espresso koffie maken, was deze machine. Eenvoudig, back to basics, geen lawaai van een pomp en de mogelijkheid om espresso te zetten met varierende druk tijdens het extractieproces. Dat waren voor mij de redenen om voor deze machine te gaan. Ik heb een technische achtergrond, dus meten is weten. De reden waarom ik verschillende extra's heb toegevoegd: een drukmeter voor de extractiedruk en een meter voor de temperatuur van de gloeikop. Het bleek dat de gloeikop te snel te heet wordt als je een paar kopjes achter elkaar zet, dus een zgn. BONG isolator toegevoegd waardoor je snel meerdere kopjes achter elkaar kunt zetten zonder gedoe met afkoelen van de kop met natte doeken, sprayen of op andere wijze. Andere verbeteringen die ik heb uitgevoerd: de behuizing voor de zuiger is af fabriek van kunststof, deze vervangen door een huis van RVS. De bouten waarop de hefboom scharniert vervangen door RVS. Alle originele onderdelen en het specifieke gereedschap krijg je erbij. Je kunt de machine dus weer in de originele staat terugbrengen.
De pistonmaat is afwijkend van de E61 standaard, nl. 54 mm. Alle accessoires van die maat zijn erbij (open portafilterhouder met filterbakje, portafilterhouder met filterbakje voor twee kopjes, tamper, ring voor op portafilterhouder zodat maalsel niet naast het bakje valt en een houten standaard voor het portafilter). Ik verkoop er geen maler bij.
Er is geen betere manier dan werken met zo'n hevelmachine om de basics van het zetten van zeer goede espresso in de vingers te krijgen.
Uiteindelijk heb ik deze machine toch weinig gebruikt. Reden: ik ben licht spastisch aan mijn armen waardoor ik moeite heb om de beweging van de hevel gelijkmatig te maken. Nu staat hij alweer een kleine twee jaar ongebruikt op de kast. Ik ben toch overgegaan naar een pompmachine, de Lelit Bianca vs2.
Met alle aanpassingen heeft dit apparaat in 2021 zo'n Eur 1000 gekost. Ik laat het aan jou om te bepalen wat het je waard is om deze ontdekkingsreis te kunnen maken...
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart
Bijlagen
LaPav Professional met updates, meer foto's beschikbaar LaPav Professional met updates, meer foto's beschikbaar