Advies 2e machine

1
Beste leden,

Een jaar geleden heb ik mij aangemeld op dit forum en heb ik mijn eerst machine aangeschaft. Een QuickMill 3035 via MP.

Na een barista cursus en veel zelf uitgetest wil ik de volgende stap zetten. Naar mijn idee krijg ik geen constante koffie, ieder kopje is anders terwijl mijn stappen hetzelfde zijn.

Ik wil graag een nieuwe machine kopen met een losse maler. In jullie eerste advies gaven jullie al aan; investeer eerst in een goede maler! Dat advies heb ik helaas niet helemaal aangenomen. Nu wil ik jullie advies wel aannemen! Met in het vooruitzicht; constante, goede koffie!

Concrete vraag: ik heb een QuickMill 3035 te koop/ te ruil. En zoek naar een nieuwe machine voor goede espresso’s. Ik drink gemiddeld 2 espresso’s per dag (weinig), geen cappuccino’s. Opwarm tijd vind ik niet erg. Ik wil graag met enig gemak genieten van mijn koffie moment, goeie koffie.

Ik zag nu op MP een Isomac tea e61 met een combali molen. Voor ongeveer dezelfde prijs als mijn QuickMill. Ik wil gerust 100-200 euro extra uitgeven. Ik dacht wel dat ik met deze deal in dezelfde valkuil trap als vorig jaar (een mooi apparaat met een middelmatige maler).

Wat is jullie advies/tips?
Rancilio Silvia v1, DF64v

Re: Advies 2e machine

4
[/quote]

Heb je dit al doorgelezen?

https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=12901
[/quote]

Zeker gelezen. Maar niet alle malers zitten ertussen. Bijvoorbeeld deze advertentie;
https://link.marktplaats.nl/m1976412880 ... nt=app_ios
Professionele maler. Maar voor die prijs? Daar twijfel ik dan weer aan.

Zeker Gilleko. Maar mijn eerste 2 prioriteiten zijn nu goede constante koffie en een klein budget. Ik denk dat ik de rancilio Silva wil zoeken samen met een goede maler.

5
Folkert.kaagman schreef: vr 19 mei 2023, 15:17
Heb je dit al doorgelezen?

https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=12901
[/quote]

Zeker gelezen. Maar niet alle malers zitten ertussen. Bijvoorbeeld deze advertentie;
https://link.marktplaats.nl/m1976412880 ... nt=app_ios
Professionele maler. Maar voor die prijs? Daar twijfel ik dan weer aan.

Zeker Gilleko. Maar mijn eerste 2 prioriteiten zijn nu goede constante koffie en een klein budget. Ik denk dat ik de rancilio Silva wil zoeken samen met een goede maler.
[/quote]
Beste Folkert, we hebben voor nu in de lijst malers opgenomen die nu verkrijgbaar zijn als nieuw. In de toekomst heb ik de visie om een tweedehands lijst te maken en onderhouden. Zelfs dan voorzie ik dat deze maler er niet op komt. Ook al heeft de Cimbali Cadet in principe 64mm platte maalschijven, de leeftijd van deze machine en het doseer mechanisme maken dit een machine die ik niet zou aanraden. In het dossier mechaniek wordt koffie voorgemalen, meestal zes doseringen. In de tijd dat je die niet gebruikt, ligt deze gemalen koffie oud te worden.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

6
Folkert.kaagman schreef: do 18 mei 2023, 21:57 Na een barista cursus en veel zelf uitgetest wil ik de volgende stap zetten. Naar mijn idee krijg ik geen constante koffie, ieder kopje is anders terwijl mijn stappen hetzelfde zijn.
Ik zou dit om te beginnen eens bespreken met degene die je die cursus gegeven heeft. En neem je apparaat mee en kijk eens wat diegene er voor espresso uit krijgt.

7
Bedankt Erik en Heink voor jullie reacties.

@Heink. Voor dat ik de barista cursus ging doen vroeg ik of het handig was als ik mijn machine mee nam. Dit vond hij geen goed idee (dan zou er teveel tijd uitgaan naar het instellen van mijn machine). Aan het einde van de cursus begreep ik dat hij geen groot fan is van een machine met maler in een.

Dit staat ook in jullie eigen forum; ‘De ervaringen met machines met geïntegreerde malers zoals Sage/Solis en Quickmill 3035 zijn niet positief. De interne malers zijn vaak niet geweldig en als er iets kapot gaat in een dergelijke machine is vervanging van het nog wel werkende deel zonde.’

Het is niet zo dat ik geen goede espresso uit mijn machine krijg. De kwaliteit wisselt te veel. Ik hoop met een losse maler en machine een constantere espresso te krijgen.

@Erik. Bedankt voor je advies betreffende de maler. Ik kijk nu naar een kompak k3 touch maler. Voor de machine heb ik nog niks besloten.

8
"in het blinde" denk ik inderdaad dat je, zeker op dit moment, waarschijnlijk het meeste bent gebaat bij een redelijke tot goede (single dose) maler en - mocht je deze nog niet hebben - een goede weegschaal. Met die gereedschappen kun je én maalkwaliteit en hoeveelheid koffie consistent krijgen. Ook een verdeler harkje of draaiverdeler helpen hierbij.

Ik heb zelf geen ervaring met Quickmill als merk, maar hoor op het forum goede geluiden dus daar zou in principe niet de kink moeten liggen.

Bijkomend voordeel is dat je bovenstaande drie aankopen kunt zien als investeringen voor de toekomst die ook dan waardevol blijven én nauwelijks onderhavig zijn aan slijtage. Voordat je de circa 15.000 shot op je schijven hebt gehaald ben je érg ver weg.

Upgraditis daar gelaten, toch een ziekte waar veel van ons aan leiden. Ik ben zelf inmiddels aan de vierde machine en derde maler met 4 en 5 onderweg en ik ben toch ernstig in verleiding gebracht door de ACS Leva die nu te koop staat.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

9
Upgraditis, klinkt goed Erik. Misschien hou ik het dan in eerste instantie wel op alleen de ‘nieuwe’ maler.

Alle andere zaken heb ik al verzameld. Doseer ring, verdeler, weegschaal. Alleen geen harkje, die leek me nog overbodig. En om eerlijk te zijn kan ik ook nog eens oefenen met aandrukken op een weegschaal.

Zou het zonde zijn om een maler in de prijs categorie 300/400 nieuw te kopen (2e hands) of kan ik dan beter doorzoeken naar een duurder segment?