Echt, nu al? Ja... nu al. Ik heb deze prachtige machine deze week opgehaald bij forumlid ErikW, die hem weer van Fuel heeft overgenomen. Ik heb de machine van top tot teen schoongemaakt, chromen delen met Belgom gepoetst, nieuwe seals geplaatst en hem opnieuw ingevet met Loxeal PTFE vet. Sinds de aanschaf van mijn Profitec Pro 700 bleef ik toch benieuwd hoe een echte lever machine mij nu zou bevallen, en dat heb ik nu geprobeerd. Maar ondertussen ben ik eigenlijk zo verknocht gekraakt aan de Pro 700 dat ik mij afvraag of ik niet gewoon te impulsief ben geweest en niet beter mijn geld in een grote conische molen als de Weber Key (of toch weer een Niche Zero) kan steken. Dit ook met name omdat mijn smaakvoorkeur uitgaat naar light roasts.
Daarom toch alvast heel voorzichtig deze advertentie om te kijken of iemand wellicht al interesse heeft. Het betreft een prachtige luxe uitvoering met houten knoppen/handvaten. De waterkraan en steam wand zijn in Vostok uitvoering, wat een hele classy look geeft. Naast de prachtige houten handvaten zitten er ook nog een aantal matchende accesoires bij de machine, namelijk een als nieuwe Bravo tamper, custom Tadamm palm tamper en leveler en een Torr tamper. Verder ook een IMS douchescherm en twee IMS filterbakjes (dubbel en tripel) en natuurlijk alle stock accesoires: slangen voor vast water, dosing funnel, single, double en bottomless portafilters, verschillende spare parts, zakjes Puly Caff, stock ACS tamper, stock filterbakjes en stoffen opbergzakje.
Ook is de originele houten shipping kist nog aanwezig bij de machine.
De machine stamt van december 2021 en is altijd met zacht water gebruikt. Momenteel zit er Volvic water in. Hij heeft een speciale veerset die een wat lagere maximale druk geeft dan normaal. Normaal gesproken zouden deze rond de 11 bar zitten, deze heeft een max. druk van 10 bar. De machine heeft bij Erik (en Fuel) altijd vlekkeloos gewerkt en doet het welteverstaan bij mij ook perfect naar behoren.
Qua minpuntjes zijn er eerlijkheidshalve een paar kleine dingen te benoemen, het chromen rooster op de drip tray heeft best wat krasjes opgelopen. Als dit je echt stoort kun je mogelijk via ACS een nieuwe bestellen. De chromen kopjeshouder boven op de machine heeft ook wat kleine krasjes, wat vrijwel onvoorkomelijk is, maar die zijn echt vrij minimaal. Tevens bladdert de lak op het handvat van de lever op een paar plekjes een beetje af en zit er een klein onopvallend deukje in de zijkant van de drip tray waardoor deze een klein beetje kan klemmen bij het afnemen.
Ik heb voor al dit moois 2600 euro betaald en zou graag hetzelfde er weer voor terug hebben. Gezien de bijgeleverde accesoires denk ik dat dit voor een nieuwe koper een mooie kans is. Nieuw zit een machine als deze zonder de accesoires al rond de 4000 euro.
Eventueel is een inruil van een Weber Key, Niche Zero of andere kwaliteits molen met conische burrs bespreekbaar.
Uiteraard kun je de machine bekijken en testen bij mij thuis in Antwerpen (BE).
Voor alle foto's: https://imgur.com/a/loWpLS6 en https://imgur.com/a/46Pk5AH
VERKOCHT : ACS Vesuvius Evo Leva
1
Laatst gewijzigd door maurice1 op ma 22 mei 2023, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021