Paar beginners vragen

1
Beste koffiedrinkers,

Het zal wellicht hier en daar wel op het forum besproken zijn. Enkel ik krijg het tot nu toe niet gevonden dus ik wil graag een paar beginnersvragen met jullie delen.

1. Wat is doorgaans het beste recept? Italiaans gezien lees ik een 1/2 verhouding. 7 tot 9 gram gemalen koffie op 14/18ml espresso. Voor een dubbele is dat ong. 18gram gemalen koffie op 36ml uitloop. Ergens anders lees ik weer een enkele espresso tussen de 25 en 35ml. I am confused..

2. De extractiesnelheid / doorloptijd. ( gemiddeld tussen 20 en 30 seconden). Vanaf wanneer mag ik deze timer starten? Tegelijk met de switch die je omzet voor het zetten van koffie (dus pre infuse tijd meegerekent als ik dat goed zeg)? Of vanaf het eerste moment dat de druppel koffie het kopje raakt?

3. Een cappuciono op basis van 35ml espresso, is dat dan met tussen de 7-9 gram koffie en tussen de 15-18 gram koffie? (Komt neer op vraag 1).

4. Is bij een single espresso de doorlooptijd de helft zo kort als bij een dubbele? Aangezien ik zou zeggen de helft zoveel gemalen koffie dus ook de helft aan doorlooptijd. Anders zou ik een single espresso fijner moeten malen om de doorlooptijd hetzelfde te houden als bij een dubbele (tussen de 20-30 seconden).

5. Als ik een creme laagje heb op de espresso, maar ik mis het 'tijgerprintje' welke variabele kan ik dan het beste aanpassen?

6. Ik lees dat een lungo tussen de 7 en de 9 gram koffie is. Dus de enkele filterdrager. Met ongeveer een uitloop van 90-110ml. Dien ik dan ook de boon wat grover te malen?

Alvast bedankt!!

Re: Paar beginners vragen

2
Melmvdg schreef: vr 02 jun 2023, 20:07 1. Wat is doorgaans het beste recept?
wat jij lekker vindt is het beste.

welke bonen heb je nu van welke brander en welke maler gebruik je, welke espressomachine, hoe weeg je je maalsel, welk filterbakje gebruik je?

Melmvdg schreef: vr 02 jun 2023, 20:07 2. De extractiesnelheid / doorloptijd. ( gemiddeld tussen 20 en 30 seconden). Vanaf wanneer mag ik deze timer starten?
Wanneer jij wil. Ik tel vanaf eerste druppel in het kopje, en ongeveer 7-10 tellen voor pre-infusie.
Melmvdg schreef: vr 02 jun 2023, 20:07 Tegelijk met de switch die je omzet voor het zetten van koffie
Melmvdg schreef: vr 02 jun 2023, 20:07 5. Als ik een creme
crema
Melmvdg schreef: vr 02 jun 2023, 20:07 laagje heb op de espresso, maar ik mis het 'tijgerprintje' welke variabele kan ik dan het beste aanpassen?
als je oude bonen hebt of voorgemalen maalsel: weggooien

heb je verse bonen van goeie brander? als je doorstroom normaal is, en geen tijgers te zien, dan zijn de bonen mogelijk licht gebrand.

tijgervelletjes zeggen verder weinig hoor.

door wat donkerder gebrande verse bonen te gebruiken moet het lukken, ook kun je wat fijner malen, langzamer doorstroom, kopje hoger plaatsen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
Een poging mijnerzijds, maar ga vooral veel uitproberen en proeven.
Voor een Italiaanse espresso: 18 gram gemalenkoffie en 36 gram koffie in je kopje. Per boon kan iets meer grammen koffie in het kopje wenselijk zijn of iets minder.
Melmvdg schreef: vr 02 jun 2023, 20:07 2. De extractiesnelheid / doorloptijd. ( gemiddeld tussen 20 en 30 seconden). Vanaf wanneer mag ik deze timer starten?
Ik start met tellen vanaf de eerst drup in het kopje. Dan bij de Pavoni ongeveer 10 seconden voor de preinfusie, 10 seconden voor meer druk waarbij de crema ontstaat en dan 10 seconden voor iets minder druk. Soms is het iets meer of minder.
Melmvdg schreef: vr 02 jun 2023, 20:07 4. Is bij een single espresso de doorlooptijd de helft zo kort als bij een dubbele?
Ik maak soms singleshots met 13 gram in de Rancilio Silvia. De doorlooptijd is bij mij ook gemiddeld 30 seconden. Het gaat om de verschillende stadia te doorlopen die de extractie vrij geeft en dat duurt gewoon even.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

4
fransg schreef: vr 02 jun 2023, 20:25
wat jij lekker vindt is het beste.

welke bonen heb je nu van welke brander en welke maler gebruik je, welke espressomachine, hoe weeg je je maalsel, welk filterbakje gebruik je?

Bonen zijn een week geleden gebrand. Arabica bonen. Rancilio Silvia, bonen weeg ik nog op keukenweegschaal koffie weegschaal is onderweg.
Filterbakje voor single shot. Dubbel shot is onderweg.

Wanneer jij wil. Ik tel vanaf eerste druppel in het kopje, en ongeveer 7-10 tellen voor pre-infusie.
(Pre infuse is het moment tot de eerste druppel eruit komt toch?
Melmvdg schreef: vr 02 jun 2023, 20:07 Tegelijk met de switch die je omzet voor het zetten van koffie
Melmvdg schreef: vr 02 jun 2023, 20:07 5. Als ik een creme
crema
Melmvdg schreef: vr 02 jun 2023, 20:07 laagje heb op de espresso, maar ik mis het 'tijgerprintje' welke variabele kan ik dan het beste aanpassen?
als je oude bonen hebt of voorgemalen maalsel: weggooien

(nee vers gebrand vanmiddag gehaald).

heb je verse bonen van goeie brander? als je doorstroom normaal is, en geen tijgers te zien, dan zijn de bonen mogelijk licht gebrand.

tijgervelletjes zeggen verder weinig hoor.

door wat donkerder gebrande verse bonen te gebruiken moet het lukken, ook kun je wat fijner malen, langzamer doorstroom, kopje hoger plaatsen.
Dan word de koffie ook bitterder toch?

6
Nee, want dan krijg je een overmaat aan bitters. Als je met meer water de verschillende stadia van de extractie doorloopt, krijg je iets dat in balans is qua smaak.

Een lekkere lung maken is nog best lastig.
2/3 a 3/4 water in een cappuccino kop en daar een dubbele espresso op zetten geeft wat mij betreft een uitstekend resultaat.
Of je het een Americano of een verdunde espresso noemt, maakt niet uit.

7
(dit gaat niet over de lungo van hierboven)
Melmvdg schreef: vr 02 jun 2023, 22:59
Dan word de koffie ook bitterder toch?
Als je hele lekkere boontjes hebt door een uitstekende brander voor jou gebrand dan is 'bitterder' niet meteen 'viezer' maar kan het erg lekker zijn, zoals ook de luxere 'bittere chocolade' niet on het schap 'oneetbare waar' ligt ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

8
kun je dit nog even beantwoorden overigens:
anders blijft het toch met ogen dicht in het donker met een vliegenmepper zwaaien

9
fransg schreef: anders blijft het toch met ogen dicht in het donker met een vliegenmepper zwaaien
Wat in het geval van een elektrische mepper en de jacht op een mug overigens goed te doen EN leuk is.
Je hoort de mug om je heen zoemen en dankzij het feit dat je twee oren hebt, kan je redelijk goed bepalen waar die mug zich bevindt.
De mepper maakt vervolgens al knetterend en vonkend een eind aan het gezoem. Een mooie eervolle dood van de mug. Veel mooier dan geplet op een muur, badend in het zojuist gedronken bloed van haar laatste slachtoffer.

10
Ja dat is ook weer waar en mooi gezegd!

Ik zou bang zijn dat ik mijn vriendin met het hardplastic racket voor de oren sla en dat ze er dan misschien de grap niet van inziet, of dat ik het racket op de muur stuksla, of de lamp die ergens midden in de kamer bungelt aan splinters mep ;-)