Beste koffiedrinkers!
Na al enkele topics te hebben geöpend en wat hulp te hebben gehad wil ook ik me even voorstellen!
Na geweldig advies van @hanr en al enige hulp voor de toekomst van @douwetje ben ik voor een Silvia V3 gegaan i.c.m. een Mahlkonig vario home.
Ik ben nog wachtende op me koffie weegschaal en een 16-20gr basket en dan kan mijn avontuur beginnen. Voor nu nog even met een single basket en een cheap keukenweegschaaltje.
Ik ben voornamelijk een 'gewone' koffie drinker maar een goede espresso ben ik ook niet vies van! Vandaar gekozen voor de silvia. Een lungo zetten blijft tot nu toe nog lastig. Ik vind het moeilijk om te bepalen of er meer koffie bij moet, of de maling grover of fijner moet, of dat er meer of minder water bij moet. Ik houd de vuistregel aan, een variabele per keer veranderen. Tot nu toe verander ik nog alleen de maling.
Zodra de dubbele filter basket binnen is ga ik beginnen met een 1/2 verhouding binnen 20 en 30 seconden en van daaruit verder. Nog even wachten op me melk kannetje en ik kan beginnen aan me eerste cappuciono! Zin in!
Re: Bijna nieuw hier
2Welkom!
Lungo is hier m.i. niet erg populair.
De extractie duurt te lang/zit te lang in het slechte gebied.
Net als bij bv cognac, heb je een begin, een midden en een naloop.
Het midden is het beste! De naloop bij espresso is niet meer lekker.
Maak een goede espresso en verdun met ongeveer evenveel warm water en je hebt een prima americano.
Men vind eigenlijk altijd een Americo beter.
Lees je goed in bij de beginners topics.
Maak een goede espresso en verdun met ongeveer evenveel warm water en je hebt een prima americano.
3Ik hou opzich wel van het iets zachtere mondgevoel van een lungo, alleen ik wil er niet telkens de molen voor aanpassen. Dus zijn de zwarte koffies hier thuis americano.
Maar in principe vraagt en lungo een grovere maling dan espresso, zodat je in dezelfde tijd een hogere opbrengst hebt zonder overextractie.
Maar in principe vraagt en lungo een grovere maling dan espresso, zodat je in dezelfde tijd een hogere opbrengst hebt zonder overextractie.
4Eigenlijk kan je beter zeggen leer gwn espresso drinken haha.ErikW schreef: ma 05 jun 2023, 21:02 Welkom!
Klopt eens! Maar ik vind een americano wat harder van smaak dan een lungo. Ik hou wel van een zachte zoete smaak.
5Ja precies. Wat is dan de doorlooptijd van een lungo? Hetzelfde als bij espresso?Pti schreef: ma 05 jun 2023, 22:22 Ik hou opzich wel van het iets zachtere mondgevoel van een lungo, alleen ik wil er niet telkens de molen voor aanpassen. Dus zijn de zwarte koffies hier thuis americano.