Opvolger gezocht voor mijn Silvia

1
Dik een jaar geleden (ongeveer) begon mijn espresso avontuur met een Silvia en Niche zero. Hier ben ik nog heel gelukkig mee maar krijg toch een beetje de upgraderites. Nu Silvia ook nog eens een kwaaltje ontwikkelde (stoomknop schiet af en toe los) vind ik dit natuurlijk een briljant moment om eens te gaan neuzen voor iets nieuws :D En daarbij hebben we ook net een nieuwe keuken. Kortom: nu kan ik prima aan mezelf en de leidinggevende thuis verantwoorden dat er een nieuwe MOET komen :D

Wat zoek ik:
* Een HX machine, dubbele boiler mag ook maar lijkt me een beetje overkill en valt buiten het budget denk ik.
* Zou graag meer controle hebben over de temperatuur. Of deze in ieder geval stabieler en voorspelbaar der hebben. Dit is een nice to have.
* Geen lever. Dat red het niet voor wat betreft de WAF en is misschien een mooie voor de volgende upgrade die geheid een keer komt natuurlijk.
*Ik wordt vrolijk van de looks van een degelijke E61 machine

Opties waar ik warm van wordt:
* Profitec Pro 400/500
* Rocket chronometro
Of vergelijkbare ECM/Bezerra machines

Opties waar ik koud bij blijf:
Vind de Lelit machines niet zo mooi :oops:

Budget: ik zoek nadrukkelijk tweede hands en wil daar zo'n 1000,- voor uit trekken. Hier zit wel iets rek in als dat helpt.

Mocht er iemand nog iets moois hebben staan, goed onderhouden, binnen mijn wensen en budget dan hoor ik het graag. Marktplaatsen kan natuurlijk altijd maar ik hoop hier iemand te treffen die er lief voor is geweest en in ieder geval eerlijk en duidelijk over de staat en geschiedenis.

Re: Opvolger gezocht voor mijn Silvia

2
Waarom breng je je Silvia niet naar Peter de Goede van www.ranciliosilvia.info?

Hij kan hem reviseren en tunen. Met een EX4 pomp en PID heb je een dijk van een machine. De EX4 pomp geeft een rustigere drukopbouw en de PID zorgt voor een uitstekende temperatuur controle.

Met een E61 HX ga je dat niet redden! En zit je ook met 40 minuten opwarmtijd. Koop dan liever bijvoorbeeld de Profitec 300: dual boiler, zetboiler = kleine ringboiler direct boven groep = quasi verzadigde groep, PID, separaat stoom etc. Maar alleen als je meer stoomcomfort wilt. Anders lijkt pimpen van je Silvia mij de beste optie.

Als je dan toch een E61 HX wilt dan is de Lelit MaraX de slimste: 20 i.p.v. 40 minuten opwarmtijd dankzij turbo standje en drie temperatuur instellingen die echt bruikbaar zijn (met een PID op een HX schiet je weinig op!). Nog beter: koop een Bianca: dan heb je zowel goede temperatuur controle als flow controle en krijg je later geen last van upgraditits.

Tsja looks...je vindt Lelit niet mooi. Persoonlijk zou ik functie boven looks laten gaan, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Je moet er wel elke dag naar kijken. Met elke E61 HX kun je prima koffie zetten dus why not.

Valt me op dat mensen nogal eens lijken te vergeten hoe goed een getunede Silvia is. Daar kan wat mij betreft los van comfort geen E61 HX tegenop. Zonder tuning is het een heel ander verhaal...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

3
bvds schreef: za 08 jul 2023, 08:48 Waarom breng je je Silvia niet naar Peter de Goede van www.ranciliosilvia.info?

Valt me op dat mensen nogal eens lijken te vergeten hoe goed een getunede Silvia is.
Kan ik helemaal beamen. Sinds twee jaar staat hier een getunede Silvia via PdG. Heb even moeten wennen aan hoe de machine werkt, maar dat had ik met de Pavoni ook, zal ik wel bij iedere machine hebben.
De Silvia is in 20 minuten bruikbaar, ik doe wel eerst 'koffie zetten' door het water te laten doorlopen in een grote mok, drie seconden maar en alles is op temperatuur. En de espresso is prima de luxe.
Stomen doe ik niet dus daar kan ik niets over zeggen.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

4
Gedeeltelijk mee eens.
Het is maar net wat je wilt.
Temperatuurstabilitet is geweldig.
Zetcapaciteit vind ik echter beperkt.
Echt een machine voor 2x2 espresso per dag.

Een "nieuwe" tweedehands hx of db machine brengt je meer capaciteit. Wat mij betreft is een Expobar Leva dubbelboiler ("Brewtus") een absolute aanrader.
Voor een hx machine is een thermometer op de groep een zinnige toevoeging.
Dan weet je ten minste bij benadering wat je aan het doen bent.

Hoewel ik ook enthousuast doe aan het "pidden" van Silvia's, ben ik tegelijkertijd fan van "dik hout zaagt men planken"-machines.
Niet omdat groter beter zou zijn, maar wel veel makkelijker.

5
Dirk Jan schreef: za 08 jul 2023, 09:33
bvds schreef: za 08 jul 2023, 08:48 Waarom breng je je Silvia niet naar Peter de Goede van www.ranciliosilvia.info?

Valt me op dat mensen nogal eens lijken te vergeten hoe goed een getunede Silvia is.
Kan ik helemaal beamen. Sinds twee jaar staat hier een getunede Silvia via PdG. Heb even moeten wennen aan hoe de machine werkt, maar dat had ik met de Pavoni ook, zal ik wel bij iedere machine hebben.
De Silvia is in 20 minuten bruikbaar, ik doe wel eerst 'koffie zetten' door het water te laten doorlopen in een grote mok, drie seconden maar en alles is op temperatuur. En de espresso is prima de luxe.
Stomen doe ik niet dus daar kan ik niets over zeggen.
Stomen doet de Silvia heel goed. Heel veel kracht en dankzij de 1 gats tip prima controle. Echter voor frequent opschuimen vind ik een single boiler niet fijn vanwege het steeds wachten, ontluchten en terugkoelen etc. Zet je voornamelijk espresso en enkel af en toe een melkdrankje dan heeft een single boiler vooral voordelen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

6
HanR schreef: za 08 jul 2023, 10:46 Gedeeltelijk mee eens.
Het is maar net wat je wilt.
Temperatuurstabilitet is geweldig.
Zetcapaciteit vind ik echter beperkt.
Echt een machine voor 2x2 espresso per dag.

Een "nieuwe" tweedehands hx of db machine brengt je meer capaciteit. Wat mij betreft is een Expobar Leva dubbelboiler ("Brewtus") een absolute aanrader.
Voor een hx machine is een thermometer op de groep een zinnige toevoeging.
Dan weet je ten minste bij benadering wat je aan het doen bent.

Hoewel ik ook enthousuast doe aan het "pidden" van Silvia's, ben ik tegelijkertijd fan van "dik hout zaagt men planken"-machines.
Klopt wel HanR. Maar wie heeft er thuis een capaciteit van meer dan zeg 6 shots nodig. En dan nog, een Silvia is zo bijgevuld. Met een thermometer op een HX zit je alsnog te temperatuur surfen. Ik ben geen fan van E61 HX. Een dual boiler is dan veel fijner. Maar in dat geval spreekt een Profitec 300 mij meer aan. De Brewtus is een bruut maar of de looks de topic starter aanspreken is een andere vraag.

7
Mijn bezwaar tegen mevrouw Silvia is dat tijdens het zetten de temperatuur instort.
Ik geef toe dat dat de boilertemperatuur is en niet de groeptemperatuur.
Bovendien is het geen bezwaar voor wie enige zorg aan zijn puckprep besteed.
In die anderhalve minuut is de temperatuur al weer bijna op niveau.
Ik vind het dus typisch een machine voor de serieuze hobbyist.

8
HanR schreef: za 08 jul 2023, 11:55 Mijn bezwaar tegen mevrouw Silvia is dat tijdens het zetten de temperatuur instort.
Ik geef toe dat dat de boilertemperatuur is en niet de groeptemperatuur.
Bovendien is het geen bezwaar voor wie enige zorg aan zijn puckprep besteed.
In die anderhalve minuut is de temperatuur al weer bijna op niveau.
Ik vind het dus typisch een machine voor de serieuze hobbyist.
Tsja als je een sensor op een HX zou zetten dan meet die ook geen stabiele temperatuur. Gelukkig maar dat de groep buffert ;)

Als je wilt cateren dan beter een HX. Maar als je zoals de topic starter meer temperatuur controle wil dan liever een kleine ringboiler boven de groep. In ieder geval zou ik liever een Profitec 300 dan een 500 hebben. En als stoom niet nodig was dan zou ik met een gepimpte Silvia prima uit de voeten kunnen.

9
Omdat dat een scenario waar ik helemaal nog niet aan gedacht had! Dank voor de tip. Ik had niet de indruk dat er nog enige upgrade eer (behalve een PID) aan een Silvia te halen was. Ik ga eens lezen over de suggesties die jij doet. Dan ng wel de vraag of dat financieel ook de meest bestendige route is. Maar wel een mooie extra optie, net als de Profitec 300 Ook op de optie lijst.
HanR schreef: za 08 jul 2023, 10:46
Die "van dik hout"machines (heerlijke omschrijving trouwens) hebben ook een soort magische aantrekkingskracht op mij inderdaad. Misschien niet helemaal rationeel te verantwoorden als ik de verstandige mensen hier zo lees maar dat was wel waar mijn eerste plan naar uit ging.
bvds schreef: za 08 jul 2023, 10:46
Stomen doet de Silvia heel goed. Heel veel kracht en dankzij de 1 gats tip prima controle. Echter voor frequent opschuimen vind ik een single boiler niet fijn vanwege het steeds wachten, ontluchten en terugkoelen etc. Zet je voornamelijk espresso en enkel af en toe een melkdrankje dan heeft een single boiler vooral voordelen.
Precies een van de beperking van de silvia de me tegen gaat staan. Het wachten tussen het koffie zetten en het schuimen. Zeker als ik meerdere melkdrankjes in 1 keer wil maken (twee vind ik al vervelend gedoe worden, laat staan meer)

Ook de niet de niet gequote mensen veel dank voor de input. Fijn dat er wat ratio tegenover mijn gevoel wordt gezet. Stof tot nadenken. Als iemand een profitec 300 of toch een "van dik hout" machine in de verkoop doet hoor ik het graag. Kan ik het gewoon eens proberen :D

10
Als iemand een profitec 300 of toch een "van dik hout" machine in de verkoop doet hoor ik het graag. Kan ik het gewoon eens proberen :D
Hier op het forum komen vaak mooie machines in de aanbieding. HanR heeft ook meestal wel wat staan. Peter heeft dacht ik nog een Dalla Corte mini EX4+ staan. Zit je wel iets boven 1000 euro maar dan heb je wel een machine die qua temperatuur controle en groep subliem is. Dat gaat nog wel een stap verder dan HX61 of Profi 300...