Nespresso 25/40/110 ml

1
Hallo,

Ik heb sinds kort een Nespresso.
Maar er zijn 3 formaten koffie, maar 2 knoppen.
Ik drink het liefst 'smorgens een paar kopjes kleine espresso (25ml), en in de avond de grotere espresso's (40ml)
Mijn vrouw drinkt de 40ml espresso, en de lungo's 110 ml.

Moet ik nu iedere keer de knoppen 'programmeren'?

Re: Nespresso 25/40/110 ml

3
Dan ben ik waarschijnlijk achterlijk, want het staat volgens mij niet in de M.
Er staat in hoe je de knoppen kunt programmeren ... klopt.
Er staat in hoe je de hoeveelheid terug kan zetten naar het origineel ... klopt
Maar ik heb niet gezien hoe je met 2 knoppen 3 hoeveelheden kunt 'programmeren' ....

Ik heb een citiz ... misschien zit daar verschil in.
Of ik ben blind .... ik zal nog eens kijken als ik thuis kom

4
Nee, tuurlijk kan je niet 3 dingen programmeren op 2 knopjes. Dat moge duidelijk zijn. Je kan de flow stoppen door nog een keer op het knopje te drukken. Dus programmeren op 40 en 110ml, en voor de 25ml's stop je de flow als er genoeg uit is gekomen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

5
Sorry hoor, maar je gaat toch niet beweren dat je 110ml koffie probeert te halen uit 3,5 gram koffiemaalsel?? :shock:
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
4 Grands Crus die een rijke verscheidenheid aan aromaprofielen en intensiteiten bieden, speciaal bedoeld voor een Lungo-kop (110 ml).
Ja, da's natuurlijk marketing-blurb. Maar hoeveel gram koffie zit er dan in zo'n lungo-cupje?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Spironski schreef:
4 Grands Crus die een rijke verscheidenheid aan aromaprofielen en intensiteiten bieden, speciaal bedoeld voor een Lungo-kop (110 ml).
Ja, da's natuurlijk marketing-blurb. Maar hoeveel gram koffie zit er dan in zo'n lungo-cupje?
Hoe kom je aan die 3,5 gram?
De normale zijn 50gr in een doos, dus 5 gram (of is dat met verpakking?)
De Lungo's zijn 60 gram dus 6 gram. (4,5 dus denk ik)

10
Zo nu en dan komt dit onderwerp hier voorbij en bijna altijd is er dan iemand die de koffie in een Nespressocupje heeft gewogen (of dat gewoon weet), en dan blijkt dat slechts 3,5 gram te zijn (tegenover de "normale" 7-8 gram voor espresso). Nu ik me dit bedenk: is er ook niet inderdaad al eerder de hoeveelheid van 4,5 gram genoemd voor de lungo?

Hoe dan ook: de hoeveelheid van 4,5 gram voor 110 ml. steekt nogal schraal af tegen de "normale" 7 gram voor 60 ml. (maximaal, en dat laatste is dus 3 maal zo veel!).