Invetten bakblik

1
Als ik brood ga bakken in een broodbakblik of pizza ga bakken op een bakplaat, dan worden deze ingevet. Dat doe ik met een kwastje van varkenshaar in een houten steel, gedept in de olie. Na het invetten haal ik een vel papier van de keukenrol over de haren om het meeste overtollige vet er af te halen en rol ik de punt in het plastic en verdwijnt de kwast in de koelkast.
Maar dan. Na een paar maanden wordt de kwast wat donkerder van kleur. Wij denken dat er zo schimmel in het hout kan ontstaan. Is dat zo?
Zo ja, dan vragen wij ons af hoe dat dan te voorkomen.

Ik heb zelf vaak een druppel olie uitgesmeerd met mijn vingers, maar dat vind ik eigenlijk niet zo fijn. Ook uitsmeren met een stukje keukenpapier, maar dan zit er meer vet aan het papier dat dan weer weggegooid wordt dan aan het blik.

Hoe doen anderen dat? Zijn er slimmere manieren om in te vetten met of zonder kwast?
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Re: Invetten bakblik

6
Dirk Jan schreef: di 09 apr 2024, 12:42 Dank u allen voor de reacties. Het is een siliconen kwastje geworden van Blokker.
Ae_20240409_124004.jpg
Slim die wasknijper erbij voor indruk van het formaat.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Invetten bakblik

7
fransg schreef: di 09 apr 2024, 13:42 Slim die wasknijper erbij voor indruk van het formaat.
Ja, ik kijk wel eens wat af bij een ander ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.