Fellow opus burr Grinder

1
Dag allemaal,

Ik heb me speciaal aangemeld om deze vragen te kunnen stellen . . . .

Ik heb sinds kort een Fellow opus koffiemolen. Nu ben ik nieuw met het fenomeen. Ik kocht mijn espresso altijd gemalen. Uit een speciaalzaakje. Het voordeel van een eigen molen leek me dat je meer bonen op voorraad kan hebben en niet zo vaak heen en weer hoefde. Gemalen koffie blijft nu eenmaal maar beperkt lekker.

Nu begrijp ik een aantal dingen niet helemaal. Het standje espresso van deze molen is erg fijn. Zo fijn dat mijn machine helemaal geen water er door krijgt. Standje 4 of 5 (wat volgens Fellow voor filterkoffie zou zijn) is wel werkbaar. Is dat 'normaal' of klopt er iets niet aan deze molen?
De 'aanknop' schakelt het apparaat voor 30 seconden in. Of voor 60 als je twee keer klikt, 90 als je drie keer . . . Etc. Ik neem toch aan dat de lengte samenhangt met de hoeveelheid koffie? Ik zie nergens een indicatie daarvoor.

Is er wellicht iemand die er meer van weet?

Re: Fellow opus burr Grinder

2
Welkom Marcel!

Ik ken jouw maler niet maar het is niet duidelijk welke espressomachine je gebruikt. Kun je dat vertellen? Welk filterbakje, hoeveel doseer je?

En welke bonen van welke brander en wanneer zijn die gebrand?

"Standje 4" enzo dat betekent niets. Bij oude bonen moet je veel fijner malen, zeer verse bonen verstikken bij zeer fijne maling en dan stroomt er niks doorheen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Fellow opus burr Grinder

4
Ik zou gewoon ook even een paar YouTube reviews bekijken. Daar wordt uitgelegd ook hoe de grof en fijnafstelling werkt.
Zoals gezegd stand 4 zegt niet veel.
De maler heeft vrij grote stappen met de buitenring dus je moet gewoon een espresso maken met zeg 18gr gemalen koffie en dan 36gram vloeibare koffie in 30 sec er uit. Er is maar 1 stap op de buitenring die het dichtste bij die 30 seconden in de buurt komt. Daarna kun je fijnafstellen met de binnenring.
Succes!

Re: Fellow opus burr Grinder

5
Ik heb de maler ook maar gebruik hem voor filterkoffie.

Zie 6.30 in deze video: https://youtu.be/yBHeJD6XnRQ?feature=shared
Hoe je hem kan verstellen.

Supermarkt bonen zijn niet vers en zou ik niet aanraden . Die zijn überhaupt lastig af te stellen. Maar geen idee welke bonen etc je gebruikt.

Voor meer tips of trucs hebben we hier echt meer info nodig. Welke machine gebruik je, welke bonen gebruik je. Doen je je puck prepareren met een WDT tool en of tampen?

Succes alvast met de tips