Een Nederlands aeropress kampioenschap...?

1
Met de aankomende herfsteditie van het koffiepraat evenement, is het misschien wel leuk om daar een heus Nederlands/Belgisch Aeropress kampioenschap aan te hangen. De winnaar krijgt dan natuurlijk eeuwige roem en mag die titel aan zijn onderschrift toevoegen ;) :)

Hoe zouden we zo'n wedstrijd op poten moeten zetten? Wat zouden de spelregels moeten zijn? Tijdens het wereldkampioenschap in Oslo dienden de deelnemers allemaal dezelfde koffie te gebruiken. Zouden jullie hier een voorstander van zijn of moet de koffiekeuze vrij zijn? Welke dranken zouden er gemaakt moeten worden?

Laat maar weten of jullie hier ideeen over hebben.
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Re: Een Nederlands aeropress kampioenschap...?

2
Hmmm... niemand hier ideeen over hoe een dergelijke wedstrijd tot stand zou kunnen komen? Of lijkt het jullie wellicht een overbodig kampioenschap dat weinig toevoegt aan de huidige competities?

6
Joep schreef:Dan ben jij dus meteen Nederlands kampioen geloof ik :D
Hoho... niet zo snel. Dan moet ie toch eerst in zijn eentje door de voorronde zien te komen ;)

Er zijn er méér... maar waar...?

9
Jasper schreef:En moet ik als enige deelnemer dan ook dezelfde koffie gebruiken?
Alle gekheid op een stokje... maar dat vind ik wel een zinnige vraag. Is het voor de hand liggend dat iedereen dezelfde koffie gebruikt en zich dus met de werkwijze kan onderscheiden? Of zou je daarin juist ook de eigen keuze voor een geschikte koffie in de criteria moeten opnemen?

10
Martijn schreef:
Jasper schreef:En moet ik als enige deelnemer dan ook dezelfde koffie gebruiken?
Alle gekheid op een stokje... maar dat vind ik wel een zinnige vraag. Is het voor de hand liggend dat iedereen dezelfde koffie gebruikt en zich dus met de werkwijze kan onderscheiden? Of zou je daarin juist ook de eigen keuze voor een geschikte koffie in de criteria moeten opnemen?
Ik zal je eerlijk bekennen dat ik de press nog niet zo vaak gebruikt heb dat ik alle variabelen onder controle heb, ik doe nu maar wat zo gezegd... :roll:

Ik denk dat de keuze van wel of niet eigen koffie gebruiken nogal samenhangt met de manier van het eind resultaat beoordelen.
Weet je hoe ze dat bij de wereldkampioenschappen deden, zijn daar juryformulieren van?
Het leven van een barista gaat niet over rosetta's....

Als kind was ik al dol op koffiekoppen!