[Thread] Cafe crema (met halfautomaat)

1
Beste iedereen,

Hier op het forum gaat het veel over espresso. De een zegt 18 gram koffie en 32 ml, de ander 60 ml. Maakt ook niet uit, het blijft on-Nederlands sterk. Espresso is niet voor iedereen weggelegd, zoals mij. Af en toe een espresso na bijvoorbeeld het eten oké, maar voor mij niet in ieder geval niet in de ochtend.

De meesten van ons zijn met filterkoffie opgegroeid. Ondertussen is de wereld veranderd en staat er bij de meesten een nespresso, Dolce Gusto of een volautomaat. De meeste volautomaten geven een cafe crema. Hoeveel gram er precies in gaat is mij niet duidelijk, maar aan de maalduur te horen zal dit om en nabij de 7-8 gram zijn. De gemiddelde volautomaat loopt ongeveer 50 seconde door voor 120 ml. Voordat ik ervaring had met de volautomaat was dit voor mij prima koffie. De meesten met een kantoorbaan bij een modern bedrijf zullen het wel kennen.

Recent heb ik een halfautomaat (Quickmill 820) aangeschaft. Ik heb de laatste maand geëxperimenteerd om er een cafe crema uit te halen. Ik mikte op 110-130 ml in 25 seconden. Toch mistte er iets. de koffie was vol, maar ook romig en zacht. Met de Americano idem, waar ik persoonlijk minder mee heb. Ongetwijfeld zullen velen dat lekker vinden, maar ik mistte de bitter van de volautomaat en de filterkoffie.

Ik las op dit forum en internet dat je absoluut binnen die 20 - 30 seconden moest blijven. Minder dan 20 seconden zou zure koffie opleveren, en langer dan 30 seconden zou het te bitter maken. Volgens de koffie-adepten in ieder geval rode lijnen die je niet mag overtreden. En zo slaafs en beïnvloedbaar wij Nederlanders zijn, gaan we dat natuurlijk ook niet doen!

Aangezien ik dat Nederlandse bittertje mistte heb ik toch maar wat verder geëxperimenteerd. Van 14 gram erin, de ene maalgraad naar de ander, en 120 eruit in ~20, ~25, ~30 seconden - tot - 14 gram erin en 50 seconden laten doorlopen (zoals de volautomaat).

Alle variaties heb ik geprobeerd tot ik nu voor mij een aanvaardbare setting heb gevonden. Dit is 120-140 eruit tussen de 33 - 35 seconden. Ongeveer 20-25 kg tampen. (ps. Over die ml's zou ik me niet zo druk maken. 10-20ml op 120 ml is procentueel minder foutmarge dan op 60 ml voor een espresso.) Een goede volle koffie met nét dat bittertje wat de gemiddelde Nederlander zou willen. Niet zo waterig als een volautomaat (wat je pas beseft als je een halfautomaat kent), en niet zo intens/sterk, vol en romig als een espresso. Perfecto!

Dus nu ben ik benieuwd. Wat is jullie receptuur voor een cafe crema?

Re: [Thread] Cafe crema (met halfautomaat)

2
Tsja, over smaak valt niet te twisten, en over persoonlijke voorkeuren evenmin...

Zelf maak ik, als ik geen espresso maak, een variatie op de Americano.
Ik laat de hevel het werk doen, en de machine dicteert de hoeveelheid.
Recept is dan 16 gram in, rond de 38 a 40 gram uit (verdeeld over twee kopjes met de tweekops pf). Vervolgens heet water erbij naar smaak. Voor mij tot 70 cl, voor mijn vrouw tot 90 cl. Ongeveer.
Twee perfecte kopjes koffie, voor die momenten dat we geen espresso drinken.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

Re: [Thread] Cafe crema (met halfautomaat)

3
Ja, herkenbaar. Ben wel een espresso liefhebber en ik hou ook wel van dat bittertje. Ook trouwens van de Robusta boon, dus ik start de dag met een mix waar Robusta in zit en laat de gemalen koffie (12,5 gram) 35 - 45 seconden doorlopen. Tot er 26 gram in het kopje zit. Prima start! .
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.