Dag koffie liefhebbers,
Ik zal even kort de tijd nemen om mij voor te stellen.
Ik ben Pieter en ik woon in Zwolle samen met mijn vrouw en 2 zonen. Ik zelf tik bijna de 40 aan en ik vond het nu wel tijd dat ik mijzelf ga aanleren om lekkere koffie te zetten.
Ik heb een gaggia classic uit 2011 op de kop getikt met een ander stoompijpje en ik ben nu nog op zoek naar een betaalbare molen. Ik ben de enige in huis die koffie drinkt en ik zal met name cappuccino's voor mijzelf zetten. ( of ik moet te vaak snoozen dan zal het espresso worden)
Ik heb voor de gaggia gekozen omdat ik het idee heb dat dit best een prima instapper is. ( ik weet dat het niet de meest eenvoudige is) maar het mijzelf eigen maken kan ik denk ik juist lol uit halen.
Zelf zat ik te denken aan een eureka mignon als molen. ( mag best wat ouder zijn).
Ik heb als budget tussen de 150 en 200 euro. Ik heb mij ingelezen in het belang van een goede molen maar aangezien ik nog meer hobby's heb wil ik de kosten enigzins normaal houden.
Een handmaler zie ik niet zitten want ik denk dat dit mij snel tegen gaat staan.
Graag hoor ik jullie adviezen m.b.t de keuze van een molen.
Groetjes Pieter
Re: Even voorstellen plus molen advies
2Welkom Pieter, een Mignon maler van voor de Specialita zijn erg lastig in te stellen dan wel bij te stellen.
Vanaf de Specialita range zijn de malers erg vereenvoudigd in gebruiksgemak. Dit maakt het ontdekken ook eenvoudiger en de ervaring positiever.
Als je je budget iets ophoogt zo rond de 280 euro dan kan je een Specialita op MP vinden waar je veel plezier van gaat hebben. Overigens bedenk ik me al typend dat je ook de Perfetto variant hebt. Die is nog iets gunstiger geprijsd en heeft dezelfde gebruiksgemakken enkel de schijven zijn kleiner. (De regel is groter is beter, komen de aroma’s beter vrij).
Dus als ik jou was zou ik voor een van die twee gaan.
Zelf heb ik ook de Gaggia en die bevalt erg goed. Ik ga zelf ook nog wat upgraden aan de machine, wat ook weer leuk is om te doen.
Dus als je daarvoor nog tips wilt
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vanaf de Specialita range zijn de malers erg vereenvoudigd in gebruiksgemak. Dit maakt het ontdekken ook eenvoudiger en de ervaring positiever.
Als je je budget iets ophoogt zo rond de 280 euro dan kan je een Specialita op MP vinden waar je veel plezier van gaat hebben. Overigens bedenk ik me al typend dat je ook de Perfetto variant hebt. Die is nog iets gunstiger geprijsd en heeft dezelfde gebruiksgemakken enkel de schijven zijn kleiner. (De regel is groter is beter, komen de aroma’s beter vrij).
Dus als ik jou was zou ik voor een van die twee gaan.
Zelf heb ik ook de Gaggia en die bevalt erg goed. Ik ga zelf ook nog wat upgraden aan de machine, wat ook weer leuk is om te doen.
Dus als je daarvoor nog tips wilt
3Welkom Pieter,
Zelf ben ik fan van Mazzer en er staan Super Jolly's te koop van rond de € 150 zowel op Marktplaats als op https://www.kleinanzeigen.de/s-kaffee-muhle-mazzer/k0.
Succes met de afwegingen!
Zelf ben ik fan van Mazzer en er staan Super Jolly's te koop van rond de € 150 zowel op Marktplaats als op https://www.kleinanzeigen.de/s-kaffee-muhle-mazzer/k0.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
4Hoi Dirk Jan, even ter info voor mij, hoe zit het met de retentie van deze Mazzer? Gevoelsmatig lijkt me dit aanzienlijk, maar ik (of iemand in mijn kennissenkring) heb er totaal geen ervaring mee.Dirk Jan schreef:Welkom Pieter,
Alvast bedankt voor de reactie
5Heeft ook met jouw lage budget te maken, dan beperkt het aanbod. De mazzer malers zijn inmiddels gedateerd. Ja het zijn werkpaarden en gebouwd als een tank en luidruchtig, voor thuis zou ik kiezen voor iets anders.
Een nieuwere Eureka maler bijvoorbeeld. Maar dat lukt niet met jouw budget.
Een nieuwere Eureka maler bijvoorbeeld. Maar dat lukt niet met jouw budget.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
6Retentie is aanwezig. Het is denk ik ongeveer 2 gram, inclusief het restje wat nog in de tuut zit. Zelf veeg ik altijd na iedere maling de tuut en doser met een kwastje de restjes koffie door. Onderdeel van het ritueel. En ik heb gewoon een zwak voor die Mazzers.MichaelvDuuren schreef: do 08 aug 2024, 22:18
Hoi Dirk Jan, even ter info voor mij, hoe zit het met de retentie van deze Mazzer? Gevoelsmatig lijkt me dit aanzienlijk, maar ik (of iemand in mijn kennissenkring) heb er totaal geen ervaring mee.
Alvast bedankt voor de reactie
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
7Ik heb de mazzer ook voorbij zien komen. Ik vind deze apperaten te groot. Ik wil een apperaat wat mooi weg valt bij de aangekochte gaggia. Uiteindelijk zal het er vast op uit draaien dat ik mijn budget iets op krik. Wel vind ik het leuk en nuttig om te lezen wat voor advies jullie geven.
8
Dit is mijn opstelling, beetje afhankelijk van jouw Gaggia natuurlijk welke Mignon past, maar een volledig chrome staat natuurlijk overal bij.
9Wow erg mooi.. De gaggia is de metallic variant (de standaard).
Ik denk inderdaad dat zwart of chroom er keurig bij staat.
Ik denk inderdaad dat zwart of chroom er keurig bij staat.
10Dag allemaal,
Ik heb besloten deze eureka over te nemen. Deze is mooi in mijn budget tussen de 150 en 200 euro. En aangezien de maalschrijven zijn vervangen verwacht ik dat dit een mooi starter is.
Ik heb besloten deze eureka over te nemen. Deze is mooi in mijn budget tussen de 150 en 200 euro. En aangezien de maalschrijven zijn vervangen verwacht ik dat dit een mooi starter is.