Ik had hem al een tijdje niet gebruikt en 3/4 jaar geleden aan m’n dochter uitgeleend.
Uiteraard met duidelijke instructies, hoe ermee om te gaan.
Die had ze ook stipt opgevolgd; goede kwaliteit boontjes, nauwkeurig afwegen, RDT en malen maar…
Maar ik moest de maler terug hebben, voor de vakantie.
Gelijk bij het eerste malen, merkte ik dat hij niet goed was; het ging stroef en zwaar en het geluid klopte niet.
De bovenkant los geschroefd, geprobeerd de as met de conische maler eruit te duwen.
Dat lukte niet, er was kracht voor nodig, veel kracht…
Uiteindelijk met bruut geweld de as eruit geforceerd.
Waarop bleek dat het onderste lager volledig verrot was en vergroeid met de as…..
Na de vakantie heb ik contact met Kinu opgenomen.
Ik heb de eerste maler in 2018 aangeschaft.
Deze is in 2021 onder garantie door Kinu vervangen, omdat ik een scheurtje in het onderste lager had opgemerkt.
Kinu vroeg ook nu de maler ter controle op te sturen.
Het heeft even geduurd, maar vandaag ontving ik de gereviseerde maler, kosteloos, retour!
De lagers zijn door RVS lagers vervangen.
Hij is schoon gemaakt en glimt weer als nieuw.
Dat vind ik wel een uitstekende service van Kinu!
Tuurlijk, Kinu geeft 5 jaar garantie en voor de 2e maler was die 5 jaar nog niet verlopen….
Maar toch….
Ik blijf wel met wat vragen zitten;
- is de RDT de reden van de aantasting van het lager?
- Waarom niet standaard een RVS lager toegepast?
Maar ook blij dat’ie weer terug is.


