Ruilen

1
Heeft er iemand interesse om een paar dagen te ruilen met zijn/haar maler?

Ik bied mijn df83v met ssp labsweet schijven aan.
En ik zoek een maler met conische schijven.

Het idee is dat ik het kom ophalen en ook weer terug breng in 2 tot 4 dagen.
Dit omdat ik geen ervaring heb met een conische maler en graag wil weten in hoeverre dat verschilt met elkaar.

Bij interesse hoor ik het graag, kan ook even een persoonlijke bericht.
Profitec go - G-iota DF83V | SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)

Re: Ruilen

3
jelveen schreef: ma 26 aug 2024, 10:50 Hartstikke leuk experiment! Ik heb hier in Den Haag een niche zero in de aanbieding. Is dat interessant genoeg of zoek je iets anders? Voel me in dat geval niet op mijn tenen getrapt hoor 😉
Jazeker, niche zero wil ik zeker een keer geprobeerd hebben.

Stuur mij een persoonlijke bericht met wanneer je beschikbaar bent en adresgegevens/telefoonnummer dan kom ik jou kant op.
Profitec go - G-iota DF83V | SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)

Re: Ruilen

4
Leuke actie!
Ik hoor heel graag jullie bevindingen. In het bijzonder het verschil tussen medium/dark versus light roasts.
Heb ook een Niche Zero. En ben me voorzichtig aan het oriënteren op een upgrade naar een gbw maler. Ben er nog niet uit: conische of platte burrs. Ben zelf liefhebber van body in de smaak en drink vooral medium/dark roasts. Dat zou pleiten voor conisch … of toch niet?
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Re: Ruilen

5
Ik persoonlijk vind conisch icm medium dark roast te zwaar worden. Beste is echt om dit voor jezelf te ontdekken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Ruilen

6
De Niche Zero is binnen en voor mijn beleving wordt de vergelijking nu een stuk interessanter omdat ik de df83v mocht houden, credits aan ErikvW voor het versturen. Zo kan ik de koffie naast elkaar proeven.

Ik ga voornamelijk met de Malabar van het hoofdkwartier aan de slag. Tussendoor wil ik ook een paar andere bonen proberen.
De Malabar is heel herkenbaar in profiel en dat zal het denk ik makkelijker maken hoe de malers daarmee omgaan en van elkaar onderscheiden.
Ik wil ook bij de df83v iets meer nadruk leggen op de originele DLC espresso schijven. SSP Labsweet schijven zijn toch heel anders en dat wordt dan denk ik n beetje appels en peren vergelijken maar we zullen het zien komende dagen, wordt vervolgd.
Profitec go - G-iota DF83V | SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
Bijlagen

Re: Ruilen

8
Die Erik! Wat tof dat hij je de Niche uitleent en opstuurt. Geweldig!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Ruilen

9
Even een eerste indruk.

Ik ben ondertussen al wat heen en weer met verschillende bonen en het valt mij op dat ik met de niche veel gemakkelijker een sweetspot bereik.

Ik heb als enige keer de eerste kop koffie weggegooid want dat liep te snel door maar voor de rest alleen maar smakelijk koffie gehad. Best indrukwekkend voor een maler waar ik totaal geen ervaring mee heb. Zelfs met de df83v heb ik een paar kopjes weg moeten doen omdat de doorloop niet goed ging.

Ik vind het wel een fijn maler wat dat betreft.
Profitec go - G-iota DF83V | SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)

Re: Ruilen

10
Ja dat is het kenmerk van conische schijven. Weersinvloeden hebben ook minder effect maar gaat ten kostte van de finesse in de smaak. Je krijgt meer body maar minder gelaagdheid zeg maar. Het is een fijne burr set die ik jaren heb gebruikt in de K10 en de Niche maar ik ben nu wel veel meer tevreden met de platte schijven in de XL. Denk dat mijn smaak is veranderd van de volle romige intense smaak van conisch naar zachtere smaken van de platte schijven.

Maar goed, conische schijven hebben dus eigenschap die je hebt kunnen ervaren. Ligt niet specifiek aan de Niche maar aan de burr set.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’