ECM Technika Vs. Flair 58 - Niche Vs. 1Zpresso

1
Dag iedereen

Ik ben redelijk nieuw in het espresso gebeuren (pas een jaartje aan het genieten) maar wil graag eens jullie advies vragen.
Ik kocht een jaar terug een Flair 58 tweedehands. Ik heb toen enkele maanden met wisselend succes espresso gemaakt die we grotendeels met melk dronken, type latte.
Na enkele maanden heb ik dan de keuze gemaakt om een nieuwe Rocket Appartamento TCA te kopen. Die werd na een tweetal maanden ingeruild voor een tweedehandse ECM Technika V PID, wat in mijn ogen een upgrade was.

Aangezien ik in het buitenland woon, heb ik de Flair meegenomen naar Belgie aangezien we daar onze vakanties doorbrengen.
De Flair gaat gepaard met een manuele 1Zpresso X-Pro.
Ik maakte daar in juli lekkere latte mee, met bonen die we kochten in het Hoofdkwartier. Zelfs mijn vrouw was onder de indruk.

Ik ben nu een aantal weken terug in het buitenland en bracht identieke bonen mee. Samen met de ECM, staat er een Niche Zero op de espresso tafel die voor het malen zorgt.
De bonen zijn vers geroosterd een paar weken terug en zorgen voor mooie crema tijdens het 'shot'.

Nu is de smaak totaal anders. De koffie is niet slecht, maar ik mis de veelheid aan smaken die we met de Flair/1Zpresso hadden.
Op zich denk ik niet dat de espresso machine veel verschil uitmaakt. Flair en ECM doen op zich hetzelfde, water onder druk door de gemalen koffie pompen.
1Zpresso en Niche zijn beide conische malers en de malen setting is goed afgesteld voor een 18gr-36ml-30sec shot.

Zouden er nog andere zaken zijn waar ik met kan spelen op de ECM om toch die diepe veelheid aan smaken uit de bonen te halen?

Re: ECM Technika Vs. Flair 58 - Niche Vs. 1Zpresso

2
Welkom op het forum! Best een leuk setje, allemaal wel nette spullen. Kun je wat toelichting geven op je temperaturen?
- Gebruik je de Flair op de maximale temperatuur, doe je er kokend water in en ga direct aan de slag?
- Op welke temperatuur op de PID is de ECM ingesteld?
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: ECM Technika Vs. Flair 58 - Niche Vs. 1Zpresso

4
ErikvW schreef: wo 28 aug 2024, 09:41 Welkom op het forum! Best een leuk setje, allemaal wel nette spullen. Kun je wat toelichting geven op je temperaturen?
- Gebruik je de Flair op de maximale temperatuur, doe je er kokend water in en ga direct aan de slag?
- Op welke temperatuur op de PID is de ECM ingesteld?
Dag Erik
De Flair staat inderdaad op de maximale temperatuur en ik bracht mijn water op temperatuur met een termometer zodat er +/- 94 graden in de pot van de Flair ging.
De ECM is afgesteld volgens het boekje om 94 graden er uit te krijgen (124 graden bij 1.25bar).

Zoals Bobbee zegt, mogelijks moet ik wat meer tijd nemen om verder de mogelijkheden van de machine na te gaan.