Siemens EQ6 plus s700 Koffie loopt niet goed door en pruttelt en sputtert

1
Sinds een aantal weken loopt koffie niet goed door. Het kopje wordt wel gezet maar soms halverwege geen mooie doorloop maar gedruppel. Soms oom halverwege een pruttel geluid alsof deze gaat stomen.

Apparaat wordt altijd netjes gereinigd en ontkalkt. Cassette zeer regelmatig schoon gespoeld.

Aantal gezetten bakken koffie 5739
Melkprodukten 701.

Heeft iemand een idee wat ik nog kan doen ?

Re: Siemens EQ6 plus s700 Koffie loopt niet goed door en pruttelt en sputtert

2
Het lijkt wel alsof de pomp niet goed werkt. Kijk even op mijn youtube kanaal "KoffieLaw" hoe je in het servicemenu van een Siemens EQ6 kunt komen om de pomp te testen. De pomp dient circa tussen de 5 en 6 ml per seconde te pompen. Als de pomp minder pompt dan het voorgaande, dan kan de pomp stuk zijn of er zit iets verderop in de machine een verstopping. Echter, gelet op jouw beschrijving lijkt een verstopping niet aan de orde.

Mocht de pomp wel goed werken, dan bestaat de kans dat de NTC op de boiler defect is of los geschoten (meestal de onderste met zwarte kabel). Bij de plus variant heb ik al meerdere keren gezien dat de NTC los hangt en niet tegen de boiler aan zit.

Veel meer smaken zijn er eigenlijk niet.

Overigens raad ik je aan de machine uitsluitend te testen en niet meer te gebruiken om koffie te zetten. Als de pomp niet goed werkt, dan gaat de machine stomen. Alle stoom wordt de zetgroep ingeblazen. De plunjer in de zetgroep is van NBR materiaal. NBR kan niet tegen stoom en zal verschroeien (en gaat dus lekken). Daarnaast Is het ook af te raden om het reinigingsprogramma te doorlopen. De kans bestaat dat heel je zetgroep wordt verschroeid (en dus niet alleen de plunjer van de zetgroep).

Groeten,
KoffieLaw
KoffieLaw - het recht op een goede bak koffie!

Re: Siemens EQ6 plus s700 Koffie loopt niet goed door en pruttelt en sputtert

3
KoffieLaw schreef: ma 02 sep 2024, 10:34 Het lijkt wel alsof de pomp niet goed werkt. Kijk even op mijn youtube kanaal "KoffieLaw" hoe je in het servicemenu van een Siemens EQ6 kunt komen om de pomp te testen. De pomp dient circa tussen de 5 en 6 ml per seconde te pompen. Als de pomp minder pompt dan het voorgaande, dan kan de pomp stuk zijn of er zit iets verderop in de machine een verstopping. Echter, gelet op jouw beschrijving lijkt een verstopping niet aan de orde.

Mocht de pomp wel goed werken, dan bestaat de kans dat de NTC op de boiler defect is of los geschoten (meestal de onderste met zwarte kabel). Bij de plus variant heb ik al meerdere keren gezien dat de NTC los hangt en niet tegen de boiler aan zit.

Veel meer smaken zijn er eigenlijk niet.

Overigens raad ik je aan de machine uitsluitend te testen en niet meer te gebruiken om koffie te zetten. Als de pomp niet goed werkt, dan gaat de machine stomen. Alle stoom wordt de zetgroep ingeblazen. De plunjer in de zetgroep is van NBR materiaal. NBR kan niet tegen stoom en zal verschroeien (en gaat dus lekken). Daarnaast Is het ook af te raden om het reinigingsprogramma te doorlopen. De kans bestaat dat heel je zetgroep wordt verschroeid (en dus niet alleen de plunjer van de zetgroep).

Groeten,
KoffieLaw
Dank je voor je uitgebreide antwoord. Je conclusie is juist. Pomp doet iets minder dan 3 ml per seconde. Ver onder de 6 dus. Vraag is nu waar kan ik dit laten repareren en is dit een hele dure kostenpost ?