Nieuwe Molen - advies gevraagd

1
In het kader van ik ben nieuw hier: Ik ben Sander, en alhoewel nieuw hier, al meer dan 25 jaar een genieter van espresso.
Ik heb thuis een vibiemme domobar standaard staan. 25 jaar geleden nieuw gekocht. De eerste paar jaar steeds weggebracht voor onderhoud, daarna steeds alles zelf gedaan.
Deze machine was indertijd "De Rolls Royce onder de espresso machines", aldus Henk Roest, verkoper bij het koffie cultuur centrum in Amsterdam. (ook mijn woonplaats)
Tot nu toe nog geen seconde spijt gehad van deze aankoop. Ik kijk wel eens met een schuin oog naar machines met een optie om met de druk te spelen, maar ik ben nog niet overtuigd dat deze machines mij HET verschil gaan brengen. Hooguit een verbetering van zeg 90% naar 93%.

Als koffie molen heb ik indertijd de Mazzer mini gekocht, met doser. Hier heb ik echt jarenlang met plezier gebruik van gemaakt maar met de opkomst van Grind on demand en de bijbehorende verbetering van smaak heb ik het idee dat dit een veel grotere verbetering geeft in het resultaat.

Thuis drinken we voor 99% espresso. Her en der wel eens een cappucino of een ristretto machiato maar espresso is de regel. Een machine met heat exchanger of een dubbele boiler is daarom leuk, maar blijft grotendeels ongebruikt. Vandaar dat de domobar (die er overigens ook nog als nieuw uitziet) gewoon blijft.

Dan het onderwerp van dit bericht: een upgrade van de maler.
Wat voor mij telt: Smaak (grind on demand), snelheid (van 20 seconden naar 5 seconden voor een dubbele espresso lijkt me heerlijk!), gemak (gewoon portafilter eronder en tampen). Dat gezegd hebbende: ik stap zelden over van bonen, en koop sinds een paar maanden een illy achtig merk (althans, zo lijkt het) genaam Trucillo. Gewoon voorgebrande bonen (donkere branding) met een (nu al) heerlijk resultaat.
Ik ben me er compleet van bewust dat er best betere bonen te krijgen zijn van kleine producenten maar het opnieuw inregelen van de maler en het verlies aan koffie in dat proces vind ik gewoon zonde van mijn tijd en het geld (door verspilling van die bonen).
Hoe het nu gaat is dat ik met de bonen die ik haal, wel (zeer regelmatig) mijn maler een klein beetje fijner of grover afstel. De temperatuur en luchtvochtigheid zorgen hiervoor, en dat merk je. Dus "altijd" bezig met die fijnafstelling. Wat in de praktijk door die doser op die mazzer betekent dat je 4 dubbele espresso's verder bent om je verbetering te ervaren.
Ik vul de doser ook nooit helemaal of zomaar, maar om een consistent resultaat te halen vul ik wel die doseerkamers, dus 2 keer een "thack" voor een dubbele espresso. Per dubbele espresso afwegen ga ik niet aan beginnen, daarvoor ben ik kennelijk geen fanaat genoeg.

Lang verhaal kort: grind on demand, geen single dosing. (Die philos met reservoir van 350 gram en timer (die niet bestaat) zou ik gekocht hebben)

Met alles (een hele hoop) wat er te vinden is op internet ben ik gekomen tot een shortlist van 4 opties:

1) Macap MXD Xtreme
2) Fiorenzato F64 evo
3) Eureka Helios 65 (of gewoon die 80?)
4) Eureka atom 75 specialita

De vragen die ik heb:
Mis ik hier een optie die ik zou moeten overwegen?
Weet iemand iets (zinnigs te zeggen) over de retentie van deze molens?
Van deze 4: wat zou je voorkeur zijn, en waarom?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie gedachten, alvast dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Sander

Re: Nieuwe Molen - advies gevraagd

4
Helios is eigenlijk de (veel oudere) Eureka Olympus maar dan met een digitaal display/snuitje. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar heb van een gebruiker vernomen dat bij hem de uitloop en en toe verstopte, maar dat was bij gebruik als single-doser. Technisch denk ik dat ze niet ver uit elkaar liggen, het zijn vooral het formaat en uiterlijk van de Atom die hem wat mij betreft aantrekkelijk maken voor thuisgebruik.

Re: Nieuwe Molen - advies gevraagd

5
Ik heb de XL die mij ontzettend goed bevalt op smaak en workflow. Denk dat de Atom 75 dan nog weer beter zal zijn.

Oh ja! Welkom op ons forum. Leuk de jarenlange ervaring van jou!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Nieuwe Molen - advies gevraagd

6
Welkom op het forum. Omdat de espresso ervaring voor mij best een ritueel mag zijn ben ik zeer pro-Single-Dosing. In dat verband: is het geen optie om een bepaald aantal kleinere potjes te vullen met een standaard dosis (18g) en die per shot er doorheen te jagen?
- Koffie blijft in de afgesloten potjes waarschijnlijk verser dan in de hopper
- Is preciezer en meer consistent
- Er opent een nieuw spectrum malers voor je, zoals bijvoorbeeld eerder genoemde Philos en de volledige DF lijn.

Kost je eens in de week een 10 minuten om alle potjes te vullen. En iemand op dit forum had van de medicijn-achtige potjes; je hoeft niet direct de Weber reageerbuisjes te kopen.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: Nieuwe Molen - advies gevraagd

9
-Sander123 schreef:@Pti: Duidelijk, Helios van dan af. Is ook duur...

@Bobbee: Die XL - Hoe snel maalt deze?
Geen idee, en ik ga het ook niet meten...
Afbeelding

Maar hij gaat als een speer!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’