Siemens EQ6 plus s700 Koffie loopt niet goed door en pruttelt en sputtert

1
Siemens EQ6 plus s700 Koffie loopt niet goed door en pruttelt en sputtert1Sinds een aantal weken loopt koffie niet goed door. Het kopje wordt wel gezet maar soms halverwege geen mooie doorloop maar gedruppel. Soms oom halverwege een pruttel geluid alsof deze gaat stomen.

Apparaat wordt altijd netjes gereinigd en ontkalkt. Cassette zeer regelmatig schoon gespoeld.

Re: Siemens EQ6 plus s700 Koffie loopt niet goed door en pruttelt en sputtert2Het lijkt wel alsof de pomp niet goed werkt. Kijk even op mijn youtube kanaal "KoffieLaw" hoe je in het servicemenu van een Siemens EQ6 kunt komen om de pomp te testen.

Bovenstaande gekopieerd uit ander topic maar mijn apparaat heeft precies hetzelfde probleem en is ook hetzelfde type EQ6 plus S700.
Ik zou ook graag de waterpomp testen en heb het youtube filmpje bekeken maar ik kom niet in het servicemenu .
Als ik op de menu knop druk en de andere toetsen donker worden reageren deze niet meer als ik er op druk (normaal werkt de espresso en heet water toets gewoon goed )

Zijn er nog andere mogelijkheden in het servicemenu te komen ? of werkt het anders bij mijn apparaat ? het product nummer is TE657313RW/11

Groet Jeroen

Re: Siemens EQ6 plus s700 Koffie loopt niet goed door en pruttelt en sputtert

2
Ha Jeroen,

Als de knoppen goed werken, dan doe jij iets fout. Bekijk het filmpje nog een keer en houdt de 2 knoppen 4 a 5 seconden ingedrukt. Dan zou je in het servicemenu moeten komen.

Overigens krijg ik vanavond een machine binnen met vergelijkbare problemen. In veel gevallen is de pomp defect, maar bij deze klant pompt de pomp 5.8 ml per seconde. De pomp is dan ook - naar ik meen - niet defect. Een ander oorzaak zou mogelijk de NTC op de boiler kunnen zijn. Er zitten er 2. Onderin de boiler (met zwarte draad) en bovenin (met witte draad). In veel gevallen is de onderste NTC defect en in sommige gevallen (bij de plus variant) losgeschoten van de boiler. Hierdoor kan de machine de temperatuur in de boiler niet goed doormeten en zal het snel te heet worden waardoor het water verdampt en de machine stoom blaast door de uitloop. Mocht de machine stomen, dan is het af te raden om de machine te gebruiken. Door stoom zal de plunjer in de zetgroep uitzetten en gaan lekken. In sommige gevallen - wanneer de machine stoomt - kun je zelfs de zetgroep verschroeien.

Dus stap 1 is de pomp testen en als de pomp goed werkt, dan beide NTC's op de boiler doormeten.

Succes!

Gr.
KoffieLaw
KoffieLaw - het recht op een goede bak koffie!

Re: Siemens EQ6 plus s700 Koffie loopt niet goed door en pruttelt en sputtert

3
Hallo koffielaw,

Allereerst bedankt voor de snelle reactie .

ik heb het filmpje nogmaals bekeken en zelfs hem precies als in je filmpje eerst op koffie gezet, dan op menu gedrukt en dan de expresso en heetwater toetsen , maar zelfs al hou ik ze 30 seconden ingedrukt , geen reactie en heb dit al meermaals geprobeerd en zoals al aangegeven in de normale stand reageren deze toetsen meteen en goed.

Gr. Jeroen

Re: Siemens EQ6 plus s700 Koffie loopt niet goed door en pruttelt en sputtert

7
Hallo koffielaw,

Van het ene probleem in het andere, ik heb het o ringetje vervangen in de pomp en de opbrengst ligt nu op 4ml/sec en heb ik dus niet opgelost.
Maar nu heb ik een volgend probleem het water komt er niet meer bij de normale uitloop uit, maar verdwijnt rechtstreeks in de lekbak.
Na wat onderzoek heb ik uitgevonden het vanaf de waterpomp middels een doorzichtige slang naar een groter wit onderdeel gaat onder het keramisch ventiel en het zou er via een andere poort weer moeten uitkomen om door een doorzichtige slang naar het keramisch ventiel te stromen ,maar deze uitgang bereikt het water niet.

weet jij wat dit voor onderdeel is ? en is het te vervangen ?

Gr. Jeroen

Re: Siemens EQ6 plus s700 Koffie loopt niet goed door en pruttelt en sputtert

8
Als het water via de overdruk (dus via de slang) naar de lekbak verdwijnt, dan is (1) de pomp defect (te weinig druk), (2) pompdemper defect (deze sluit niet goed af), (3) boiler verstopt (bovenin de boiler hoopt zich vaak kalk), of (4) de ingang van het keramisch ventiel is verstopt.

Wat jij nog kunt doen is de rode slang van de pompdemper naar de boiler losmaken en doorheen blazen. Je zou dat gewoon moeten kunnen. Kun je er niet doorheen blazen, dan is of de boiler verstopt of het keramisch ventiel. Je haalt daarna de rode slang los van de boiler naar het keramisch ventiel. Blaas erin. Als je er niet doorheen kunt blazen, dan is het keramisch ventiel verstopt.

Mocht de boiler en het keramisch ventiel niet verstopt zijn, dan is de pomp in ieder geval defect (4ml per seconde is te weinig). Als de pomp is vervangen en het water gaat nog steeds via de overdruk naar buiten, dan moet je ook de pompdemper vervangen. Het probleem is daarna opgelost.

Gr.
KoffieLaw
KoffieLaw - het recht op een goede bak koffie!