Voorstellen en wat foto’s (als het lukt)

1
Het is begonnen op een pleintje in Portugal…. Lekker in de zon zitten op het terras, met een goed boek, en af en toe een espresso van 50 cent. Het is al even geleden :-). Eenmaal thuis heb ik eerst geexperimenteerd met een kunststof hevel kampeer espresso maker maar dat maakte echt vieze koffie. De watertemperatuur was gewoon te laag.
Daarna kwam een La Pavoni hevel apparaat met iets werk. Helemaal uit elkaar gehaald, alles ontkalkt en dichtingen verniewd. Heerlijke koffie (meestal) maar elke shot weer anders, toch jaren gebruikt en doorgespaard voor iets meer bedieningsgemak.
Afbeelding

Mijn huidige werkpaard is een La Scala Butterfly met E61 groep, tweedehands gekocht. Later nog een Eureka Mignon Silenzio bonenmolen erbij gekocht. Met Illy branding waardoor ik een 5 blikken Illy koffiebonen erbij kreeg. Heerlijke koffie trouwens.
Afbeelding

Het budget is in de jaren wat gestegen en nu ga ik op zoek naar een opvolger. De Lelit Bianca staat hoog op mijn lijst en ik ben benieuwd of iemand een mooier alternatief heeft in deze prijsklasse.
Laatst gewijzigd door Opwierde op wo 20 nov 2024, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Voorstellen en wat foto’s (als het lukt)

3
Opwierde schreef:Het is begonnen op een pleintje in Portugal…. Lekker in de zon zitten op het terras, met een goed boek, en af en toe een espresso van 50 cent. Het is al even geleden :-). Eenmaal thuis heb ik eerst geexperimenteerd met een kunststof hevel kampeer espresso maker maar dat maakte echt vieze koffie. De watertemperatuur was gewoon te laag.
Daarna kwam een La Pavoni hevel apparaat met iets werk. Helemaal uit elkaar gehaald, alles ontkalkt en dichtingen verniewd. Heerlijke koffie (meestal) maar elke shot weer anders, toch jaren gebruikt en doorgespaard voor iets meer bedieningsgemak.
Afbeelding
Mijn huidige werkpaard is een La Scala Butterfly met E61 groep, tweedehands gekocht. Later nog een Eureka Mignon Silenzio bonenmolen erbij gekocht. Met Illy branding waardoor ik een 5 blikken Illy koffiebonen erbij kreeg. Heerlijke koffie trouwens.
Afbeelding
Het budget is in de jaren wat gestegen en nu ga ik op zoek naar een opvolger. De Lelit Bianca staat hoog op mijn lijst en ik ben benieuwd of iemand een mooier alternatief heeft in deze prijsklasse.
Welkom en wat een leuk verhaal om te lezen.

Vooral de Bianca nemen. Met de ervaring die je al hebt kun je die nog meer uitbreiden met die machine.

Een advies, koop geen Illy bonen meer en ik zou je maler ook upgraden, zeker als je voor de Bianca gaat is dat puur zonde. Ik verwacht namelijk niet dat je enig verschil gaat merken met de machine die je nu hebt als je die bonen blijft gebruiken in combinatie met je maler.

Echt verse bonen zijn een wereld van een verschil en daarbij een maler (ik zou de Eureka Turbo nemen, net als de Bianca veel waar voor je geld) met grotere schijven dan 50mm gaat een enorme stap zijn in smaak beleving en mondgevoel, zelfs zonder een Bianca.

PS je foto’s kan ik niet zien helaas.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Voorstellen en wat foto’s (als het lukt)

4
MichaelvDuuren schreef: di 19 nov 2024, 20:23

Vooral de Bianca nemen. Met de ervaring die je al hebt kun je die nog meer uitbreiden met die machine.

Een advies, koop geen Illy bonen meer en ik zou je maler ook upgraden, zeker als je voor de Bianca gaat is dat puur zonde. Ik verwacht namelijk niet dat je enig verschil gaat merken met de machine die je nu hebt als je die bonen blijft gebruiken in combinatie met je maler.

Echt verse bonen zijn een wereld van een verschil en daarbij een maler (ik zou de Eureka Turbo nemen, net als de Bianca veel waar voor je geld) met grotere schijven dan 50mm gaat een enorme stap zijn in smaak beleving en mondgevoel, zelfs zonder een Bianca.

Foto's zijn gefikst. De Eureka Mignon Silenzio heeft 50 mm schijven en toen ik hem kocht was het een geweldige verbetering tov pakken gemalen koffie. Ik zou het wel willen vergelijken met de 65 mm van de Turbo als dat ergens kan.

5
Opwierde schreef:
MichaelvDuuren schreef: di 19 nov 2024, 20:23

Foto's zijn gefikst. De Eureka Mignon Silenzio heeft 50 mm schijven en toen ik hem kocht was het een geweldige verbetering tov pakken gemalen koffie. Ik zou het wel willen vergelijken met de 65 mm van de Turbo als dat ergens kan.
Tuurlijk is dat een verbetering, maar inmiddels zijn je apparaten ook aan het verbeteren en als je het goed wilt doen koop je eerst een goede maler en ga je daarna je machine upgraden. Want die is al dik in orde voor een volgende upgrade van je maler, maar andersom zou zonde zijn.

De potentie van de Bianca wordt tenietgedaan door de maler.
De Turbo kan je als je hem goed in de gaten houdt op MP wel vinden rond de 400 euro. Je kan ook voor een Specialita (55 mm) gaan wat ook prima is maar de Turbo is meteen een enorme stap voor een klein beetje geld meer dan de Specialita.

Daar komt nog eens bij dat deze malers veel gebruiksvriendelijker zijn dan de Silenzio door de display.

Ik heb een Turbo staan en ben er enorm blij mee. Ik was begonnen met de Perfetto (50mm) daarna al snel overgestapt op een Specialita en daarna de Turbo.

7
Leuk dat je je voorstelt, welkom!
De la scala is al een prima machine, op maler gebeid valt er meer te winnen.
Zelf had ik ook een 50mm silenzio en had daar los van hoe traag de maler was geen klachten over. Toen ik wilde upgraden besloot ik om de specialita serie over te slaan omdat de stap van 50 naar 55mm schijven het mij de investering niet waard was.
Als je de eureka XL aan de prijzige kant vind maar wel 65mm schijven wilt, dan zou ik je adviseren eens voor een 2e hands eureka olympus of zentith te kijken. Mocht je de ruimte hebben kun je voor 200 euro een 65mm flat bur grinder hebben. En voor 200 euro kun je je silenzio ook wel te koop zetten en is het eigenlijk dus een gratis ruiling.
Ik zou nogsteeds een eureka mignon XL of turbo wensen, maar eerlijk gezegd ben ik echt zeer te vreden over wat mijn oude 2e hands Zentith te bieden heeft naast mijn Vectis. Je hebt wel wat meer retentie, maar merkt echt verschil in snelh en kwaliteit van maling.
Londinium Vectis | Eureka oro XL | moccamaster | Gene Cafe

9
Opwierde schreef:Ik ben afgedaald in de rabbit hole van malers en de TIMEMORE Sculptor 064S past in mijn plaatje. Formaat, design en bediening bevallen mij wel en hij heeft 65 mm burrs die ook nog verwisselbaar zijn. Tikkeltje duur, dat wel.
Lijkt me een prima keuze. Mooi ding ook!
Daar ga je het resultaat wel van merken. Als je dan weer opnieuw gespaard hebt kun je voor de Bianca gaan, die zal er mooi naast staan.
Daar kun je dan ook weer nieuwe resultaten mee behalen met deze molen.

Vergeet alleen niet om ook voor de verse bonen te gaan.

Hier zijn wat goede branders waar je voor redelijke prijzen je bonen zou kunnen scoren:

- https://hoofdkwartier-koffiebranderij.n ... ffiebonen/
- https://www.brandzaak.nl/koffiebonen
- https://littleroastery.nl/collections/v ... nde-koffie

Veel succes met je koffie upgrades!