Begin van een zoektocht.

1
Zoals in mijn voorstel topic al verteld ben ik de zoektocht begonnen naar een lekkere cappuccino die ik thuis kan maken. Ik was al aan het lezen geslagen maar ik kom er niet heel erg wijs uit. Ik heb begrepen dat een koffiemolen erg belangrijk is. Tijdens mijn zoektocht heb ik onthouden dat grotere schijven wenselijk zijn en conische schijven zijn blijven hangen. Ik zal natuurlijk nogmaals hetzelfde gaan lezen aangezien niet alle info in 1 keer is blijven hangen. Mijn vraag is eigenlijk: Welke merken kan ik als beginner het best overwegen tweedehands en welke merken kan ik het best vermijden?

Dan de koffiebonen. Bonen uit de supermarkt vermijden maar hoe weet ik of de bonen vers zijn? Hoe kan ik ze het beste bewaren en hoe lang kan ik ze bewaren?

Melk. Om een lekkere cappuccino te krijgen zal ik melk moeten opschuimen. Momenteel gebruik ik een melkopschuimer met volle houdbare melk hetgeen mij nou niet heel erg enthousiast maakt. Welke melk kan je het beste gebruiken? Vergeet deze vraag maar, ik heb het topic over melk helemaal gemist. Kan daar vast info vinden.

Dan de espressomachine. Waar ik op uitkom is een Bezzera . De BZ07, BZ10, BZ13 of de Bezzera Guilia. Deze zijn tweedehands rond de € 600.- te vinden wat ik op zich nog wel ok vind.

Zit ik met mijn gedachtegang een beetje logisch te denken of helemaal uit de richting? Alle input is welkom zodat ik iets gerichter verder kan gaan zoeken want momenteel zie ik door de bomen het bos niet meer.

Gr,
Stefan

Re: Begin van een zoektocht.

2
None schreef: do 19 dec 2024, 15:33 Zoals in mijn voorstel topic al verteld ben ik de zoektocht begonnen naar een lekkere cappuccino die ik thuis kan maken. Ik was al aan het lezen geslagen maar ik kom er niet heel erg wijs uit. Ik heb begrepen dat een koffiemolen erg belangrijk is. Tijdens mijn zoektocht heb ik onthouden dat grotere schijven wenselijk zijn en conische schijven zijn blijven hangen. Ik zal natuurlijk nogmaals hetzelfde gaan lezen aangezien niet alle info in 1 keer is blijven hangen. Mijn vraag is eigenlijk: Welke merken kan ik als beginner het best overwegen tweedehands en welke merken kan ik het best vermijden?

Dan de koffiebonen. Bonen uit de supermarkt vermijden maar hoe weet ik of de bonen vers zijn? Hoe kan ik ze het beste bewaren en hoe lang kan ik ze bewaren?

Melk. Om een lekkere cappuccino te krijgen zal ik melk moeten opschuimen. Momenteel gebruik ik een melkopschuimer met volle houdbare melk hetgeen mij nou niet heel erg enthousiast maakt. Welke melk kan je het beste gebruiken? Vergeet deze vraag maar, ik heb het topic over melk helemaal gemist. Kan daar vast info vinden.

Dan de espressomachine. Waar ik op uitkom is een Bezzera . De BZ07, BZ10, BZ13 of de Bezzera Guilia. Deze zijn tweedehands rond de € 600.- te vinden wat ik op zich nog wel ok vind.

Zit ik met mijn gedachtegang een beetje logisch te denken of helemaal uit de richting? Alle input is welkom zodat ik iets gerichter verder kan gaan zoeken want momenteel zie ik door de bomen het bos niet meer.

Gr,
Stefan
Beste Stefan,

Ik denk dat een eerste tip zou zijn om bij een lid van dit forum op bezoek te gaan om met hem/haar te praten en te beoordelen of dit een hobby is die je wilt. Als je het bij een ander ziet, is makkelijker te bepalen of jij eenzelfde optie in een machine ook wilt.

Ik denk als start ZEKER tweedehands. Beter voor je budget en de aard van machines en malers tegenwoordig is zodanig dat - mits netjes onderhouden - dit spul niet makkelijk kapot gaat. Echt hele slechte machines zijn er niet. Veel van ons raden de Solis/Sage machines af maar die stap lijk je al te hebben gezet.

Verse bonen koop je bij de lokale roaster of de webwinkel van de lokale roaster. Het Hoofdkwartier en Espressowinkel zijn vrienden van het forum en ook the Little Roastery is een favoriet. Bewaren in de zak, invriezen of in een lucht en licht dichte container. Ik gebruik lege Illy blikken.

Melk: naar smaak. Ik heb verse volle melk geprobeerd maar haal er te weinig extra uit. Ik gebruik elke dag halfvolle houdbare. Is echt een smaakding wat weinig impact op de kosten heeft, lekker proberen wat je lekker vindt. Volle melk stoomt volgens mij iets makkelijker.

Machine: de Bezzera's die je noemt zijn prima machines maar verschillen onderling wel. Heb je in beeld welke mogelijkheden je belangrijk vindt?

Maler: Ik ben van mening dat het je belangrijkste onderdeel is. Voor de voortgang in de hobby adviseer ik een goede Single Dose maler waarmee je elke keer de koffie afweegt en per dosis in en door de maler gooit. Ik heb te weinig ervaring om te oordelen over de maat van de schijven; veel mensen zweren bij 64mm (is ook de meest voorkomende maat). Grotere schijven geven wel een beter resultaat, maar beperkt voor veel extra kosten.
Conische malers geven wat meer hele fijne deeltjes en bieden de beste ervaring bij "klassieke" smaken en medium tot donker gebrande bonen. Gangbare voorbeelden zijn de Niche Zero en de Option-O Casa.
Platte schijven geven betere ervaringen bij lichter gebrande bonen en halen "funky" fruitsmaken naar boven. Hier is vaak wat meer keus. Eureka maakt prima malers, bang for the buck maakt DF erg goede malers. Momentele favorieten op dit forum lijken de DF64V, de DF83V en de Mazzer Philos.
Budget voor je maler zou in de volkswijsheid ongeveer gelijk moeten zijn aan dat van de machine. Met deze malers is tweedehands vinden vaak wel een uitdaging.

Outsider voor de maler: de DF54V. Naar het schijnt heel veel maler voor weinig (minder) geld.
Bovenstaande is een grove vereenvoudiging en geldt niet altijd.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

3
Maler: Ik ben van mening dat het je belangrijkste onderdeel is.

Dat heb ik hier meer gelezen. Ook hier zal ik een bewuste keuze moeten maken. Mijn voorkeur gaat naar dark roasted.

Wat ik zou willen is een niet te moeilijke machine die gelijktijdig kan schuimen en zetten. Beetje gek maar vanwege de kleine keuken het stoompijpje links en als het kan de mogelijkheid om een kopje heet water te maken zodat de waterkoker weg kan. We drinken heel weinig thee.

Sowieso was ik van plan eerst een workshop te doen voordat ik iets ga aanschaffen. Bij iemand van het forum langsgaan voor uitleg en een kopje koffie zou super zijn alleen wil ik niemand tot last zijn.

4
None schreef: do 19 dec 2024, 21:29 Bij iemand van het forum langsgaan voor uitleg en een kopje koffie zou super zijn alleen wil ik niemand tot last zijn.
Volgens mij vinden de meeste forumleden dat alleen maar leuk (denk ik)
Want wat is er leuker dan lullen over koffie, koffie maken en drinken ...
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

5
Frup schreef: do 19 dec 2024, 22:17
None schreef: do 19 dec 2024, 21:29 Bij iemand van het forum langsgaan voor uitleg en een kopje koffie zou super zijn alleen wil ik niemand tot last zijn.
Volgens mij vinden de meeste forumleden dat alleen maar leuk (denk ik)
Want wat is er leuker dan lullen over koffie, koffie maken en drinken ...
Het is ook echt een dingetje van mij maar misschien moet ik ook niet zo zeuren. hahahaha
Geloof ook wel dat ik hulp nodig heb om de basis onder de knie te krijgen. Zoveel verschillende mogelijkheden en keuzes. Is er eigenlijk een site om oudere modellen van Bezzera te vergelijken met elkaar? Ik kan me voorstellen dat een model uit 2011 iets anders is dan hetzelfde model uit 2024.

6
Er staat hier op de forum een hele nette bezzera strega te koop voor €1000.

En dan heb je naar mijn mening de allerbeste bezzera die je kan krijgen.

Het is een hevel machine en dat ziet er wellicht intimiderend uit maar is eigenlijk net zo makkelijk misschien zelfs makkelijker dan een pomp machine.
De grootste voordeel met zo een hevel machine als de strega is dat je espresso van hogere kwaliteit zullen zijn dan de andere genoemde bezzera modellen.
En je kan tegelijkertijd stomen ook met de strega.

Ik zou er serieus even naar kijken want een strega met zo een PSM mod is niet zomaar te verkrijgen. Misschien kan je zelfs langsgaan bij de eigenaar als dat schikt en even voelen hoe dat gaat.

Als maler heb je veel goeds tegenwoordig.
De genoemde modellen van Erik zou ik allemaal bekijken. Die zijn zeker goed.
Drink je niet van die fruitige soorten koffie dan zou wellicht conische schijven beter aansluiten aan je wensen en die zullen ook makkelijker zijn om je maalgraad in te stellen. Hangt ook een beetje van je budget af.

Succes!
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

7
Goedemorgen None,

Wat ik ook altijd belangrijk vind om mee te geven is de opwarm tijd van een machine.

Je hebt bv de Bezzera uitgekozen. Is dat bv ook voor de snellere opwarm tijd die ze hebben?

Er zijn namelijk wat machines die door wat praktische keuzes een snellere opwarmtijd halen van boiler/thermoblok. Een normale e61 groep heeft min 30 min opwarm tijd nodig. Dit kun je natuurlijk reguleren door een slimme timer te plaatsen, maar voor je ‘spontane’ bakkie werkt dat natuurlijk niet.

Als dit belangrijk voor je is zou ik me daar ook nog even in verdiepen.

De BZ10 is best geliefd onder espressomachine s omdat dit de grootste versie van Bezzera is die een elektrische verwarmde zetgroep heeft waardoor deze sneller opwarmt. Tevens is het een dual boiler waardoor je ook meteen kunt stomen.
In de praktijk is het de vraag of dit je lukt, want je moet wel je bakkie in de gaten houden en stomen is ook een kunst

Misschien nog wat suggesties voor je lijstje:

- Gaggia Classic Pro
- Quickmill 820 of iets hoger de 3000 of 3004 (dubbel thermoblok voor stoom)

Voor een maler zou ik ook niet te moeilijk beginnen de Eureka malers zijn er goed en gebruiksvriendelijk. Als je een Eureka Mignon Specialita neemt heb je een mooie maler voor niet te veel geld die je waarschijnlijk voor hetzelfde geld weer kan verkopen.

Als die je nog iets te duur is kan je ook met een
Perfetto beginnen. Die is wat goedkoper maar met dezelfde functies alleen kleinere schijven.

Beiden zeer goed gebouwde machines en geven je als beginner veel gebruiksgemak en zijn behoorlijk stil voor een maler.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

9
Even snel tussendoor, Die BZ10 is een vervelend ding. Die zetgroep is irritant want douchescherm zit laag waardoor je al snel er tegenaan zit.
Ik heb er 2 gehad.

Het is een HX en geen dual boiler wat ik zonet voorbij zag komen. Voordeel daarvan (HX of dual boiler) is tov van een single boiler dat je deze niet hoeft te verhitten om te kunnen stomen en het meest irritante, terug laten afkoelen. Ik zou gewoon voor een E61 machine gaan en als je laag budget hebt een oudere Rocket Cellini premium kopen. Goed te servicen en stabiele temperatuur van wat ik mij kan herinneren. Echter, eenmaal een hevel machine is er no way back...strega.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

10
Mijn idee om voor een Bezzera te gaan is eigenlijk gekomen doordat ik begrepen heb dat het kwalitatief prima machines zijn zonder al teveel problemen. De opwarmtijd is hierbij van ondergeschikt belang. Wel heb ik gekeken of de machine redelijk constant is en een espresso kan zetten en tegelijkertijd melk kan opschuimen. Flushen om de temperatuur naar beneden te krijgen is acceptabel voor mij. Het liefst zou ik een espressomachine en maler in 1 hebben aangezien ik een hele kleine keuken heb maar dit werd hardnekkig afgeraden dus die weg sla ik over. Wel zou het erg fijn zijn om het stoompijpje aan de linkerkant van de machine te hebben ivm de ruimte.

'' Misschien nog wat suggesties voor je lijstje:

- Gaggia Classic Pro
- Quickmill 820 of iets hoger de 3000 of 3004 (dubbel thermoblok voor stoom) ''

Hier zal ik zeker naar kijken. Thanks voor de tip.

'' Er staat hier op de forum een hele nette bezzera strega te koop voor €1000.

En dan heb je naar mijn mening de allerbeste bezzera die je kan krijgen.

Het is een hevel machine en dat ziet er wellicht intimiderend uit maar is eigenlijk net zo makkelijk misschien zelfs makkelijker dan een pomp machine. ''

Behoorlijk intimiderend ja hahahaha. Nee, dit gaat mij ( voor nu ) iets te ver en behoorlijk boven mijn budget. Rond de € 600,- voor een machine lijkt mij prima te doen al is er wel iets ruimte. Moet natuurlijk ook budget hebben voor een maler.

'' Ik zou gewoon voor een E61 machine gaan en als je laag budget hebt een oudere Rocket Cellini premium kopen ''
Ook hier zal ik naar kijken.

Zijn er eigenlijk nog meer punten waar ik op moet letten? Ik had verschillende zetgroepen gezien maar snap de verschillen nog niet zo goed. Verder is een douchescherm mij geheel ontgaan. Sry. Ook hier zal ik naar kijken.

Nou, nog even lekker op onderzoek gaan en dan slapen, morgen weer aan het werk.

Bedankt allemaal voor de feedback en slaap lekker.