Van MaraX naar Nespresso naar...?

1
Goedemiddag allemaal, na 2 jaar inactiviteit is het toch weer gaan kriebelen ;-).

Heb tussen 2020 en 2022 een reis gemaakt van volautomaat, goedkope Lelit, Sage Barista Express naar Lelit MaraX. De MaraX gebruikte ik uiteindelijk niet meer vanwege de lange opwarmtijd en de hoge stroomkosten. Verkocht en een Moccamaster neergezet icm een Nespresso apparaatje en een melkschuimer voor de incidentele cappuccino. Vooral veel filterkoffie gedronken (die Moccamaster gaat niet meer weg).

En nu is het dan toch weer gaan kriebelen, vooral omdat ik écht lekker cappucino's mis...

Eerste idee was een Nespresso apparaat met een hele goede stoompijp (een echte, niet zo'n automatisch geval) maar dat lijkt lastig. Bovendien heb ik mijn Eureka maler nog staan dus zou liever weer zelf gaan malen en tampen.

De kwestie: ik zou heel graag een espresso apparaat willen die super snel opwarmt (paar minuutjes max) EN goede stoomprestaties heeft. Goede stoom betekent voor mij niet automatisch snel, als het apparaat maar tot mooi schuim in staat is. Mag best iets langer duren.

Verder wil ik graag stabiele prestaties dus een druk van rond de 9 bar en een stabiele temperatuur zijn gewenst. Hoeft allemaal niet tot in detail instelbaar te zijn. Goed is goed.

Ik dacht eigenlijk aan een QuickMill 820 (sympathiek apparaatje) maar die voldoet niet aan de eisen lijkt het qua stabiele temperatuur en stoomprestaties.

Is er een apparaat dat ik helemaal over het hoofd zie...? Ik wil maximaal 850 euro uitgeven.

Ben benieuwd naar jullie gedachten en ideeën. Alvast bedankt voor het meedenken!

Re: Van MaraX naar Nespresso naar...?

4
jevendik schreef: di 24 dec 2024, 14:05De MaraX gebruikte ik uiteindelijk niet meer vanwege de lange opwarmtijd en de hoge stroomkosten
Nu vraag ik me af: heb je die stroomkosten gemeten? Of heb je die 'berekend'? Hoe hoog precies dacht je dat die kosten waren?

De stroomkosten stellen namelijk in de praktijk niks voor. Zeker als je in plaats van de ene machine dan een andere koopt die ook stroom verbruikt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5
fransg schreef: di 24 dec 2024, 19:27
jevendik schreef: di 24 dec 2024, 14:05De MaraX gebruikte ik uiteindelijk niet meer vanwege de lange opwarmtijd en de hoge stroomkosten
Nu vraag ik me af: heb je die stroomkosten gemeten? Of heb je die 'berekend'? Hoe hoog precies dacht je dat die kosten waren?

De stroomkosten stellen namelijk in de praktijk niks voor. Zeker als je in plaats van de ene machine dan een andere koopt die ook stroom verbruikt.
Ja vroeg ik me ook af…volgens mij is die juist snel warm n energie zuinig de MaraX vergeleken met veel andere modellen
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

6
Gaggia Classic Pro

Deze heeft een kleine single boiler en is binnen 10 min warm ook de zetgroep.
Nog korter kan ook dan is de boiler wel warm maar de zetgroep nog niet goed op temperatuur.
Met stomen erna idem, binnen 1 a 2 minuten kan je stomen.

Apparaat kost je rond de 450 euro en stomen gaat top en is ook niet meteen zo’n bakbeest.
Afbeelding

En mocht je nog wat te wensen over hebben kan je gemakkelijk upgrades inbouwen zoals bv een PID.

Ik weet niet waar je woont maar je bent welkom om hem een keer uit te proberen.
Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

7
mr Blanc schreef: di 24 dec 2024, 22:58
fransg schreef: di 24 dec 2024, 19:27

Ja vroeg ik me ook af…volgens mij is die juist snel warm n energie zuinig de MaraX vergeleken met veel andere modellen
MaraX valt idd mee in vergelijking met veel andere opties. Gekocht met het idee om hem de hele dag aan te laten staan. Heb er toen een meter tussen gezet en schrok toen best wel van het verbruik maar dat was wel in 2022 toen de energieprijzen door het dak gingen.

Long story short: vond het onzin om hem de hele dag
aan te laten staan en voor de snelle cappuccino tussendoor duurde het opwarmen mij te lang (ben redelijk ongeduldig;-)).

8
MichaelvDuuren schreef: di 24 dec 2024, 23:17 Gaggia Classic Pro

Deze heeft een kleine single boiler en is binnen 10 min warm ook de zetgroep.
Nog korter kan ook dan is de boiler wel warm maar de zetgroep nog niet goed op temperatuur.
Met stomen erna idem, binnen 1 a 2 minuten kan je stomen.

Apparaat kost je rond de 450 euro en stomen gaat top en is ook niet meteen zo’n bakbeest.
Afbeelding

En mocht je nog wat te wensen over hebben kan je gemakkelijk upgrades inbouwen zoals bv een PID.

Ik weet niet waar je woont maar je bent welkom om hem een keer uit te proberen.
Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mooi apparaat! En nog mooiere cappuccino! 👌🏻Ga ik me even in verdiepen.

Zat ook nog te denken aan een Profitec Go. Die schijnt in 7 minuten warm te zijn en heeft een PID standaard. Doorwarmen voor stoom duurt even maar die tijd kan ik gebruiken om op te ruimen dus vind ik niet zo erg.

9
HanR schreef: di 24 dec 2024, 16:07 De Quickmill 4100.
Verzadigde boiler (Brasilia).
Snel warm. Relatief temperatuur stabiel en redelijk stoom.
Dat is ook een goede optie en lijkt vergelijkbaar met de Profitec Go lijkt het.

De 4100 in het zwart met walnoten afwerking ziet er overigens erg chique uit.

Is er een reden om de 4100 boven de Go te verkiezen? (naast de looks, prijs is ongeveer gelijk)
Laatst gewijzigd door jevendik op wo 25 dec 2024, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.