Cafelat zuigerringen houden sleeve gegijzeld

1
Vanochtend wilde ik de zuigerringen van mijn Pro 800 even checken. Het zijn exemplaren van Cafelat, de blauwe, die tot dusver goed bevallen. Maar het begon wat te piepen en het neerhalen van de hevel ging geleidelijk aan wat zwaarder.

Dus boutjes verwijderd, hevel omlaag en zachtjes omhoog zodat de zuiger zich omhoog drukt. Tot zover geen bijzonderheden.
Maar dan het laatste stukje, daar ging het mis. Met de zuiger kwam ook de sleeve mee omhoog (nog prachtig schoon, dat wel!).

En nu weet ik even niet hoe Ik dat op ga lossen. De zuigerringen geven geen krimp en houden de sleeve stevig vast.

Iemand ervaring hiermee? Staat me bij dat iemand eens ruzie heeft gehad met deze ringen…. Ik dacht, beetje olijfolie erin gieten? Dan terugplaatsen, hevel paar keer op en neer en de boel glijdt er zo uit?

Fijne zondag overigens!
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x The Force Tamper

Re: Zuigerringen houden sleeve gegijzeld

2
Misschien even warm proberen? Cilinder met de vastzittende zuiger even in een bak heet water en dan met een theedoek of ovenwant proberen los te maken.
Olijfolie zou ik niet doen, want dat gebruik je normaal gesproken ook niet om de zetgroep te smeren, dus dan moet je daarna de boel weer eerst gaan ontvetten...

3
Pti schreef:Misschien even warm proberen? Cilinder met de vastzittende zuiger even in een bak heet water en dan met een theedoek of ovenwant proberen los te maken.
Olijfolie zou ik niet doen, want dat gebruik je normaal gesproken ook niet om de zetgroep te smeren, dus dan moet je daarna de boel weer eerst gaan ontvetten...
Mooie tip. Ga ik meteen proberen! Ik was net niet helemaal volledig want eigenlijk was is gistermiddag al begonnen aan dit klusje maar toen was de groep heet en dan valt er niet mee te werken.

Maar goed, ik ga aan de slag.
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x The Force Tamper

4
Ik heb hetzelfde met de cafelats gehad in het verleden, ook bij een andere Londinium eigenaar waar we de sleeve zo eruit trokken en in de keuken een soort 'touwtrekken' deden, de een trok aan de sleeve de ander aan de hefboom en zo kregen we uiteindelijk beide weer los.

Klote dingen die kleverige slappe Cafelats
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5
omeCoffee schreef:Vanochtend wilde ik de zuigerringen van mijn Pro 800 even checken. Het zijn exemplaren van Cafelat, de blauwe, die tot dusver goed bevallen. Maar het begon wat te piepen en het neerhalen van de hevel ging geleidelijk aan wat zwaarder.

Dus boutjes verwijderd, hevel omlaag en zachtjes omhoog zodat de zuiger zich omhoog drukt. Tot zover geen bijzonderheden.
Maar dan het laatste stukje, daar ging het mis. Met de zuiger kwam ook de sleeve mee omhoog (nog prachtig schoon, dat wel!).

En nu weet ik even niet hoe Ik dat op ga lossen. De zuigerringen geven geen krimp en houden de sleeve stevig vast.

Iemand ervaring hiermee? Staat me bij dat iemand eens ruzie heeft gehad met deze ringen…. Ik dacht, beetje olijfolie erin gieten? Dan terugplaatsen, hevel paar keer op en neer en de boel glijdt er zo uit?

Fijne zondag overigens!
Dat was ik....mijn zuiger zat helemaal vast met de cilinder, alsof ze samen een zeer innige relatie hadden en elkaar niet meer los wilden laten. Na veel geduld en voorzichtigheid heb ik de 2 uitelkaar kunnen krijgen en de silicone troep ringen ritueel in het ronde archief gedeponeerd. Nooit meer die rotzooi.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!