Oud worden is niet van de poes...

1
Zeggen ze dat in Nederland? Het betekent "moeilijk". In feite voelde ik me gisteren wat beter dan sommige andere dagen, dat variëert nogal. Ik moest voor een (voor mij belangrijk) medisch onderzoek, en besliste de bus te nemen i.p.v. ons autootje en, om ruimschoots op tijd te zijn, en omdat er soms bussen ineens verdwijnen, hield ik de app van de Vlaamse Busmaatschappij in het oog, enz. enz en, de tijd om te vertrekken gekomen constateerde ik dat mijn portefeuille niet in mijn colbert zat, paniek, angst und so weiter, vond Irène het gezochte object, ok, dan maar met de auto (die bus was al lang weg) en gelukkig kwam mijn echtgenote mee... alles OK, dank Irène, dank!!!

Koffie? Mijn nieuwe Philos maler heeft vertraging. Ging heden komen, maar is in Bologna of ergens in Duitsland blijven plakken. Morgen zijn we weg, dus ik ga het ding maandag receptionneren in een ophaalpunt. Wordt vervolgd (in "malers").

Gisteren had ik de hevel groep ingesmeerd met siliconenvet, remember? Vlot gelopen, is ook niet moeilijk, de pakkingen zijn nog goed, allez vooruit. Vanochtend naar goede gewoonte, de Londinium aan, espresso binnen het uur. Jaja! Machine koud! Moet je natuurlijk de stekker in de muur steken, idioot! OK, gedaan. Nog es een uur later, bizar...hevelgroep koud??? Waddisdat allemaal? (Zelfzekerheid is een labiele toestand, zonder waarborg). Tja...effe kijken. Het verwarmingselement, check. Boiler, check. Warm. Enkel de bovenkant van de hevelgroep...koud. Wat gerommeld, in essentie heet water van de boiler middels hevel door de groep gejaagd, action. Blauw lampje, pomp ok. Rood lampje, we have heat. Alles een tijdje laten rusten, groep is heet...coffee time. Vijf gram Robusta, vijfteen gram Congo, twintig gram Mexico door de (oude) molen gejaagd: yep, perfect voor de Bialetti... OK, ok... Zeer hard getamped, bijna 20 gram, loopt de jus al bij het naar beneden trekken van de hevel, gelukkig laat de hevel je toe de extractie te temperen. Half drinkbaar resultaat, nogal bruut, weinig intensiteit, niet erg, maandag heb ik de Philos.

Durf ik verdergaan? Twee maand geleden verving ik in de Huky koffiebrander de Artisan interface, van RS232 (of zo iets) naar Phidget. Instructies (denk ik) zeer precies toegepast. Maar het computerscherm inverteert de "bean temperature" curve en de "trommeltemperatuur". Niet zo erg, maar nu ga ik dat rechtzetten. Durf ik nog???

Maar al bij al houdt al dat geklooi me bezig. Ik merk wel dat ik in snelheid inboet (dat mag je wel zeggen), en eindelijk ervaar ikzelf wat ik, ongeduldig als ooit, bij andere oude mensen observeerde. Gelukkig deel ik niet in wat ik in de commentaren op FB lees, die zure ouwe zeikers die al het vroegere beter vonden, die zich niet schamen "de jeugd" en vele andere bevolkingsgroepen rücksichtlos af te schilderen als nutteloze profiteurs... nee hoor, ik heb hobbies, en een liefdevolle echtgenote. Zo is dat.