Te hoge druk bij het zetten van de koffie

1
Beste Koffiepraters, Ik ben nieuw op dit forum omdat ik geen oplossing voor mijn probleem kan vinden.
Jay is de naam, na lange tijd een Miele inbouw koffiezetmachine te hebben gebruikt en daar naast een Nespresso machine, ben ik sinds kort de eigenaar van een espressomachine. De Solis (Sage, Breville) grind & infuse. Niet omdat ik tijd over heb maar omdat ik toch graag de dag met goede koffie wilde beginnen.

Mijn, (zijn) probleem is, tijdens het zetten van espresso is de druk veel te hoog en de koffie stroomt redelijk snel (18gr koffie - 50ml koffie, 23 sec) door het filter.
- Bonen zijn van een koffiebrander.
- Er word gebruik gemaakt van een WDT tool.
- Licht aandrukken geeft minder hoge druk maar geen goede koffie, steviger aandrukken (en ik heb meerdere variaties geprobeerd) geeft een nog hogere druk.
- Alles is ontkalkt en gereinigd
- Buitenmaling staat op 9, binnenmaling op 6 (standaard instelling)
- Fijnere maling geeft een nog hogere druk en een grovere maling laat de koffie (als je dat dan nog zo kan noemen) er nog sneller door heen lopen.

Iemand die mij kan adviseren wat ik nog meer kan proberen?
Mijn dank is groot. Maak er een mooie dag van.

Re: Te hoge druk bij het zetten van de koffie

8
Je schrijft dat de koffie van een koffie brander komt. Douwe Egberts is ook een brander maar als je daar bonen van gebruikt is het vragen om problemen.
Dus is mijn vraag: van welke brander en van welke brand datum zijn je bonen?

En verder heb ik nog een vraag over het resultaat in je kopje: is het resultaat consistent? Oftewel is de koffie elke keer even goed of slecht?
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

Re: Te hoge druk bij het zetten van de koffie

10
Je loopt gewoon tegen de beperkingen aan die de machine je opleggen, het ligt niet aan de bonen en zo te lezen ook niet aan jouw kunnen. De ingebouwde maler is slecht, de verstelling gaat met te grote stappen en je machine heeft geen instelbaar overdrukventiel. Het enige dat je nog kunt proberen is iets minder koffie doseren, om de weerstand en zo de druk iets naar beneden te brengen.