espressomachine zoeken is keuzen maken en is lastig......

1
Dat espresso liefhebbers.
Ben nu al tijdje intensief aan het lezen geslagen op dit forum, HB en andere sites met doel: aanschaf espressomachine. Hoe meer ik lees, hoe lastiger ik het krijg, vandaar dat ik me nu ook actief hier lanceer. Zie zeer ervaren leden hier.

Wat voor mij belangrijk is:
E61; DB of HX; geen aansluiting op mains, gewoon reservoir; grote opvangbak; goede hitte stabiliteit, maar lijken me deze allen wel te hebben in deze prijsrange.
En als het een HX wordt, dan rotatie of vibratie?
RVS of koperen boiler?
Er wordt voornamelijk espresso gedronken en ik begrijp heel goed, dat naast machine andere factoren (maler, koffie) ook grote rol spelen. Maar eerste de machine.
Ook esthetiek speelt mee, na kwaliteit, dus een Expobar valt af!

Is verschil in wattage merkbaar? Bijvoorbeeld 1200(Rocket), 1350 (Bezzera), 1800 (VBM)
Nu heb ik als opties gezien:
- Isostar Millenium (Rituale/Mondiale)
- Quickmill 985 Aquilla (vibratie of rotatie)
- Rocket Espresso Giotto Premium Plus
- VBM Domobar super
- VBM Domobar junior (maar heeft kleine boiler en wel DB, maar geen PIF, dus wat is nog voordeel)
- Izzo Alex II
- Izzo Duetto
- ECM Tecnica/Mecanica

Ergens is het belachelijk zo’n lange lijst denk ik.
Maar moet ik eerst keuze HX of DB maken of meer zaken laten meewegen?

Alvast bedankt Jeroen

Re: espressomachine zoeken is keuzen maken en is lastig......

3
Als je eerst een machine wil kopen en later pas een maler dan begrijp je het niet "heel goed", dan begrijp je het "niet".
Maar niet getreurd. Als het budget 1.5k is, dan heb makkelijk de ruimte om een Anfim Super Caimano en een PV Lusso te kopen. Heb je nog iets van 200E voor wat prutsels als een tampertje en een berg koffie om je apparatuur te leren kennen.

Als je echt helemaal zonder cappuccino kan, dan kun je ook een Caravel of soortgelijk kopen. Dan hou je helemaal geld over of je gaat all out en je haalt een Elektra Nino maler.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

5
Met de espressomachine eerst bedoel ik dat ik eerst daar duidelijkheid wil krijgen.
Ben nu ook gestart koffiemalers uit te pluizen. Zonder deze heb ik toch nog niet veel aan een machine, laat ik daarover wel duidelijk zijn. Ik weet ook nog niet of ik die nieuw of 2-hands wil, zal ook wel te maken hebben met totaalbudget wat ik spendeer (machine en molen). Maar denk niet dat ik direct voor een afinm super caimano zal gaan, ik kan wel in mijn portemonnaie kijken.

Hoofdzakelijk espresso, maar moet zeker ook cappuccino kunnen maken.

7
Vanzelfsprekend heb ik een budget:-)
Ik wil gaan voor een nieuwe espressomachine en een goede maler, maar die mag 2-hands zijn.
Voor de espresso machine lijkt me 1500 euro al behoorlijk. Maar daarom ook advies gevraagd. Als het nu neerkomt om iets meer te spenderen voor ook meer op vele jaren, dan is dat een afweging. Andersom, geldt vooral ook, als minder even zo goed kan, is dat ook een prettige afweging.
De maler, daar wil ik nu niet direct 700 euro voor geven.
Alle gadget zal ik ook niet direct gaan aanschaffen, eerst ook oefenen en feeling krijgen.

8
Als je naar je portemonnee kijkt is het juist verstandiger om te bezuinigen op de machine, en niet op de maler. Met een SC en een PV Lusso ben je klaar voor onder een Domobar HX. Dan heb je een top of the line maler en een thuismachine diezeer makkelijk in het gebruik is en waar amper iets kapot aan kan gaan. Zo'n PV gaat met wat liefde en zorg, af en toe een nieuwe pstat en wat seals rustig 30 jaar mee.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

9
Oké Jeroen, da's duidelijk. Dus geen DB, aangezien de Brewtus een Expobar is en de Duetto toch weer op €1750 komt. Als je Bluecold's advies niet volgt, is wat je zoekt een E61 HX. Vergeet dan de ECM's: ook te duur, evenals een rotatiepomp. Zijn we al een stukje verder...

Toch zou ik je inderdaad in heroverweging willen geven hoeveel je aan je maler uit gaat geven. Je maler is samen met de bonen maatgevend voor de uiteindelijke kwaliteit van de espresso. Dus zo gek is het helemaal niet om wèl €800 aan je maler uit te geven en "slechts" €1200 aan je espressomachine.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder