Ik gebruik de Tonino classic Roast Color Meter om de bruinte van mijn koffiebrandsels te meten. Deze heb ik een poosje geleden van een forumgenoot overgenomen. Nu hield hij er plotseling mee op, dat wil zeggen dat het display zwart bleef en het apparaat werd niet meer herkend als ik het aansloot op mijn computer.
Gelukkig zit het apparaat eenvoudig in elkaar en zijn de hardware specificaties zelfs hier beschreven. Het leek erop dat de Arduino Nano defect was, dus ik besloot die te vervangen. Dat leek een eenvoudige klus, omdat ik er nog wel een had liggen. En ook de firmware is hier vrij beschikbaar.
Helaas is de firmware weliswaar vrijgegeven, maar sinds jaren niet geupdate en niet in een bruikbare vorm gepubliceerd. Aan het bestand "Tonino.ino" te zien is het een zogenaamde "sketch" voor de Arduino IDE. Maar als je die probeert te compileren wordt je geconfronteerd met vele foutmeldingen. Om die te verhelpen zijn veel aanpassingen nodig in de broncode en daarvoor is enige kennis nodig van programmeren in C. Daarom heb ik het repository omgezet van een Arduino sketch naar een PlatformIO project structuur en deze als "fork" gepubliceerd op https://github.com/fvdbeek/Tonino-Firmware. Ik heb er instructies aan toegevoegd voor mensen die minder technisch onderlegd zijn maar graag hun oude Tonino willen blijven gebruiken als de Arduino moet worden vervangen.
Omdat ik niet de officiële Arduino Nano maar een daarmee compatibele kloon heb gebruikt, werkte de Tonino desktop applicatie ineens ook niet meer. Daarnaast wordt sinds enkele jaren alleen nog een versie aangeboden voor Windows en Mac, maar niet meer voor GNU/Linux. Daarom heb ik ook deze applicatie aangepast, zodat hij mijn Arduino kloon herkent en ik de nieuwste versie onder Linux kan gebruiken. Dit heb ik vooralsnog alleen voor eigen gebruik aangepast (een specifieke aanpassing voor de Arduino kloon die ik gebruik), en nog niet gepubliceerd. Als ik wat meer tijd heb kan ik ook een fork van deze applicatie publiceren die voor algemeen gebruik geschikt is.
Overigens bleek het display ook defect, dus dat moest eveneens worden vervangen. Daarvoor heb ik dit display gebruikt.
Mocht iemand ook een defecte Tonino Classic hebben dan ben ik graag bereid om te helpen hem weer in orde te maken.
Tonino reparatie en firmware installatie
1Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino