Rocket R58

1
Hallo allemaal :)
Sinds begin dit jaar ben ik trotse eigenaar van deze rocket R58. Het is, nog steeds, puzzelen om alles goed te reguleren maar er komt best lekkere koffie uit :).
Maar ik heb een blijvend probleem: uit het vacuumventiel blijft water lopen als ik een shot espresso zet. Dus niet het overdrukventiel. Ik ben zelf nog helemaal niet thuis in al deze onderdelen dus het is nog even zoeken hoe alles heet. Maar ik heb inmiddels alles geprobeerd en er blijft water uit lopen. Heeft iemand een idee of ik dit zelf kan reguleren? De opvangbak is namelijk na 4 kopjes koffie al vol. En het waterreservoir is ook heel snel leeg.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Hartelijke groet!
Bijlagen

Re: Rocket R58

2
Dat is het anti vacuum ventiel wat lekt. Is een normaal iets dat deze "slijt". Hij zit op de boiler en je kunt hem ontkalken of vervangen. Wellicht kun je het vinden als je googled op r58 antivac replacement oid
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

3
Hartelijk dank voor je reactie en hulp. Ik ben blij dat dit het probleem is want ik was bang dat er iets anders aan de hand was. Gister heb ik hem namelijk opgehaald nadat ik hem liet repareren omdat dit vacuumventiel lekte. Ik kreeg bericht dat het lekte omdat ik de flow control verder open moest laten staan. Maar dit is dus niet de oorzaak, en de lekkage is overduidelijk ook niet verholpen. Is dit eenvoudig zelf te repareren?
Hartelijke groet en nogmaals dank!

5
Gert-JanV schreef:Ik denk dat de pompdruk te hoog afgesteld staat waardoor de OPV wordt aangesproken. Je kunt de pompdruk eenvoudig afstellen via de onderzijde van de machine. Vermoedelijk zijn er op YouTube tal van filmpjes over te vinden :)
Hij gaf aan dat uit het vacuumventiel water blijft komen. Niet de OPV.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

6

Dmge schreef:Hartelijk dank voor je reactie en hulp. Ik ben blij dat dit het probleem is want ik was bang dat er iets anders aan de hand was. Gister heb ik hem namelijk opgehaald nadat ik hem liet repareren omdat dit vacuumventiel lekte. Ik kreeg bericht dat het lekte omdat ik de flow control verder open moest laten staan. Maar dit is dus niet de oorzaak, en de lekkage is overduidelijk ook niet verholpen. Is dit eenvoudig zelf te repareren?
Hartelijke groet en nogmaals dank!
Als het probleem niet is verholpen heeft de monteur niet goed gewerkt. Een R58 heeft geen flow control fabriek af. Ik zou terug gaan.

7
Je stoomboiler overvult als je espresso zet.
Dan staat je vulklep open.
Alle geneuzel over flowcontrol en opv is onzin. Een R58 heeft een rotatiepomp.
Lekker van die opv afblijven.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

8
Vacuumventiel komt niet in de lekbak bij deze machine. Wat wel in de lekbak komt is het veiligheidsventiel van de stoomboiler en een opv (dient hier als veiligheidsventiel) die openspringt bij circa 12 bar. Als ik het goed zie op de foto is de druk tijdens het zetten rond de 12 bar? Dat is in ieder geval te hoog en het is een kleine moeite om de pompdruk af te stellen. Als het dan niet verholpen is zou ik kijken naar wat hanr zegt.