Upgrade vanaf Rancilo

1
Ik bezit een Rancilio Silvia (zonder PID, maar al jaren uiterst tevreden) en maal daarvoor met een Macap MC4 Doserless 13 gram Caffe Diemme en bereik daarmee een heerlijke doppio met een cremalaag van centimeters zo dik als vanillevla, erg smaakvol. Ik vraag me af of ik wel verder kan upgraden qua smaak. Qua uiterlijk en bediening kijk ik wel naar E61's. Maar ik merk dat ik toch ook wel val voor de uiterlijke charme van Caravel (of Cimbali Micro, Pavoni) heldelmachines, maar weet niet of de kwaliteit achteruitgaat. Ook vind ik de Expobar Brewtus III mooi. Een Alex Duetti vinnik in mijn huidige leven wel mooi maar te duur. By the way, voor capu´s gebruiken we gewoon een Frabosk-kan, waarmee we prima microfoam maken, vriendin en bezoek zijn altijd reuze-enthousiast.

Re: Upgrade vanaf Rancilo

2
Wil je meer qua smaak, dan heb je de keuze om ofwel een PID op je rancilio te zetten of inderdaad een E61 aan te schaffen al dan niet met temperatuurregulatie via flush (minder nauwkeurig of m.b.v. Eric's digital thermometer) of via PID (dubbele boilers, zoals de expobar brewtus III of enkele boiler met PID)...

Met een PID op de rancilio kun je echt wat meer smaak te voorschijn toveren doordat je kan zoeken naar de voor jou lekkerste zettemperatuur per koffiesoort. In theorie kan dat met temperatuursurfen ook, maar dat wordt wel wat neurotisch...stopwatch nodig of tellen...

Met een E61 kop krijg je over het algemeen nog weer iets meer smaak, o.a. door de preinfusie en betere temperatuurstabiliteit tijdens de extractie...

Met een hefboom machine kun je in pricnipe prachtige espresso's zetten...de smaak en crema is anders dan bij pompmachines doordat de druk wat lager is...alleen is het niet zo eenvoudig en is de reproduceerbaarheid moeilijker...bovendien hebben de meeste machines snel last van oververhitting...een ponte vechio lusso is dan een idee, want die heeft door een thermosiphon hier gene last van!

Alleen als je al tevreden bent, waarom dan upgraden? Overigens is de bij de koffie wel degelijk lekkerder geworden van mijn upgrade van een rancilio naar een E61!

Wat betreft stomen: ik heb ook wel eens met zo'm frabosk melkschuim gemaakt en inderdaad krijg je lekker lobbig schuim...maar echt micofoam waar je latte art mee kan doen: nou nee, met wat oefenen kun je met de rancilio veel fijner foam maken!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

3
Oke, dan ga ik sparen voor een E61, maar dan zit ik dus met een temperatuursregulatie-probleem. Klopt het dat als je alles op een rijtje zet we toch uitkomen voor een Alex (die afgezien van de prijs echer weer als nadeel heeft dat het merkplaatje/stikkertje lossmelt?)
Fiorenzato Bricoletta, 1 & 4 hole steam wand, Motta, Macap M4D (>1000 DD shots/year).

4
bij alle machines met uitzondering van een enkele of dubbele boiler met PID moet je de temperatuur regelen!

alleen bij een E61 machine met enkele boiler zoals een vibiemme domobar zijn de temperatuurschommelingen een stuk kleine dan bij een rancilio. dat komt omdat de massieve E61 kop vele thermische massa heeft en een deel van de schommelingen dempt. bovendien is de boiler groter.

op elke HX machine met E61 kop kun je uitstekende espresso zetten. het temperatuursurfen (flushen) is op een HX een stuk makkelijker dan met een silvia. bovendien kun je voor 100 euro of zo een digitale thermometer kopen die in de kop past. zo kun je surfen naar de gewenst temperatuur.

dubbele boiler met PID zijn het makkelijkste in gebruik. keerzijde is wel de prijs (m.u.v. de brewtus), zowel voor wat betreft de aanschaf als onderhoud en energieverbruik.

voor 1000 euro koop je een prima E61 HX, bijvoorbeeld de magister stella of expobar leva! voor datzelfde geld kun je ook een bezzera BZ07 kopen, alleen dat is wel een HX zonder E61 kop. zie ander draadje.

dus nogmaals een 1) PID op je silvia is het voordeligste (150 euro), 2) een vibimme domobar enkele boiler (750 euro), 3) idem met PID (1000 euro), 4) een E61 HX (vanaf 1000 euro) of 5) een dubbele boiler met PID (vanaf 1300 euro)....stel jezelf de vraag wat je wilt uitgeven en of je zo nu en dan melk wilt opschuimen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs