Teflontape en/of vet bij onderhoud La Pavoni?

1
Ik ben bezig met groot onderhoud aan mijn LP Professionale van mei 2000 en heb een paar vragen over het messing pijpje dat de onderkant van de boiler verbindt met de pressostaat:

1) Is het nodig teflontape te wikkelen om het schoefdraad van het pijpje (voor de afdichting)?
2) Moet er op de knelkoppeling aan de pressostaatkant ook iets van tape of vet? Dat heb ik in het verleden nooit gedaan bij het vervangen van een pressostaat, maar nu hoor ik van een andere LP-gebruiker dat hij aan beide kanten tape gebruikt (waar dan?); ik heb die knelkoppeling tot nu toe alleen goed schoongemaakt en heb daar nooit lekkage gehad.

En verder vraag ik me af of het zinvol is iets van kopervet aan te brengen op het schroefdraad van de grote messing ring (circa 90 mm) waarmee de boiler aan de voet van de machine wordt vastgeklemd. Er zat voorheen een kunststof klemring, die ik nu vervang door eentje van messing, en ik kan me voorstellen dat een beetje kopervet voorkomt dat die ring zich op den duur vastvreet op de boiler (seizing) en later niet meer los wil. Voor alle duidelijkheid: ik wil dus geen vet aanbrengen op het contactvlak van de klemring met de voet van de machine (daar zou de boiler immers extra makkelijk van gaan draaien op de voet).

Groeten!
La Pavoni Pro pre-millennium + Tije's koelring + Amprobe AMD-50 | Knock Feldgrind, Comandante MK3, Kinu M47v1

Re: Teflontape en/of vet bij onderhoud La Pavoni?

2
Ad 1. Uiteraard
Teflontape of vloeibare pakking. Kan beide;
Ad 2. In principe niet nodig. Hooguit wanneer een conische dichting dermate gecorrodeerd is, dat er putten of gleuven in het afdichtingsvlak zitten. Teflontape, of vloeibare pakking met enig vullende vermogen zijn dan zinvol.

Ik ken het verschijnsel dat je beschrijft.
Eerlijk gezegd zorg ik dat de draad op de ketel zo schoon mogelijk is. Vet op de schroefdraad gebruik ik meer als montageset dan als anti-seize. Ik heb te weinig inzicht in de materie om hier een onderbouwd antwoord op te geven.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

Re: Teflontape en/of vet bij onderhoud La Pavoni?

3
Bedankt Han! Daar kan ik mee verder.

HanR schreef: wo 26 nov 2025, 16:51 Ad 1. Uiteraard
Teflontape of vloeibare pakking. Kan beide;
Ad 2. In principe niet nodig. Hooguit wanneer een conische dichting dermate gecorrodeerd is, dat er putten of gleuven in het afdichtingsvlak zitten. Teflontape, of vloeibare pakking met enig vullende vermogen zijn dan zinvol.

Ik ken het verschijnsel dat je beschrijft.
Eerlijk gezegd zorg ik dat de draad op de ketel zo schoon mogelijk is. Vet op de schroefdraad gebruik ik meer als montageset dan als anti-seize. Ik heb te weinig inzicht in de materie om hier een onderbouwd antwoord op te geven.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
La Pavoni Pro pre-millennium + Tije's koelring + Amprobe AMD-50 | Knock Feldgrind, Comandante MK3, Kinu M47v1