Quickmill Aquila met rotatiepomp VS ECM Technika

1
Hallo allemaal ;) ,
Wie kan mij helpen. Ik ga een espresso machine aanschaffen :D en twijfel tussen de Quickmill Aquila met rotatie pomp en sirai pressostaat (zie http://www.euroquick.nl/machines/quickmill/985-aquila" onclick="window.open(this.href);return false; ) en de ECM Technika VI home of profi (zie http://www.ecm.de/en/products/ecm-profe ... ished.html" onclick="window.open(this.href);return false; ).

Wat voor mij belangrijk is, is weinig herrie en degelijkheid. Ze hebben allebei hun eigen voor en nadelen maar dat is persoonlijk. Wat ik graag wil weten is hoe de kwaliteit aan de binnenkant is en of daar nog voor of nadelen zijn. Met al het respect maar verkopers hebben vaak hun eigen verhaal vermengd met verkoop doeleinden.

Wie kan mij adviseren. :idea:

Bedankt alvast en ik lees graag jullie meningen en ervaringen.
Groet Woody

Zoals de koffie thuis smaakt, smaakt hij nergens

Quickmill Aquila met RP en HV, Macap M4 met doseerder

Re: Quickmill Aquila met rotatiepomp VS ECM Technika

2
nou ja, de herrie wordt bepaald door de pomp en de isolatie en resonantie van de kast.

een rotatiepomp is veel stiller dan een vibratiepomp. dus een QM met rotatiepomp zal aanzienlijk stiller zijn dan een ECM met vibratie.

zou dus eerst bepalen of je een rotatiepomp en dus vaste wateraansluiting wilt of een vibratiepomp met waterreservoir. kies je voor een vibratiepomp dan komt het vooral aan op de isolatie van de machine.

het zijn natuurlijk beiden prima machines met een forse prijs. volgens mij heeft de ECM een HX die horizontaal en onder een hoek is geplaatst. heb wel eens gehoord dat dit bijdraagt aan een hele korte cooling flush. weet niet of de nieuwe QM een instelbare OPV aan de koude kant heeft. volgens mij heeft zijn voorganger (andreja premium) geen regelbare OPV!

persoonlijk zou ik niet zo veel uit willen geven aan een HX machine. zou eerder voor ofwel een goedkopere HX gaan of voor dat bedrag een dubbele boiler machine kopen. Zo is een Rocket giotto aanzienlijk goedkoper dan een ECM en doet daar denk ik niets voor onder (vergelijkbare boiler(plaatsing), ook een Sirai presso en cold touch stoomkranen). Nog goedkoper is een Magister Stella. Daar zet je voor 1000 euro even goede koffie mee, alleen is de afwerking net wat minder (dunner RVS, geen Sirai, wel cold touch stoomkranen). Een Vibiemme domobar super HX of dubbele boiler met PID is ook een optie.

de vraag is hoeveel wil je betalen voor afwerking? en als je geen moeite hebt om 2000 euro uit te geven, waarom dan geen DB?

;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Quickmill Aquila met rotatiepomp VS ECM Technika

5
met de OPV kun je de groepdruk instellen. ideel rond de 9 bar. bij sommige machines te hoog afgesteld wat vooral bij enkele espresso's te merken is. als de OPV niet is bij te stellen of aan de 'warme kant' zit, kun je dus de groepdruk niet optimaal krijgen.

met de pressostaat regel je de boilerdruk en daarmee de temperatuur van de boiler. hoe hoger de boiler druk hoe sneller het water in de HX oververhit raakt, maar ook hoe meer stoomcapaciteit en hoe sneller de reboud en recovery tijd. de uiteindelijk temperatuur van het zetwater kun je op gevoel regelen via de cooling flush of met feedback via een digitale thermometer.

bij de meeste dubbele boilers regel je de temperatuur van het boilerwater met een PID. het zetwater komt rechtstreeks uit deze boiler en is dus nauwkeurig in te stellen. dit i.t.t. een HX waar het zetwater indirect wordt verwarmd.

@mensen met verstand van techniek: kan dat, rotatiepomp en waterreservoir? dacht altijd dat een rotatiepomp vast water verondersteld...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Quickmill Aquila met rotatiepomp VS ECM Technika

7
NielsB schreef:
bvds schreef:
@mensen met verstand van techniek: kan dat, rotatiepomp en waterreservoir? dacht altijd dat een rotatiepomp vast water verondersteld...
Izzo Alex Duetto heeft een rotatiepomp en waterreservoir. Zo gebruik ik hem nu ook (nog).
rotatiepompen kunnen heel slecht tegen droog draaien. als je geen vaste wateraansluiting gebruikt, moet de pomp het water aanzuigen, als de slang dus leeg staat en de pomp gaat aan draait hij kort zonder water, wat dus niet echt goed voor de pomp is vooral als je dus ook nog eens het waterreservoir vergeet te vullen.het dus wel maar ik zou het niet doen.ligt ook nog eens aan de kwaliteit van de rotatiepomp. heb machines meegemaakt (professionele met vaste wateraansluiting)waar de pomp na 10 jaar nog steeds goed draaide maar heb ook wel gehad dat er 2 pompen in 1 jaar in de zelfde machine moesten worden gezet.(alllemaal het zelfde merk pomp)

Re: Quickmill Aquila met rotatiepomp VS ECM Technika

8
Het leuke van zo'n forum is dat je een hoop leert :idea: . Ik ben al een hoop opgestoken, bedankt mensen.
Mijn voorkeur gaat nu enigszins naar de Aquila van QM, onder andere door de rotatiepomp en door hoe ontzettende soepel de lever en de kranen bediend worden. Lever is toch de hendel waarmee je de espresso door laat lopen?

Wat ik begrepen heb is dat er een automatische afslag in zit als het water bijna op is, net als bij de alex duetto.
Groet Woody

Zoals de koffie thuis smaakt, smaakt hij nergens

Quickmill Aquila met RP en HV, Macap M4 met doseerder

Re: Quickmill Aquila met rotatiepomp VS ECM Technika

9
Nou ja,... "lever" is gewoon Engels voor hefboom of handel, dus in zekere zin heb je wel gelijk, maar in koffieland heb je het dan over de handmatige machines met zo'n grote handel waarmee je het water door de koffie perst of waarmee je een veer spant die dat vervolgens voor je doet. De lever doet dus het werk wat de pomp in half/vol automaten doet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Quickmill Aquila met rotatiepomp VS ECM Technika

10
Ik vind die QM wel erg duur. Relatief kleine boiler, zeker vergeleken met een goedkopere Domobar Super. 300E voor een rotatiepomp. Ik denk dat je beter voor een Bezzera Bz07 oid kan gaan. Qua resultaat even goed, maar je hebt 1000E over om je molen te upgraden. Je hebt dan wel een pruttelende machine, maar het malen duurt dan maar 4 seconden en is stiller. Gecombineerd met een betere maalkwaliteit en het daarbij horende grotere gemak lijkt mij dat een aantrekkelijkere trade-off.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit