molen besteld

1
na veel wikken en wegen heb ik vandaag toch ook maar de knoop doorgehakt.
was al weken aan het rond kijken, wat nou voor mij de goede molen is. na veel lezen en kijken
bleven er 4 molens voor mij over, 1.Ascaso Molino i1, 2.Compak K3 touch polish, 3.Macap M4D Chroom Stepless en de mahlkonig vario.
gezien het budget wat ik uiteindelijk voor de molen kan (en mag :( ) uitgeven viel de macap al snel af.
daarna viel het doek voor de ascaso, dit door de iets mindere resencies. mijn vriendin wil het liefst
een rvs molen omdat dit mooi bij de ecm giotto past. maar heb haar vandaag meegenomen naar esw
in den haag. en heb haar kunnen overtuigen van de mooie vario, doorslag voor haar was het mooie kleine formaat.voor mij was dat de digitale timer en gemak waarmee je hem kan instellen.
dus gelijk maar de bestelling geplaatst, en nu ongeveer 2 weken wachten voordat ik er ook daadwerkelijk van kan genieten. dus nu nog ff voorgemalen koffie omdat dit weekend mijn complete
cimbali set verkocht is (gebruikte hier de molen van). :)
dus dat de 2 weken maar snel voorbij mogen gaan.

Re: molen besteld

3
Hé, gefeliciteerd met je molen, goede keuze! En waarschijnlijk wordt het resultaat alleen maar beter als 'ie ook nog even is "ingelopen"...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: molen besteld

5
NielsB schreef:Dat inlopen vind ik toch eigenlijk een raar verhaal.....

....Maar ook mijn SC heeft er "last" van. Het resultaat is echt beter geworden!
echt vreemd is het niet, als de maalschijven net gemaakt zijn zit er een vlijmscherp randje aan.
dit randje slijt er in de eerste paar kilo af, waarna ze nog wel scherp zijn maar minder hard afslijten.
en dus een constantere maling geven.(net als net geslepen schaatsen, de eerste kilometers rijd dat voor geen meter)

Re: molen besteld

7
Dus is dat "inrijden" ook weer niet zo verkeerd benoemd! ;) Vraag me wel af in hoeverre het ook voor ceramische schijven op gaat...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: molen besteld

8
Spironski schreef:Dus is dat "inrijden" ook weer niet zo verkeerd benoemd! ;) Vraag me wel af in hoeverre het ook voor ceramische schijven op gaat...
voor ceramische schijven weet ik niet hoe het zit, heb nooit met deze schijven gewerkt.
maar kan me wel voorstellen dat dit hierbij het zelfde werkt. heb vandaag me vario ook iets fijner afgesteld, omdat ik het idee had dat de koffie iets slapper werd.

Re: molen besteld

9
ronald66 schreef:
NielsB schreef:Dat inlopen vind ik toch eigenlijk een raar verhaal.....

....Maar ook mijn SC heeft er "last" van. Het resultaat is echt beter geworden!
echt vreemd is het niet, als de maalschijven net gemaakt zijn zit er een vlijmscherp randje aan.
dit randje slijt er in de eerste paar kilo af, waarna ze nog wel scherp zijn maar minder hard afslijten.
en dus een constantere maling geven.(net als net geslepen schaatsen, de eerste kilometers rijd dat voor geen meter)

Mahlkoenig bewerkt nieuwe maalschijven om dit probleem te ondervangen. Vooral voor grote volautomaten is het namelijk lastig als de maalschijven gaan inlopen na een aantal kilo koffie te hebben gemalen. Ze gaan dan namelijk sneller malen, en geven dus een hoger gramage bij een vooringestelde tijdseenheid.

Christian Klatt van Mahlkonig vertelde hier onlangs nog over tijdens een training bij bravilor, in het volgende artikel is daar ook wat over te vinden, sowiezo interessant om te lezen:
http://www.mahlkoenig.com/gfx/an_articl ... _klatt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tool steel
Discs made of tool steel are easier and therefore cheaper to
produce. The teeth are milled and turned into a blank disc,
with no further casting tools needed. Potential abrasion can
be delayed by surface treatment.
Hardening (heating and cooling the material) affects
the entire disc. Hard chrome or chemically nickel-coated discs
have longer life times. However, foreign particles, such as
stones in the coffee, can break the coating and lead to contamination
of the ground material. But ‘artificially ageing’ new
steel discs by blasting their surface with glass pearls takes
off the very sharp edges of the teeth. This new method of
treating the discs gives them a higher constant capacity, which
is a top priority in most superautomatic machines with preset,
unchangable grinder settings.
Het leven van een barista gaat niet over rosetta's....

Als kind was ik al dol op koffiekoppen!

Re: molen besteld

10
Klopt, heb nog niet alles gelezen, maar is interessant artikel.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder