Mahlkönig K30 Vario

1
Hallo,

Ik heb een ECM Technica met een oude Demoka maler die zijn beste tijd heeft gehad. Ik ben op zoek naar een nieuwe maler en kwam de Mahlkönig K30 Vario tegen. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen of dit een goede of juist een slechte keus is. Elders op het forum ben ik de naam wel tegengekomen maar niet echt een revieuw.

Charles.
ECM Technica III, Demoka maler.

Re: Mahlkönig K30 Vario

2
Realiseer je wel dat van een Demoka naar een K30 gaan zoiets is als van een Opel Kadett overstappen op een Maserati. Die twee kan je eigenlijk niet vergelijken, de K30 zit in een heel andere klasse (hoger dus ;) ).

Van wat ik heb gelezen over de K30 is het enige nadeel van de K30 dat 'ie een beetje kan klonteren, voor de rest niets dan lof. Kortom: een ware top-molen! En eindelijk een maler die bij je Technika past, want eerlijk gezegd vind ik de Demoka daarvoor eigenlijk niet goed genoeg. En aangezien het de maler is die de kwaliteit van de espresso bepaald: vooral doen! De K30 is groter, sterker, sneller, stiller, toch ook minder klonten producerend en bovenal: de smaak van je koffie zal een enorme sprong voorwaarts maken!

Hoe kwam je deze maler tegen? kan je hem voor een mooie prijs overnemen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Ik dacht dat de K30 Vario de stepless versie was van de K30 SE? Die K30 Vario bestaat dus wel degelijk... Mocht het gaan om de Mahlkönig Vario van..... €375 (?), inderdaad is ook die een upgrade tegenover de Demoka, zij het een kleinere.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Ah, dus vergeet nu dat verhaal over een Maserati en zo... :D

De "gewone" Vario is een capabele maler die veel waar voor z´n geld lijkt te bieden en makkelijk in het gebruik is. Voor dat geld heb je ook een Macap M4 of een Compak K3 (nog geen Mazzer Mini) om maar even een paar bekende malers te noemen, maar deze Mahlkönig doet daar in maalkwaliteit en gemak zeker niet voor onder, in tegendeel. In deze prijsklasse is het volgens mij één van de betere keuzes die je kan maken.