Na een jaar reizen ben ik weer terug in Nederland. Voor de reis was ik een toppic gestart om advies te krijgen over een molen en espressoapparaat. Eindelijk heb ik het nu een beetje voor elkaar, zie foto.
De Compak K6 heb ik aangepast. In de molencompartiment heb ik twee timers gebouwd. Wanneer ik nu één van de twee timers aanklik, zal de maler de afgestelde tijd malen. Helaas is het kapje van de doser nog niet geleverd. Wanneer die er is wil ik twee nette zilverkleurige knopjes in het kapje monteren, want de twee ugly lichtschakelaars aan de zijkant van de maler is natuurlijk niks.
Toch vind ik het afstellen van de maler wel lastig. Wanneer je de maler verstelt, kan het resultaat snel veranderen. Na een tijdje is het gelukt om een dubbele espresso te zetten, waarbij ik het maalsel in het filterbakje vlak afstrijk, aandruk en in precies 28 seconden 70 ml espresso krijg. Maar wanneer ik met een enkele uitloop aan de gang ga, moet er veel minder koffie in dan de glad afgestreken methode dan bij de dubbele uitloop. Anders krijgt de machine met zo’n 13/14 bar er geen water doorheen. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen, om 27 seconden aan te houden, de stand van de maler hetzelfde houden en dan toch goede koffie te krijgen.
Het opschuimen voor schuim van cappuccino’s is ook niet zo makkelijk als het lijkt. Toch na 50 cappu’s lijtk het resultaat toch elke keer iets beter te worden. Zijn die andere kannen echt beter dan die ik heb??
Nu ben ik aan het kijken voor nuova point cups, kijken lukt wel, maar bestellen lijkt toch wat lastiger. Wellicht ga ik nog voor de dubbelwandige glazen, ziet ook wel leuk.