espresso smaakt nog niet goed...

1
Afgeslpitst van ECMGiotto/Cellini espresso-machine

Na een jaar reizen ben ik weer terug in Nederland. Voor de reis was ik een toppic gestart om advies te krijgen over een molen en espressoapparaat. Eindelijk heb ik het nu een beetje voor elkaar, zie foto.

De Compak K6 heb ik aangepast. In de molencompartiment heb ik twee timers gebouwd. Wanneer ik nu één van de twee timers aanklik, zal de maler de afgestelde tijd malen. Helaas is het kapje van de doser nog niet geleverd. Wanneer die er is wil ik twee nette zilverkleurige knopjes in het kapje monteren, want de twee ugly lichtschakelaars aan de zijkant van de maler is natuurlijk niks.

Toch vind ik het afstellen van de maler wel lastig. Wanneer je de maler verstelt, kan het resultaat snel veranderen. Na een tijdje is het gelukt om een dubbele espresso te zetten, waarbij ik het maalsel in het filterbakje vlak afstrijk, aandruk en in precies 28 seconden 70 ml espresso krijg. Maar wanneer ik met een enkele uitloop aan de gang ga, moet er veel minder koffie in dan de glad afgestreken methode dan bij de dubbele uitloop. Anders krijgt de machine met zo’n 13/14 bar er geen water doorheen. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen, om 27 seconden aan te houden, de stand van de maler hetzelfde houden en dan toch goede koffie te krijgen.

Het opschuimen voor schuim van cappuccino’s is ook niet zo makkelijk als het lijkt. Toch na 50 cappu’s lijtk het resultaat toch elke keer iets beter te worden. Zijn die andere kannen echt beter dan die ik heb??

Nu ben ik aan het kijken voor nuova point cups, kijken lukt wel, maar bestellen lijkt toch wat lastiger. Wellicht ga ik nog voor de dubbelwandige glazen, ziet ook wel leuk.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ronaldd op do 28 jan 2010, 09:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes

ECM Giotto/Cellini espresso-machine

2
Enkele filters zijn inderdaad lastiger dan dubbele. Ik krijg eerlijk gezegd alleen goed resultaat met de La Marzocco enkele filters, maar zelfs daarmee krijg ik sneller "chokers" en/of "overfill" problemen (inderdaad met de "afgestreken-filter-methode). Het komt allemaal wat nauwkeuriger met die enkele filters.

Maar ik moet zeggen dat ik ook met twee "identieke" LM-dubbel filters toch verschillende tijden krijg. Het loont dus de moeite om het bij één (dubbel)filter te houden, lijkt het.

En hoe kom je op die 15 bar? Dat kan de pomp wel leveren, maar de machine staat als het goed is met een overdrukventiel afgesteld op zo'n 9 bar. Hogere druk kan, contra-intuïtief, resulteren in machines die stikken omdat de druk de puck in elkaar drukt.

Het opschuimen is het onderdeel waar ikzelf het langst over heb gedaan om te meesteren, dus dat je daar nog moeite mee hebt bevreemdt me niet.
Microfoam moet ook wel lukken met dat kannetje dat ik op de foto zie staan. Nu moet ik zeggen dat de Motta-kannetjes wel een mooi buikje hebben waarin de melk heel mooi rond wervelt na het feitelijke op-schuimen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: ECM Giotto/Cellini espresso-machine

3
Tsja, ook ik kan het enkel-filter probleem beamen. Wat ik bij een dubbelfilter doe is deze met een top erop vullen, dan volgens "die ene methode waarin je je wijsvinger en duim in een L-vorm legt en dan je maalsel verdeelt" (waarvan ik de naam kwijt ben :p) verdelen. Daar zit al een kleine moeilijkheid, omdat je bij dat verdelen ook de koffie in je filter een beetje aandrukt. Je krijgt dus al iets meer koffie erin. Maargoed, daarna strijk ik de filter af en tamp ik en voila.

Bij het enkele filter gaat dit fout. Als ik deze vol met een top(je) maalsel, verdeel en vervolgens tamp, zit er teveel koffie in. Dit resulteert in een te hoge puck die tegen het shower screen duwt, met channeling als gevolg. Wat ik meestal probeer is na het tampen met een lepeltje er een laagje vanaf halen. Zo nu en dan werkt dit prima, soms ook niet. Een beetje gepriegel en kost veel geduld.

Moraal van het verhaal: je bent niet de enige met enkelfilter problemen. Ik zou me focussen op het dubbelfilter en als dat goed gaat, naar het enkelfilter gaan om daarmee te kloten..

4
Thanks voor de antwoorden!
Spironski schreef: En hoe kom je op die 15 bar? Dat kan de pomp wel leveren, maar de machine staat als het goed is met een overdrukventiel afgesteld op zo'n 9 bar. Hogere druk kan, contra-intuïtief, resulteren in machines die stikken omdat de druk de puck in elkaar drukt.

Als ik op de rechter meter kijk, zie ik dat deze naar 14 bar gaat tijdens het zetten. Bij navraag in de winkel schijnt dit niet uit te maken, wanneer je de 27 seconden doorlooptijd aanhoudt. In eerste instantie dacht ik dat ik deze meter op 9/10 bar moest houden en een doorlooptijd van 27 seconden krijgen. Dit leek onmogelijk.. Als je de meter op 9/10 bar houdt (dus door de maalinstelling van de maler groffer ter zetten) vlieg je koffie er doorheen, en heb je in 12/15 seconden een dubbele espresso. Dat is niet goed.
Spironski schreef: Microfoam moet ook wel lukken met dat kannetje dat ik op de foto zie staan. Nu moet ik zeggen dat de Motta-kannetjes wel een mooi buikje hebben waarin de melk heel mooi rond wervelt na het feitelijke op-schuimen.

Ik begrijp wat je bedoeld. Maar krijg je met die kannetjes werkelijk een beter resultaat? Of is het meer een theoretische onderbouwing?
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes

5
Hmm, het kan natuurlijk zijn dat je meter gewoon stuk is. Of je moet werkelijk je OPV beter afstellen op 9 bar, want 14 bar is toch teveel. En dat kan dus resulteren in een dichtgedrukte puck waar nog nauwelijks water doorheen gaat (heb ik ergens gelezen). Bovendien schijnt het ook niet optimaal te zijn voor de smaak van je koffie. Dat "het niets uitmaakt" komt raar op mij over.

Wat betreft die kannetjes: laten we zeggen dat zo'n buikje het iets makkelijker maakt om perfecte microfoam te maken, maar dat het met die andere ook goed moet kunnen. Dus niet louter theoretisch, maar ook geen garantie dat het altijd beter is.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Persoonlijk vond ik het ook al vreemd. Vooral omdat overal staat dat je espresso's zet met 9 a 10 bar. Ik heb de machine gekocht bij Brandmeesters in Amsterdam. De verkoper Pieter zei dat enkel de doorlooptijd belangrijk was. Ik fronste al, en begon al te twijfelen al zijn kennis.

Ik weet niet of de druk bij blindfilteren een duidelijk punt is. Maar waneer ik blindfilter, gaat de druk tot 13,5 bar.

Kan ik die druk zelf afstellen, of is het beter om de technika daarvoor terug te brengen bij Brandmeesters?

7
Nee, verkoper Pieter weet volgens mij niet heel erg goed waar hij het over heeft. Maar het zou kunnen zijn dat jullie elkaar verkeerd begrepen hebben.
Het is namelijk wel normaal dat je drukmeter oploopt boven de 12 bar. Je boiler kan dat hebben.
Echter wanneer je de pomp activeert (wanneer je dus espresso zet) dan moet de druk tussen de 9 en 9.5 bar aangeven. bij een hogere druk krijg je een averechts effect, en loopt het water er alleen maar langzamer doorheen.
Je kan de pompdruk instellen, alleen weet ik niet precies hoe dat bij jouw machine gaat. Het zou in de handleiding moeten staan lijkt mij.
Het is in ieder geval niet zo dat je je maling moet aanpassen om de goede pompdruk te genereren.

Wat inderdaad zoals gezegd ook een reden voor die hoge druk kan zijn is dat je manometer (drukmeter) defect is. Dit kun je gemakkelijk testen met een filterdrager waar een manometer is ingebouwd, alleen ik denk niet dat je dat thuis hebt liggen :)

Ik zou de handleiding even raadplegen om te kijken je de pompdruk makkelijk kan afstellen (bij mijn pomp is het een kwestie van aan een schroefje draaien) en anders zou ik even terug gaan naar waar je hem hebt gekocht en vragen om een verkoper die er wel verstand van heeft.

8
Lex schreef:Het is namelijk wel normaal dat je drukmeter oploopt boven de 12 bar. Je boiler kan dat hebben.
Dit begrijp ik niet helemaal. De linker meter op een technika geeft volgens mij de boilerdruk aan. Deze staat normaal op 1,2 bar. De andere meter geeft enkel de espressozetdruk aan. Tenminste, zo zie ik het.
Desalnietemin, ik heb inmiddels Brandmeesters gemaild en het probleem voorgelegd. Hopelijk nemen ze het apparaat even terug om de druk alsnog af te stellen. Het lijkt mij niet wenselijk om zelf aan de druk te gaan klooien, dat een maand oud is.

In ieder geval bedankt!

9
Dus je hebt een Technika van nog maar een maand oud? Dan lijkt het mij toch dat je OPV niet goed staat afgesteld. Het schijnt vaker voor te komen dat die standaard te hoog staat, het zou niet zo moeilijk moeten zijn om die gewoon op 9 bar te zetten. Dit gedeelte staat los van de boilerdruk, aangezien het een HX is, en het dus alleen maar om pompdruk gaat.

De boilerdruk staat denk ik ook ietwat aan de hoge kant. Op zich niet erg, maar de temperatuur in je boiler wordt er ook wat hoger door. Daar kan je mooi mee stomen, maar voor beginners wordt het iets moeilijker om de temperatuur van je HX te beheersen. Rond de 1 bar is dan wat fijner werken.

Lees maar: Klik!

10
De technika is waarschijnlijk iets ouder. Het is +/-1 jaar een showroommodel geweest, waardoor er wat van de prijs afging. Persoonlijk heb ik de machine een maand geleden opgehaald.
OPV zegt mij niet zoveel. Waarschijnlijk bedoel je de vibratiepomp in de machine. Het afstellen zal ongetwijfeld met een schroefje gedaan worden en stelt opzich weinig voor lijkt mij. Toch zou ik niet weten hoe ik dit zelf zou kunnen doen. Ervan uitgaand dat de manometer goed functioneerd, is het grofheid van het maalsel en de hoeveelheid van maalsen belangrijk van invloed op de druk. Het lijken mij iets teveel variabelen om met een filterdrager zonder manometer uit te voeren.

Ik heb je artikel over de boilerdruk/temperatuur nog niet echt gelezen. Volgens de handleiding is 1,2 bar de juiste druk, dus temperatuur. In de handleiding staat: Wacht u a.u.b. totdat de (linker) ketelmanometer ca. 1,2 Bar aangeeft. Wellicht is het hoger dan andere machines, maar het lijkt erop dat hierdoor de juiste temperatuur voor het espressowater word verkregen. Of heb ik het verkeerd. Een (erics) termometer is wellicht een goed idee. Hoewel het beter inzicht geeft in de temperatuur, vind ik het visueel gezien geen mooie toevoeging ofzo.