onkalken

1
Ik kom niet om ontkalken heen.Zeker met ons hard water.
Nu lees ik dat sommigen(waaronder ondergetekende) met azijn/water ontkalken.Ergensanders lees je weer dat dit slecht is.
Wat is de beste manier om mijn Andrea te ontkalken?Waarmee ?En hoe vaak?
In mijn handleiding staat van alles maar vind niets over ontkalken.
Alvast weer bedankt.
Laatst gewijzigd door cremalover op do 24 jun 2010, 07:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: onkalken

2
Zelf gebruik ik altijd een middel dat ik meeneem op de plek waar ik ook mijn koffie koop, ze noemen het daar "bio-ontkalker". Dit doen we een keer per drie maanden (gewoon thuisgebruik), terwijl we ook altijd water uit de Brita-kan gebruiken, waardoor het water minder kalk bevat. De machine, die nu zo'n vijf jaar oud is, ziet er op dat punt nog als nieuw uit.

Re: onkalken

3
Het ligt er natuurlijk ook maar net aan in wat voor verhouding je water/azijn doet. Maar eigenlijk lijkt me azijn ook niet zo lekker voor de smaak, je krijgt dat geurtje maar moeilijk weg...

Ikzelf gebruik hars-cartridges en ontkalk ongeveer één keer per jaar met speciale ontkalkings vloeistof die ik in de espressowinkel koop. Hardheid van het water is hier gemiddeld. Teveel ontkalken is niet per sé goed voor je machine, en wel heel veel werk. Een goede indicator is als je die grote schroef bovenop de E61 losschroeft en de "paddestoel" die daaraan zit bekijkt. Die zit midden in het hele warmwater-gedoe en zal ook aan slaan.

Let er verder op dat je niet alleen je HX ontkalkt, maar ook juist je boiler door deze eerst helemaal leeg te maken en dan te laten vullen met de ontkalkings-vloeistof. Zoek maar eens op de site, er staan reeds handleidingen hoe dit te doen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: onkalken

4
Kun je machines als bijv. de ECM technika ook ontkalken? Ik heb altijd doorgekregen dat die door een monteur ontkalkt zou moeten worden ivm met de boiler die erin zit?
Iemand misschien tips hiervoor?
bvd gr. Lucas

Re: onkalken

5
Het is even wat werk, maar het is goed zelf te doen, zie dit draadje: KLIK!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: onkalken

6
apparaten nooit met azijn o.i.d ontkalken, gebruik hier voor ontkalker die bestemd is voor apparaten.
Waarom,? NIET OMDAT IK AANDELEN HEB. in de boiler zit een coating die er met azijn af gaat en dit verkort de levens duur. dit geld voor de meeste app ook waterkookers.

Re: onkalken

8
Volgens mij is de enige reden om geen azijn te gebruiken dat het een nogal penetrante geur/smaak heeft die zou kunnen blijven hangen. Over coatings ben ik nooit iets tegen gekomen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: onkalken

9
Ik heb een Quickmill reparatiedienst gebeld.
De werkplaats daar vertelde mij dat ze zelf altijd met een azijn /water mengsel ontkalken.

Azijn is niet giftig en weinig agressief.Verdund mooi met water en kost bijna niks.
Zo gauw mijn chemische tabletten op zijn ga ik met azijn ontkalken.

Ik heb mijn thermoblokkies jarenlang met azijn ontkalkt zonder enig probleem.Moet de Andrea er ook maar aan geloven.