hoe doen jullie dat? instellen juiste maalgraad.

1
Ik heb de volgende vraag...

Hoe stellen jullie de maalgraad in?
Bij te grove maling loopt het water te snel door, en wordt er geen druk opgebouuwd.
Bij een te fijne maling loopt er geen water door en uiteraard is de druk dan te hoog.

Maar daar tussen ligt nog een heel gebied.
Ik heb meerdere maalgraden in dit gebied geprobeerd.
De druk komt vreemd genoeg altijd rond de 8 bar.

Hoe stellen jullie de maalgraad nauwkeurig in?

Peter.
Vibiemme Domobar

Re: hoe doen jullie dat? instellen juiste maalgraad.

5
Auw! iemand die mij van dogma's beticht.... ;) Maar als ik nog eens lees:

"Klopt, met enige marge zijn timing en hoeveelheid de bepalend factoren. Probeer de timing altijd rond die 25-30 seconden te houden."... vallen die dogma's toch ook wel mee!

Ik denk eerlijk gezegd dat jij met jouw parameters niet eens zo heel ver af komt van die 25-30 seconden. Ikzelf kijk inderdaad naar hoe de koffie uit het portafilter stroomt èn let op timing. Mij valt dan op dat een muizenstaart eigenlijk altijd die +/-30 seconden oplevert!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: hoe doen jullie dat? instellen juiste maalgraad.

7
Ik tel pre-infusie überhaupt niet mee met de extractietijd. Bij mij duurt het zeker 10 seconden voordat er wat uit de pf komt, en dan zou 25 seconden wel erg kort zijn als totaaltijd. Ik heb ook altijd gedacht dat die 25-30 seconden zònder pre-infusietijd golden.

Volgens Illy zouden er na 40 seconden extraheren ongewenste smaakjes meekomen uit het maalsel, dus ongeacht de hoeveelheid. En dat geloof ik dan maar. Dus ook als de koffie die uit de pf komt nog niet overgeëxtraheerd lijkt ben ik toch geneigd om dan af te kappen (maar dat gebeurd dus zelden).

Verder blijft voor mij het enige dat ècht bepalend is je eigen smaak, dus laten we inderdaad flexibel blijven. En mijn smaak zegt mij dat muizenstaartjes inderdaad lekkere koffie opleveren en dat gaat bijna altijd samen met plus minus 30 seconden (bij mij, althans).

Samenvattend: geen dogma's maar wel handige aanwijzingen! ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: hoe doen jullie dat? instellen juiste maalgraad.

9
Nou, zelfs in de stad heb je nog genoeg muizenstaarten hoor! ;)

Voor wie niet weet waar we het over hebben: Als de espresso uit je pf komt kan het straaltje de grootte en dikte van een muizenstaart aannemen en nog gaan kronkelen ook nog! Vaak is dat de indicatie dat je een erg lekker bakje te wachten staat. Het zal te maken hebben met doorstroomsnelheid en viscositeit van de espresso die je aan het zetten bent, en die dan dus optimaal is.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder