Gore koffie.....

1
Ik heb een cafetje overgenomen (net over de grens in Duitsland) en zit me nu te ergeren aan de koffie. Die is naar mijn mening gewoon goor. Ik heb nota bene vanmorgen een volle kop weggegooid omdat ik hem niet weg kon krijgen. De klanten schijnen er overigens minder moeite mee te hebben, maar wat voor cafe eigenaar ben je als je je eigen koffie niet drinkt. Wel waren er zaterdag 2 klanten die een zo goed als volle kop achter lieten...... :?

De koffie smaakt aardig zuur en zeg maar wat verbrand. Er zit gewoon geen lekker aroma in.

Ik heb de koffiebonen die er in zaten uiteraard vervangen voor verse (Melitta Lacrema die de vorige eigenaar ook gebruikte). Dat leek wel iets te helpen, maar niet echt schokkend.

Gisteravond wat gespeeld met de hoeveelheid. Hij stond op 9,5 gram. Dat heb ik teruggebracht naar 8 gramm. De koffie werd slapper, waardoor die beter drinkbaar werd, maar de smaak bleef. Toen in stapjes weer omhoog naar de 9,5 gram, maar zonder verbetering.

Hebben jullie enig idee wat er niet goed is?

Volgens mij, maar wie ben ik, zou 8 gram koffie de juiste hoeveelheid zijn. De andere instellingen heb ik niet naar gekeken, ook omdat ik niet weet hoe die zouden horen te zijn.

Het automaat is overigens een Swiss Egro 70, volgens een verkoper van koffieautomaten waar ik eens vroeg naar een ander automaat, de Rolls Royce onder de koffieautomaten.

Re: Gore koffie.....

2
Oke, je hebt de 5 M'en van espresso:
Miscela => bonen
Mano => vaardigheid van de barista
Macinadosatore => maler
Macchinacaffe => koffiemachine
manutenzione => onderhoud van de machines

En tel maar met mij mee:
Je bonen zijn niet vers en slecht, Mano is volledig afwezig want het is een volautomaat, je machine kan misschien goed zijn voor een volautomaat, maar het blijft een volautomaat, de molen kan best redelijk zijn, maar geen garanties en het onderhoud lijkt me ook niet in orde.


Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken en ik ga vooral in het huidige economische klimaat niet zeggen dat je het ding moet ditchen.
Goede versgebrande bonen, een schoonmaakbeurt van je apparaat en wat spelen met de instellingen totdat je een 25sec extractie hebt moet de koffie in ieder geval fatsoenlijk krijgen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: Gore koffie.....

3
Onderhoud.... daar zeg je wat. Ik ben even bezig geweest om het apparaat weer helemaal schoon te krijgen, maar dat zegt natuurlijk niks over het binnenste. Ik heb hem helemaal schoongemaakt zoals volgens de handleiding, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met een onderhoudsbeurt. De vorige eigenaren inschattende hield het onderhoud niet over. Daar ga ik eens achter aan. Ik wil tenslotte mijn eigen koffie zelf kunnen drinken.

Op zich is het automaat best goed hoor. De capucino die er uit komt is gewoon goed. De espresso is ook goed, al kan die nog beter. Aangezien het cafetje door mijn vrouw gerunt wordt, is een volautomaat de enige optie. Helaas.

Re: Gore koffie.....

5
Kan het wel met Bluecold eens zijn, klinkt naar vieze machine en oude bonen.

Om het even in perspectief te zetten: Klik!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Gore koffie.....

6
Dat is inderdaad nogal een verschil, na het schoonmaken ziet er wel erg veel beter uit. Wij laten een monteur komen en dan eens kijken hoe het apparaat er van binnen aan toe is.

De reden dat mijn vrouw een volautomaat moet, is dat ze helemaal niks met koffie heeft. Zij proeft geen verschil tussen een gewoon bakkie, of een met passie gemaakte espresso. Zij is meer van de keuken en loopt nu dus ook de hele dag taarten te bakken en dan is voor haar een knopje drukken veel handiger. Dan smaakt de koffie tenminste wel altijd hetzelfde.

Re: Gore koffie.....

7
Siemi schreef: Ik heb de koffiebonen die er in zaten uiteraard vervangen voor verse (Melitta Lacrema die de vorige eigenaar ook gebruikte). Dat leek wel iets te helpen, maar niet echt schokkend.
Waar baseer je vers op ?...

overigens heeft Bluecold gelijk, verse bonen zijn een vereiste... als je in Kleve zit neem eens een kijkje bij je in de stad. http://www.samocca-kleve.de dat is een koffie branderij die bij je in de stad zit. Dus de versheid en leveringen moeten dan met stip omhoog gaan.

de eerste M heb je dan al in orde :P
Cafes Castel en andere Spaanse producten in de Spaanse Winkel

Re: Gore koffie.....

8
Heb jarenlang een volautomaat gehad (van een ander merk). En het is mogelijk om er een goede koffie of espresso uit te halen.
Tenminste ik had altijd verbaasde klanten wat voor kwaliteit ik haalde met een volautomaat.

Kies een merk bonen die jij wilt hebben en ga daarmee afstellen. Bij een volautomaat een goed resultaat krijgen heb je inderdaad meestal 8-9 gram nodig. Zet hem op bv 8,5 gram, en maak een espresso en proef. Als het goed is kan je de maalgraad instellen met een stelschroef ergens onder de maalschijven. Draai die een stukje zodat de maalgraad wat fijner is. En maak weer een espresso (of 2-3). Net zolang tot je een acceptabel resultaat proeft. Anders het hele verhaal nog een keer maar dan met 9 gram of met 8 gram. En dit dus voor alle varianten, 1 espr, 2 espr (meestal heb je voor 2 iets minder gram nodig dus niet 2x8=16 gram. maar 14 gram ofzo= proeven!, koffie 1 en 2 tegelijk ook hiervoor het hele verhaal.
Als dat nog niet werkt kun je ook nog de aandrukkracht van de zetgroep wat verhogen. Meestal van onderaf de veer strakker zetten (of losser!).
Met dit proberen veel plezier (anders kan je het ook samen met de monteur doen), hij het werk doen jij proeven.
Haal anders ook de waterfilter er eens tussenuit en tap de boiler leeg en proef dan eens, wellicht is het de filter die de smaak zo slecht maakt.

Re: Gore koffie.....

9
Inmiddels is het apparaat door de monteur schoongemaakt. Dat maakt een verschil zeg :-). Ook hebben we wat leidingen (slangetjes eigenlijk) laten vervangen, omdat die ook niet mooi helder waren. Verder heeft de monteur mijn vrouw geleerd hoe ze hem goed schoon maakt, dus ook aan het einde van de dag de dingetjes van de melk uit elkaar en goed schoonmaken.
De monteur heeft het apparaat ook ontkalkt en de koffie heeft nu een veel minder zure nasmaak.

De koffie smaakt nu oneindig veel beter, ik drink hem nu zelfs zelf ook weer :mrgreen:

Dom genoeg ken ik Samocca. Ik had alleen nooit de link gelegd met de koffie in ons Cafe :roll: Ik ga eens bij ze langs.

Enneh, met verse koffie bedoelde ik koffie die uit een nieuw pak komt, ipv al een maand bovenin het apparaat zitten....

@Fabulous, ik heb al van meerderen begrepen dat als er een goede volautomaat is, het deze is (Swiss Egro 7210). Een concurrende koffieautomatenverkoper noemde het de Rolls Royce onder de koffieautomaten. De mogelijkheden qua instellen zijn zo divers dat er een studie voor nodig is. Dus maalgraad, doorloopsnelheid, gram koffie en zo zijn allemaal instelbaar. Even een uurtje prutsen heeft me nog niet veel verder gebracht dan er erachter komen dat de huidige instelling niet zo heel verkeerd is. Maar die is dan ook door de installateur voor deze koffie ingesteld.

Re: Gore koffie.....

10
Goed om te lezen dat we je hebben kunnen helpen en dat het nu zoveel beter is. Het is een goede reminder om regelmatig schoon te maken. Laat nu die klanten maar komen!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder