Ik ben nieuw op dit forum en heb enkele dagen geleden mn eerste "echte" espresso apparaat gekocht, een pavoni europiccola. Nu heeft mijn apparaat volgens mij een probleem. Ondanks dat er veel over deze apparaten op internet staat ben ik niet in staat geweest een uitleg te vinden wat er mis kan zijn met mijn machine. Wat ie doet is het volgende: Op het moment dat de machine gaat verwarmen (stand 2) en hij begint stoom/druk op de bouwen, begint hij water/stoom te lekken via de zet groep (heet dat zo?). De handel staat hierbij helemaal omlaag. Dat is volgens mij de stand waarin hij "dicht" zou moeten zijn toch? Mijn vraag is wat er mis zou kunnen zijn met het apparaat, en hoe ik het apparaat helemaal uit elkaar zou kunnen halen, ik heb namelijk ook het idee dat hij een goede schoonmaakbeurt (intern) wel zou kunnen gebruiken! Alvast dank voor jullie hulp!
gr Buks
ps. mocht het handig blijken voor tips/advies: woonplaats Den Haag
Re: La Pavoni probleem!
2Hey Buks,
ontsnapt er geen stoom via de dop? (overdrukventiel) Als dat zo is, (dus geen stoom via de dop) zou ik die eerst schoonmaken. Wel zo belangrijk lijkt mij. Het is een eenvoudig klusje, Wel passend gereedschap gebruiken want het materiaal beschadigd snel. Veertje, kogeltje en zitting goed schoonmaken met cafiza of iets dergelijks (koffievetverwijderaar) en daarna met citroenzuur om eventueel kalk te verwijderen. Elke ontkalker die speciaal voor espressomachines is gemaakt voldoet.
Als dat niet helpt, moet helaas je zetgroep uit elkaar (niet de kop van de boiler af halen als die niet lekt) om schoon te maken. Je komt er dan meteen achter wat het lekken veroorzaakt.
Succes, Boy
ontsnapt er geen stoom via de dop? (overdrukventiel) Als dat zo is, (dus geen stoom via de dop) zou ik die eerst schoonmaken. Wel zo belangrijk lijkt mij. Het is een eenvoudig klusje, Wel passend gereedschap gebruiken want het materiaal beschadigd snel. Veertje, kogeltje en zitting goed schoonmaken met cafiza of iets dergelijks (koffievetverwijderaar) en daarna met citroenzuur om eventueel kalk te verwijderen. Elke ontkalker die speciaal voor espressomachines is gemaakt voldoet.
Als dat niet helpt, moet helaas je zetgroep uit elkaar (niet de kop van de boiler af halen als die niet lekt) om schoon te maken. Je komt er dan meteen achter wat het lekken veroorzaakt.
Succes, Boy
3De pavoni heeft is compleet uit elkaar geweest en heeft weer een volledige set nieuwe pakkingen. Hij is nu weer helemaal als nieuw! Bovendien is hij nu helemaal schoon van binnen, dat kon ook geen kwaad!
4Da's het leuke van die Pavoni's: ze zijn redelijk ongecompliceerd gebouwd. Als je ze goed onderhoudt gaan ze járen mee (denk om roest onder de lekbak bij de schroef!).
Het gebruik is daarentegen minder ongecompliceerd, ze zijn voor een beginner zo ongeveer het moeilijkste om mee te beginnen, maar dat heb je vast allemaal al gelezen. Als het allemaal goed gaat en je de boel niet laat oververhitten, kan het resultaat geweldig zijn.
Het gebruik is daarentegen minder ongecompliceerd, ze zijn voor een beginner zo ongeveer het moeilijkste om mee te beginnen, maar dat heb je vast allemaal al gelezen. Als het allemaal goed gaat en je de boel niet laat oververhitten, kan het resultaat geweldig zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Ik heb hetzelfde probleem. Tenminste dat denk ik, tijdens het opwarmen loopt er al veel koffie in het kopje. Het lukt mij niet om het overdrukventiel uit elkaar te halen. Tips? Wat is de 'zetgroep'?
En waar heb jij de nieuwe pakkingen besteld?
Kortom een hoop vragen waarvan ik hoop dat jullie mij verder mee kunnen helpen.
En waar heb jij de nieuwe pakkingen besteld?
Kortom een hoop vragen waarvan ik hoop dat jullie mij verder mee kunnen helpen.
6Mail eens naar Michel van Alleborgh ( http://www.alleborgh.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;) misschien weet hij wat meer!
BonneBella CoffeeConcepts: La tua passione e la mia passione!
info at bonnebella.nl
info at bonnebella.nl
7mijn europiccola maakt al koffie tijdens het hendel omhooghalen????
help !
oja, het overdrukventiel sist permanent............ heb hem volgens mij goed schoon gemaakt..
help !
oja, het overdrukventiel sist permanent............ heb hem volgens mij goed schoon gemaakt..
8Fijner malen. Als je de hendel naar boven haalt komt het water onder stoomdruk op de koffiepuck te staan. De maling daarvan dient zo fijn te zijn dat het water maar heel langzaam door het maalsel druppelt. Daarna zet je met de hendel de grotere druk waarmee je espresso zet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
9top, bedankt.
ik heb hem net, en wie kan vertellen hoe dat met de stand 1 en 2 zit, op stand 2 gaat het overdrukventiel tekeer na een tijdje, is de stand 2 alleen voor snel opwarmen ofzo? (hoezo een leek )
ik heb hem net, en wie kan vertellen hoe dat met de stand 1 en 2 zit, op stand 2 gaat het overdrukventiel tekeer na een tijdje, is de stand 2 alleen voor snel opwarmen ofzo? (hoezo een leek )
10Ikzelf heb de grote Pavoni/Gaggia, en die heeft slechts 1 stand... Maar voor zover ik weet is op het kleine apparaat één stand voor het koffie zetten (lagere temperatuur), en de andere voor het stomen (dan zal je overdrukventiel zitten te sputteren, lijkt me overigens niet kloppen).
Leesvoer (voor het grote apparaat, maar de principes zijn hetzelfde):
http://www.coffeegeek.com/proreviews/de ... /operation
http://coffee.gurus.net/pavoni/
Leesvoer (voor het grote apparaat, maar de principes zijn hetzelfde):
http://www.coffeegeek.com/proreviews/de ... /operation
http://coffee.gurus.net/pavoni/