Re: Geen koffie smaak

2
Ten eerste: 2 dagen oud is ook nogal jong. Het is waarschijnlijk dat de smaak beter wordt als je nog een paar dagen wacht.
Verder klinkt het naar een erg lichte roast, maar het kan aan meer dingen liggen: wat was je roastprofiel? Welke bonen heb je gebruikt? Hoe heb je hem gezet, met welke temperatuur etc.?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
m'n bonen zijn; washed colombia arabica excelso, la esperanza organic.
heb ze gebrand op advies van ongebrand.nl, 300gram in de gene gedaan, 235 graden, 17 minuten wachten, de machine de boontjes laten koelen, ong. 10min.
daarna grof gemalen en in m'n cafetiere vloeibaar gemaakt.
maar heb net gelezen(lekker op tijd) dat dat ook anders kan door de gene en de bonen voor te verwarmen etc.
dat gaan we nu maar even uitproberen...

4
Ging er uberhaupt wel iets mis?

Een vriend van me vond een weldegelijk goed gelukte espresso ook niet naar koffie smaken laatst. Maar goede koffie smaakt ook niet naar (DE-filter) koffie.

Je kan aan Ivo vragen hoe de koffie hoort te smaken, wellicht hoortie wel heel fruitig en fris.

De Indonesia Java Blawan die ik daarvaan heb smaakt ook erg fruitig en fris bijvoorbeeld; erg lekker :)
Speedster | SuperJolly | et al.

5
net opnieuw 250 gram gebrand, nu op de manier zoals hier verderop ergens te lezen valt, de brander voor verwarmd op 150, boontjes 5min. op 150 drogen en daarna de temperatuur verhoogd naar 235, beide kraks afgewacht en daarna buiten de machine gekoeld.
ik denk dat ik de vorige keer te voorzichtig ben geweest, veel meer rook nu en de bonen zijn net effe wat donkerder geworden...
nu weer wachten tot ze te gebruiken zijn, pffff....
p.s; D.E koffie drink ik gelukkig al heel lang niet meer...

6
Volgend mij kunnen die Colombia bonen ook wel redelijk fruitig zijn, inderdaad. Voor nog eens een volgende keer branden zou ik ook eens proberen om deze bonen iets voorzichtiger te branden en een minuutje korter te drogen. Dus zeg na voorverwarmen van de Gene op 150C, 4 minuten op 150C, en daarna 225C tot 2-de krak (of het laatste traject voorzichtig op te bouwen tot b.v. 230C).
Je moet maar eens proberen wat voor jou werkt en wat de verschillende profielen voor effect hebben.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Nou, heb m'n Colombia boontjes dus nog maar even laten liggen.
Nu,5 dagen na het branden, moet ik zeggen dat ze behoorlijk opgeknapt zijn, smaakt echt te gek, maf hoor...
Wel heb ik nog even een vraagje, wat gebeurt er nu eigenlijk tussen die eerste en tweede krak met de bonen?
Ik probeer te begrijpen wat ik doe tijdens het branden.
En wat is het verschil tussen 'harde' en 'gewone' bonen en wat er dan evt anders moet met branden?
Ben namelijk door m'n Colombia bonen heen en moet zo aan een andere soort beginnen, komen uit Peru.
bvd...