Dames, Heren,
Ik ben als groot koffie liefhebber (en half Italiaan) ook begonnen met het thuis brouwen van koffie. Tot nu toe heb ik altijd koffie gezet met de caffettiera. Van een kennis kreeg ik echter een QuickMilll 820. Een oud beestje, maar wel goed onderhouden. Nu heb ik al wel eens eerder een barista workshop gevolgd en heb ik ook ruim 8 jaar professioneel koffie gezet in een restaurant, maar dat waren van die hollandse bakken.
Als ik 7 gram koffie in de QuickMill gooi en hem hard aanstamp, dan loopt de koffie door in 10 seconden. Bij Simon Levelt heb ik gevraagd om de koffie zo fijn mogelijk te malen. Standje 1. Deze koffie loopt door in 12 seconden. Niet acceptabel natuurlijk! Zit het probleem hem nu in de maalgraad van Simon Levelt, of heb ik misschien een te groot filter in de piston zitten? Het is wel degelijk een filter voor 1 espresso. Die voor 2 heb ik er ook bij, maar die gebruik ik niet.
Iemand tips?
Re: 12 sec doorlooptijd...
2Koop een eigen maler.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
3Yep.
Een goede espresso is gewoon niet te zetten zonder maler, een mindere espresso wel
Een goede espresso is gewoon niet te zetten zonder maler, een mindere espresso wel
4Hoe oud is de koffie die je gebruikt? Met oude en/of uitgedroogde koffie zal je het nooit echt goed krijgen. En ik zou ook gewoon dat dubbele filter gebruiken, 50ml is nu ook weer niet zó veel.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Dank voor jullie reactie. Die opmerking van eigen maler had ik al aan zien komen. Natuurlijk zou dat mooi zijn, maar ik wou het even rustig opbouwen. Je zou toch denken dan zo'n winkel fijn genoeg zou moeten kunnen malen en dat het probleem ergens bij mij ligt. Anders zou toch elke klant van S-L dit probleem hebben?
6Meer doseren, als het past, en anders aan SL vragen of ze fijner willen malen de volgende keer. En dan nog eens proberen
Denk er wel aan dat je steeds 1 variabele verandert, anders weet je nooit waar een eventuele verbetering en/of verslechtering vandaan komt.
Denk er wel aan dat je steeds 1 variabele verandert, anders weet je nooit waar een eventuele verbetering en/of verslechtering vandaan komt.
Speedster | SuperJolly | et al.
7Ja, ik kan de dosering natuurlijk aanpassen, maar een originele espresso heeft natuurlijk 7 gram koffie, en niet 10. De grap is dat S-L voor mij al de fijnste maalgraad genomen heeft (stand 1). Kleiner kan niet!
En om nog even terug te komen op de vraag over versheid; de koffie was diezelfde dag voor mij gemalen (met verse bonen mag ik aannemen).
Iemand nog een idee? Bestaan er ook verschillende filters voor in mijn piston?
En om nog even terug te komen op de vraag over versheid; de koffie was diezelfde dag voor mij gemalen (met verse bonen mag ik aannemen).
Iemand nog een idee? Bestaan er ook verschillende filters voor in mijn piston?
8Geen maler => geen goede espresso.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
9Fijner kan niet? Wellicht te fijn met megachanneling als gevolg?
Speedster | SuperJolly | et al.
10Dat zegt mij niet.Aadje schreef:Fijner kan niet? Wellicht te fijn met megachanneling als gevolg?
Ik merk duidelijk dat ik er niet bij hoor als ik geen eigen maler heb dus ik ga dan toch maar opzoek.
Tips?