Bialetti Moka Express

1
Hallo allen,

Ik heb laatst een Bialetti Moka Express gekocht. Nu heb ik wel eens gehoord dat het probleem met deze manier van koffiezetten is dat de koffie in aanraking komt met te heet water waardoor je koffie met een verbrande smaak krijgt. Heeft iemand hier ervaring mee Of is dit slechts een gerucht?

Re: Bialetti Moka Express

2
Inderdaad verbrand koffie als het heter wordt dan 96C. Als je dan zo'n potje een tijd op het vuur hebt staan waardoor het helemaal is door verwarmd voordat het water kookt dat vervolgens door de koffie gaat...

De truc schijnt te zijn dat je het potje met warm water op het vuur zet en dit uit zet zodra het water begint met borrelen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Ja ik heb er wel al redelijk wat over opgezocht. Dus ik weet wel dat in theorie de koffie verbrand als het in aanraking komt met te heet water. Maar ik wilde weten of er mensen zijn die serieus klachten hebben over verbrande koffie uit de mokapot of dat dit in de praktijk wel meevalt.

5
Heb je het filmpje van james hoffman al gezien? Is niet de minste. Maling is ook belangrijk, Misschien wel belanrijker. Wat ik gemerkt heb is dat voornamelijk snel afkoelen van de pot en voor het stomen van het vuur halen doorslaggevend is om bitterheid te voorkomen.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

6
Ik heb het filmpje van James Hoffman bekeken, bedankt voor de tip. Ik had zelf ook al het idee dat de koffie een bittere smaak kreeg wanneer je te lang wacht en daardoor de hete stoom door de koffie gaat. Het is dus van belang dat je de pot van het vuur haalt zo gauw je een borrelend, stomend geluid hoort.

8
Yep, je wilt het eigelijk net voor zijn, dat is makkelijk te timen overigens. Daarna afkoelen, ik zet hem gewoon in de gootsteen met daarin een paar cm koude water. Maar zoals met alle koffie; zonder vers gebrande bonen en een maler is het kansloos om een goede bak te krijgen.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

9
Maar hoe dan ook zal het water aanvankelijk toch moeten koken om daar stoomdruk door het maalsel gedrukt te worden. het is dan in elk geval 100C, toch?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder