beginner zoekt advies

1
Beste koffiemensen,

Een week of vier geleden heb ik de senseo uit het raam gesmeten nadat ik er echt klaar mee was. Ik heb vervolgens uren zitten rondhangen op dit forum, op zoek naar een alternatief om koffie te zetten.
ik schrok echter van de prijzen van machines, koffiemolens enzovoorts en daarom ben ik maar aan de cafetiere gegaan. Na een aantal weken bevalt me dat echter toch niet zo goed. De gemalen en in de vriezer bewaarde koffie verliest z'n aroma en bovendien blijkt het nog best lastig om goede koffie te zetten: de temperatuur van het water is een beetje gokken, tijd van laten staan moet je netjes timen en iedere keer moet je dat ding schoonspoelen. Bovendien is, zelfs met verse koffie, de smaak niet te vergelijken met goede espresso. Je moet het eerder met filterkoffie vergelijken, lijkt me.
Nu zou ik twee dingen kunnen doen: een Nespresso kopen - wat ik op zich prima te drinken vind, maar per kopje ernstig duur vind, wetende dat je flink afgezet wordt- of een apparaat kopen voor servings. Zelf bonen kopen en malen zie ik nog niet echt zitten. Teveel gehannes en ik drink erg weinig thuis.
Nu weet ik dat QM een apparaat maakt dat geschikt is voor servings en de bekende Gaggia Classic ook geschikt is voor servings. Ik zie echter ongetwijfeld vanalles over het hoofd en daarom zou ik graag jullie advies willen hebben.
vast bedankt!

groet,
Joeri

Re: beginner zoekt advies

2
Maar met Nespresso of servings heb je nog steeds geen echte espresso hè? Als je dat wil zit je toch vast aan maler en espressomachine.
Ook servings zijn een compromis, ze zijn handig en werken schoon, maar de koffie is oud en de maling meestal te grof. En Nespresso is..... nou ja, Nespresso.

Dus ik vrees dat je toch twee onverenigbare dingen wil combineren, en waar kies je dan voor?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: beginner zoekt advies

5
Ik zou rustig de cafetiere houden, daar kan je een geweldige bak koffie mee zetten. maar het belangrijkste is vers gemalen koffie. Dus ga zoeken naar een goeie maler. het mooie van de cafetiere (ofwel het duwpotje :) ) is dat je niet zo fijn hoeft te malen als voor espresso, dus er zijn heel wat betaalbare malers die geschikt zijn. Zit je echt met een krap budget, kan je ook een handmaler kiezen, die zijn makkelijk te vinden en prima voor de klus.
Ten tweede, koop verse bonen. Dus niet bij de supermarkt, die zijn nooit vers, maar bij de speciaalzaak of op internet direct bij de koffiebrander. Vers betekent niet ouder dan een maand na branden. (Mijn koffie heb ik meestal twee dagen na branden in huis...)

Als je dat voor elkaar hebt, weet je niet wat je proeft uit je duwpot.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

Re: beginner zoekt advies

6
Ik wil best geloven dat er uit de cafetiere meer te halen valt, maar dan wordt het dus meer werk. Precies om die reden -ik vind het met gemalen koffie uit de vriezer al een aardige onderneming- was ik benieuwd naar machines voor servings. Stel nu dat ik zo'n Gaggia Classis scoor die zowel voor servings als eigen maalsel geschikt is. Kan ik kiezen of ik zelf aan de gang wil, of lekker makkelijk die servings er in gooi. En die laatste zijn tegenwoordig toch ook per stuk goed verpakt?

Re: beginner zoekt advies

8
Hee Crazycoffee,

ik zat ook te dubben over welk koffie-apparaat ik zou gaan aanschaffen. Nu heb ik onlangs de Piccolo van Nescafe Dolce Gusto gekocht en ben er zeer tevreden mee! Het is erg fijn dat het apparaat klein is en het heeft ook nog eens een heel mooi design, moet je maar es naar kijken! De koffie is echt heel lekker,
je hebt erg veel keuze in verschillende koffies (21 varianten!) en je kunt er heel snel koffie mee zetten!

Groetjes Cindy

Re: beginner zoekt advies

10
...hey over smaak valt niet te twisten. 8-)
Ik denk juist dat er heel veel over smaak is te zeggen, wat doen we hier op het forum anders? ;) Ben het dan ook eens met het advies: ga vooral proeven, en probeer ook eens bij een echt goede espressobar een kopje koffie uit.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder