Van de week check up .Alles goed...behalve mijn LDL.Cholesterol van 6.8 dus.Veeeels te hoog.Daar ik nog al een sportief type ben en best gezond eet zoek ik de boosdoener in mijn koffie.
Toch eens even bijgehouden wat ik wegdrink op een dag.
Tegen 12 uur s'middags zijn er gedronken drie dubbele cappu's.(6 enkele espresso's met halfvolle melk)
Daarna nog eens 4 enkele espresso machiatos en s'avonds een dubbele cappu en een espresso machiato.
Totaal minimaal 14 enkele espresso's en een halve liter halfvol.
Moet omlaag dus.Terug naar 4 espresso's per dag .Enkele.Als over drie maanden mijn chol. niet onder de 5 is wordt het slowkoffie voor mij .
Iemand hier al eens problemen mee gehad?
Re: cholesterol 6.8 ....hatsekiedeee....
214 espresso's per dag ?!!! Sweet lord jesus! Ik wens je veel succes met het ''afkicken''
Is de 6th wave aan het voorbereiden
3Cholesterol te hoog door koffie? Nooit van gehoord. Wel van bloeddrukproblemen, maar niet ivm cholesterol, zelfs niet bij 14 per dag.
Los daarvan zie ik geen enkel verschil tussen espresso en slow coffee, daar zou ik het niet in zoeken.
Los daarvan zie ik geen enkel verschil tussen espresso en slow coffee, daar zou ik het niet in zoeken.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45
4"Koffie bevat geen cholesterol, maar wel cholesterolverhogende stoffen, voornamelijk de diterpenen cafestol en kahweol die van nature in het vet van de koffieboon voorkomen."
Gevonden op het internet![Verstrooid :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Gevonden op het internet
![Verstrooid :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
5Dan heb je misschien ook wel gevonden dat in filterkoffie het gehalte van deze stoffen lager ligger dan in b.v. Espresso en Press koffie
Is de 6th wave aan het voorbereiden
7Kijk, zo leert een mens nog eens wat.
Echt nooit geweten...
![Lach :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45
8Loopt draadje over op H-B.
http://www.home-barista.com/knockbox/ef ... 5-100.html
http://www.home-barista.com/knockbox/ef ... 5-100.html
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
9tsja, cafestol kan het LDL inderdaad wat verhogen door heropname remming in de lever...3 espresso's geeft uit mijn hoofd een gemiddelde LDL verhoging van ongeveer 0,1 mmol/l...overigens is het de vraag of een hoog LDL wel een goede voorspeller is voor het krijgen van hartvaatziekten als er geen sprake is van diabetes, hypertensie en/of reeds bestaande atherosclerose...cholesterolsyntherseremmers (statines) verlagen het LDL ENn geven een risicoreductie bij mensen met diabetes of bestaande hartvaatziekten...MAAR of cholesterolverlaging de verklaring hiervoor is is nog maar de vraag, omdat statines ook ontstekingsremmend werken in de bloedvaten...er zijn wetenschappers die menen dat niet zo zeer de hoogte van het LDL, maar eerder de mate van oxidatie van het LDL in aanwezigheid van te veel homocysteine en "low grade" ontstekingsactiviteit van belang is...en cafestol heeft waarschijnlijk ook gunstige effecten (o.a. in vitro bescherming tegen bepaalde vromen van kanker)...overigens is er ook steeds meer discussie of het eten van verzadigd vet wel echt effect heeft op de hoogte van he LDL ook al wordt dit steeds geroepen!
voor wat betreft de bloeddruk: het effect van caffeine op de bloeddruk is vooral aanwezig bij mensen die sporadisch koffie (thee) drinken; bij dagelijks gebruik van min of meer dezelfde hoeveelheden is het effect zeer klein....wel zijn er mensen die buitengewoon gevoelig zijn voor caffeine, maar die zulllen dit merken aan symptomen als rusteloosheid en hartkloppingen.
13 koppen ongefilterde koffie per dag is VEEL!
voor wat betreft de bloeddruk: het effect van caffeine op de bloeddruk is vooral aanwezig bij mensen die sporadisch koffie (thee) drinken; bij dagelijks gebruik van min of meer dezelfde hoeveelheden is het effect zeer klein....wel zijn er mensen die buitengewoon gevoelig zijn voor caffeine, maar die zulllen dit merken aan symptomen als rusteloosheid en hartkloppingen.
13 koppen ongefilterde koffie per dag is VEEL!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
10Inmiddels al een dag of 10 op 4 enkele espresso machiatos per dag.