Beste Koffieliefhebbers,
Ik ben sinds gisteren in het bezit van deze maler. Prachtig apparaat!
Kan iemand mij helpen met het instellen? Ik begrijp het instellen van de timer, maar het instellen van de maling verloopt niet helemaal soepel volgens mij.
De maling wordt steeds grover en als ik rijg het moeizaam voor elkaar om de maling weer fijner te krijgen. Ook neemt de druk van het draaien toe als ik een fijnere maling probeer te krijgen. Kan ik blijven instellen met bonen in de maler of dien ik dit anders te doen? Ik ben bang iets te forceren.
Wie kan mij helpen hiermee?
Dank en groet,
Olivier
Re: instellen macap m4d
2Ohja, ook heb ik na het stellen enkele keren gehad dat de machine blokkeert. de timer telt dan wel af maar er komt geen koffie uit. Als ik de maling bijstel dan komt er weer koffie uit. Weet iemand hoe het kan dat de maler in sommige gevallen blokkeert?
3Ik ben bang dat je dan al te ver bent gegaan, als je maalschijven een intens contact maken dan blokkeert het hele spul en dat is niet goed !!olivier_moree schreef:Ohja, ook heb ik na het stellen enkele keren gehad dat de machine blokkeert. de timer telt dan wel af maar er komt geen koffie uit. Als ik de maling bijstel dan komt er weer koffie uit. Weet iemand hoe het kan dat de maler in sommige gevallen blokkeert?
Was de machine schoon toen je hem opgehaald hebt, m.a.w. is er geen ernstige vervuiling van de maalschijven, of beschadigd, of of..??
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
4ja er was niks met de machine aan de hand hoor, hij doet het nu ook gewoon maar het feit dat ie blokkeert als je te ver draait met instellen, ik snap niet echt wat dat betekent....
ik begrijp gewoon het instellen van de maaldikte niet helemaal. de maler geeft niet aan tot hoeveer je kunt draaien ja of nee.
ik begrijp gewoon het instellen van de maaldikte niet helemaal. de maler geeft niet aan tot hoeveer je kunt draaien ja of nee.
5Bonen eruit halen. Bovenste maalstuk eruit draaien. Met een kwast en droog doekje de maalstukken en schroefdraad beetje schoon maken.
Bovenste maalstuk er weer in draaien, niet helemaal vast draaien! Bonen niet terug erin doen.
Machine aan zetten zonder bonen erin. Langzaam de maalstand fijner zetten. Zo fijn dat je de maalstenen zachtjes tegen elkaar aan hoort lopen - trrrrrtrrrrrrtrrrrrr). Gefeiliciteerd! Dit is vanaf nu je nulstand. Draai hem ietsjes grover. Doe genoeg bonen erin voor een dubbele espresso. Zet een dubbele espresso.
Komt de espresso er niet uit? Je maalstand is te fijn, zet hem iets grover en probeer opnieuw.
Komt de espresso er veel te langzaam uit (60 ml in 1 minuut)? Je maalstand is net iets te fijn, zet hem iets grover en probeer opnieuw.
Komt er 60ml koffie in 30 seconden uit? Je zit in de juiste range, gefeliciteerd.
Komt er veel te veel koffie uit binnen die 30 sec.? Je maler staat te grof. Zet het fijner en probeer opnieuw.
Als je een juiste grootte voor espresso hebt gevonden kun je beginnen naar die cijfers te kijken, stel het is rond de 2, dan weet je in de toekomst dat rond de 2 de juiste grootte is.
Voor elke boonsoort zul je de juiste maalgrootte moeten vinden. Maar deze zitten dicht bij elkaar,na wat ervaring zul je na de eerste maling/brew gelijk zien hoeveel je de maler grover of fijner moet zetten voor die gouden 30 ml per espresso in 30 sec.
Uiteindelijk kan je instellen met bonen in de hopper - je moet alleen WEL de molen AAN hebben als je fijner gaat! Nooit fijner zetten met de molen UIT!! Ga ook niet verder dan je gevonden nulpunt!
Bovenste maalstuk er weer in draaien, niet helemaal vast draaien! Bonen niet terug erin doen.
Machine aan zetten zonder bonen erin. Langzaam de maalstand fijner zetten. Zo fijn dat je de maalstenen zachtjes tegen elkaar aan hoort lopen - trrrrrtrrrrrrtrrrrrr). Gefeiliciteerd! Dit is vanaf nu je nulstand. Draai hem ietsjes grover. Doe genoeg bonen erin voor een dubbele espresso. Zet een dubbele espresso.
Komt de espresso er niet uit? Je maalstand is te fijn, zet hem iets grover en probeer opnieuw.
Komt de espresso er veel te langzaam uit (60 ml in 1 minuut)? Je maalstand is net iets te fijn, zet hem iets grover en probeer opnieuw.
Komt er 60ml koffie in 30 seconden uit? Je zit in de juiste range, gefeliciteerd.
Komt er veel te veel koffie uit binnen die 30 sec.? Je maler staat te grof. Zet het fijner en probeer opnieuw.
Als je een juiste grootte voor espresso hebt gevonden kun je beginnen naar die cijfers te kijken, stel het is rond de 2, dan weet je in de toekomst dat rond de 2 de juiste grootte is.
Voor elke boonsoort zul je de juiste maalgrootte moeten vinden. Maar deze zitten dicht bij elkaar,na wat ervaring zul je na de eerste maling/brew gelijk zien hoeveel je de maler grover of fijner moet zetten voor die gouden 30 ml per espresso in 30 sec.
Uiteindelijk kan je instellen met bonen in de hopper - je moet alleen WEL de molen AAN hebben als je fijner gaat! Nooit fijner zetten met de molen UIT!! Ga ook niet verder dan je gevonden nulpunt!
6Dank je wel! Dit ga ik doen! Kun je me nog even uitleggen wat precies het maalstuk is wat ik eruit moet halen en schoonmaken?
En is erg dat de maalschijven enkele keren zijn geblokkeerd?
Gr. Olivier
Gr. Olivier
7olivier_moree schreef:Dank je wel! Dit ga ik doen! Kun je me nog even uitleggen wat precies het maalstuk is wat ik eruit moet halen en schoonmaken?
![Afbeelding](http://www.home-barista.com/forums/userpix/2_ceado_remove_upper_burr.jpg)
Zo eruit halen, en met een droge doek of borsteltje langs alle vieze plekken.
Kan geen filmpje vinden, alleen over hoe je hem er weer opzet (Let op: dit is een Mazer Mini, maar is nog steeds goed leermateriaal):
Merk op:
-Maler aan terwijl het fijner gedraaid wordt!
-Persoon weet waar ongeveer het nulpunt is omdat hij dat heeft onthouden/ervaring!
-Het geluid van de maalstenen die elkaar net raken, dat is je nulpunt!
-Het kleine stukje dat de persoon van de nulstand af gaat!
We zullen zien, maar ik heb vaker gehoord van molens die kapot zijn gegaan nadat ze fijner zijn versteld met bonen erin (je drukt de bonen tussen de 2 maalstuken helemaal tot een compacte metsel waar die maalstukken niet meer doorheen komen). Maar zolang het nog in normaal tempo ronddraait zonder eng geluid moet het nog goed zijn.
Gr. Olivier
9Als grove indicatie; espressostand zal ongeveer een kwartslag van het nulpunt afzitten. Een kwartslag van je maalsteenhouder dus.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit