Gaggia Titanium of Saeco Exprelia HD8854

1
Altijd lastig keuzes maken...

Ik wil van een senseo overstappen naar een volautomaat.

Mijn eerste aandacht gaat uit naar de gaggia titanium aangezien mijn vader en een goede vriend dit apparaat naar volle tevredenheid gebruiken. Smaak hang natuurlijk af van de kwaliteit van de bonen. Ook de prijs van EUR 450-500 spreekt mij aan gezien specificaties (+ een van de best verkopende modellen in deze prijsrange volgens mij).

Nu zie ik weinig berichten over de Philips Saeco Exprelia HD8854 echter door de prijs (ING rentepunten) is dit ook wellicht een goede optie in de prijsrange tot EUR 650 (mijn uiterste budgetprijs).

Is de kwaliteit van het apparaat en de espresso die hier uit komt te vergelijken met de titanium bij gebruik van dezelfde bonen ?

Graag jullie advies/commentaar over de Saeco Exprelia (of de Saeco modellen in het algemeen vergeleken met Gaggia).

Alvast bedankt voor jullie advies/reacties!

Emiel

PS: In mijn zoektocht ook gekeken naar: Nivona CafeRomatica 650 770 / DeLonghi ECAM 23.420.SB / Melitta Caffeo Bistro.

Re: Gaggia Titanium of Saeco Exprelia HD8854

2
Wat ik een nadeel vind van de Gaggia, de Saeco en de De longhi is dat het allemaal zo slap en plastic aanvoelt. Wij hebben vorig jaar een volautomaat gekocht (een Jura) omdat die zo robuust/degelijk was in vergelijking met de merken die ik eerder noemde. Als ik een nieuwe volautomaat zou moeten kopen zou ik weer zo'n merk kopen. Dus of Jura, of WMF of Nivona. Onze machine is trouwens een semi-professioneel model waar ik heel erg tevreden over ben. Helaas was die wel 2x zo duur als de prijs die jij in je hoofd had.

Ik wilde eerst ook in die prijsklasse kopen maar ben daar dus vanaf gestapt en heb nog even doorgespaard :). Ga kijken, ga proeven en laat je vooral goed voorlichten bij een speciaalzaak. Nog 1 opmerking. Veel internetshops lijken goedkoper dan een gewone winkel, maar die verkopen vaak modellen uit het buitenland. Met als gevolg dat je hier dus geen garantie hebt. Wat je ook doet, zorg er dus voor dat je altijd een Nederlands model koopt bij een erkende dealer.

Re: Gaggia Titanium of Saeco Exprelia HD8854

4
Ik heb geen verstand van superautomaten, maar lees hier op het forum toch wel berichten dat de Titanium nogal kwetsbaar is, of "onderhoudsgevoelig', zoals dat zo leuk heet.

Houd er überhaupt rekening mee dat je een superautomaat heel goed moet onderhouden en toch zeker om het jaar een grote onderhoudsbeurt moet laten geven. Het zijn complexe apparaten, dus ik zou niet gaan besparen op servicemogelijkheden!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Gaggia Titanium of Saeco Exprelia HD8854

6
Klopt Bluecold geen fabrieksgarantie. Maar jij weet waarschijnlijk ook dat veel webshops die elektronica verkopen dozenschuivers zijn die net zo snel weer verdwijnen als dat ze verschijnen. Daarom zou ik altijd gaan voor een machine waarop ik garantie had bij de Nederlandse dealer/fabrikant.

Verder, ik weet dat veel mensen hier volautomaten 'bagger' vinden. Om dat nu in elke post te ventileren is echt niet nodig. Er zijn mensen die kiezen voor een volautomaat, anderen zweren bij een volledig handbediende machine. Alles heeft z'n voor- en nadelen. Ik ben uitermate tevreden met mijn volautomaat en als hij morgen de geest geeft koop ik er overmorgen weer 1.

Verder, ja onderhoud is belangrijk. Ontkalken, reinigen hoort allemaal tijdig te gebeuren. Met die tabletjes is het een werkje van niks. Ieder jaar onderhoud bij de dealer is echt niet nodig. Zeker niet als je de machine zelf schoon en netjes houdt. Problemen met volautomaten komen volgens mij vooral voort uit het feit dat mensen niet of onvoldoende ontkalken/reinigen.

Re: Gaggia Titanium of Saeco Exprelia HD8854

7
Ieder jaar onderhoud bij de dealer is echt niet nodig.
Dat is ook niet wat ik schreef, dat was namelijk:
...en toch zeker om het jaar een grote onderhoudsbeurt moet laten geven.
Dat is in elk geval wat onderhoudsmensen -hier op het forum- aangeven.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Gaggia Titanium of Saeco Exprelia HD8854

8
Bedankt voor de reacties zover. Ik heb dit weekend een aantal machines bekeken. Het "plastic" gehalte is inderdaad hoog bij de meeste apparaten.

Ik ben wel gecharmeerd van de Jura apparaten. Het zijn mooie en zeer degelijke apparaten, althans zo voelen ze aan in de winkel. De prijs in combinatie met het noodzakelijke (externe) onderhoud houd mij voorlopig tegen dit merk te kopen. Het model wat ik op het oog had qua functies, Ena 9, vindt ik qua aanschafprijs nog te fors. Ik geloof wel dat deze apparaten lang mee zullen gaan bij goed onderhoud.

De Gaggia is een mooi apparaat en veel verkocht (al heel lang op de markt). Maar geniet niet mijn voorkeur door de opties en de afwerking (persoonlijk).

De exprelia vindt ik het compleetst qua prijs (eur 600 bij ING) en sluit het beste aan bij onze wensen. Het gemak van een volautomaat inclusief de onetouch opties. De behuizing en de knopjes zijn wellicht niet van jura kwaliteit, maar ook niet zo slecht in vergelijking met de andere apparaten in dezelfde categorie. Espresso van de exprelia vond ik goed smaken alhoewel ik weinig vergelijkingsmateriaal had/heb. Als overstapper van een senseo is dit al een grote stap voorwaarts en mocht ik nog meer van de koffie gaan genieten dan kan ik altijd nog naar iets beters.

En qua onderhoud moet je er in ieder geval zelf voor zorgen dat je het minimale doet op regelmatige basis. Ontkalken, zetgroep afspoelen etc.

Re: Gaggia Titanium of Saeco Exprelia HD8854

9
De prijs in combinatie met het noodzakelijke (externe) onderhoud houd mij voorlopig tegen dit merk te kopen
Dat externe onderhoud (ik neem aan dat je daarmee de grote onderhoudsbeurt bedoelt) zal je met elke superautomaat moeten doen. Dan gaat het om maalschijfjes en rubber afdichtingen etc. vervangen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Gaggia Titanium of Saeco Exprelia HD8854

10
daar heb je waarschijnlijk wel een punt, maar is het niet zo dat je bij Jura niet elk jaar het onderhoud zou moeten doen in plaats van om het jaar. Het lijkt mij nou niet dat je 2 jaar koffierestanten in je apparaat moet laten zitten. Gevoelsmatig lijkt mij het onderhoud ook duurder bij Jura al kan ik dit niet waarmaken met harde cijfers. Duurder apparaat in aanschaf en onderhoud maar wel een apparaat met een lange levensduur lijkt mij zo.

Daarnaast is de Jura ena 9 OT (vergelijkbare opties) al gauw 50% duurder in aanschaf (900 versus 600). En zo slecht kan de phi/saeco volgens mij ook niet zijn ?