Ik volg deze site alweer een behoorlijke tijd en heb naar mijn mening veel geleerd.
Het is er voor mij niet gemakkelijker op geworden vandaar het inloggen en mijn vragen.
Eerst maar even uitleg.
Voorheen dronk ik alleen maar Thee en had een Senseo voor de visite.
Overgestapt naar Dolce Custo en vond de espresso met eigen opgeklopt melk (cappuccino) wel lekker..
Ik dacht.. dan hoef ik de Dolce niet meer want kan dan gewoon espresso gemalen koffie kopen en een espressomachine.
Dat werd een Philips HD8323 voor €80,00 nieuw.
Ik begon te experimenteren en werd steeds enthousiaster en maakte een stapje hoger en dat werd de Krups 5280. (€ 175,00).
Om het nog beter te doen kocht ik een koffiemolen . Iberital Challenlence (€180,00)
Ik heb hier al veel gelezen over duur en dus goed apparatuur maar dat is niet mijn uitgangspunt.
Ik heb erg veel plezier gehad van mijn 2 espressomachines alhoewel het voor mij moeilijk is om enigszins de Custo te evenaren.
Het kan dus beter.
Het is voor mij een plezier om met koffie bezig te zijn en deze steeds meer te waarderen wat smaak betreft. In ieder geval hebben we elke avond een gezellige 2 uurtjes.
Ohja… we drinken voornamelijk Cappuccino en Magiato. Espresso is nog te zwaar. Ook gebruiken we met grote regelmaat de E.S.E. pads want dat lukt altijd.
Ik ben nu in de situatie om een stapje hoger (beter?) te gaan en een andere machine te kopen. De Krups hoef je niet te tampen en dat krijg ik niet goed met de molen.
De volgende machines heb ik wat over ingelezen maar kan (nog) geen juiste keuze maken. Misschien kan ik via dit draadje het juiste zetje krijgen?
Ik weet dat er machines zijn die nog veel beter (duurder) zijn maar daar ga ik op dit moment niet voor.
Wel wil ik de mogelijkheid voor E.S.E. pads, (pod).
1 … Demoka M363. (op dit moment mijn voorkeur)
Deze machine ziet er op het oog en papier goed uit maar kan er weinig over vinden. Geen gebruikerservaringen, maar 1 filmpje gevonden.
Ik zou er dan een extra POD's piston bij kopen. Is voor mij gemakkelijker dan filters.
Stoom voor melkopschuimer is niet krachtig maar daar heb ik een ander apparaat voor.
Temperatuur / stabiliteit schijnt goed te zijn.
2 … Quick mill 820.
Met een extra filterbakje kan ook E.S.E. pod's gebruikt worden.
Kleinformaat en simple look maar schijnt inwendig zeer goed te zijn.
Kost ongeveer twee keer zoveel als de Demoka M363 en de vraag is voor mij "smaakt de koffie veel lekkerder?".
3 … Rancillio Silva.
Zover ik heb gelezen is dit een geweldige machine maar moeilijk in de omgang.
Althans…. voor een beginner zoals ik.
Het kan ook E.S.E. pod's aan.
4 …. Solis is vervallen. Geen E.S.E. en/of filters met dubbele bodem.
Welke machine kan worden aangeraden?
Ik ben niet voor tweedehands en wil het dus nieuw aanschaffen.
Het is niet mijn bedoeling om een Barista te worden maar wil wel graag groeien in mijn plezier met koffie en espresso.
… graag het gevraagde zetje.
Re: Welke Espressomachine is relatief eenvoudig?
2Allereerst: het gaat bij espresso niet om de machine.
In Italië spreken ze over de 4 M-en:
-Miscela: allerbelangrijkst zijn goede, versgebrande bonen (niet ouder dan 1 maand).
-Macchinadosere: je hebt vervolgens een goede maler nodig.
-Mano: je hebt enige kunde nodig.
-Macchina: en minst belangrijk, ook een redelijk espresso apparaat.
Dus zorg allereerst voor goede verse boontjes, dan heb je al de grootste slag gewonnen. Daaruit volgt dat die makkelijke Pads eigenlijk al niet kunnen. In het beste geval heb je een enorm compromis, waardoor de rest van het verhaal al niet meer echt interessant is of er toe doet. Pads mislukken volgens mij dus eigenlijk altijd .
Je hebt al een redelijk goede maler. Ik zou zeggen: gebruik die dan ook voor die versgebrande boontjes, en leer om elke keer de maling zo te krijgen dat je een optimale extractie krijgt.
Goede espresso vergt gewoon enige investering in tijd en aandacht. Als je de basics beheerst kom je al een eind. Zo moet je zo kort mogelijk voor het zetten pas de bonen malen. Na een kwartier is er al teveel vervlogen, dus voorgemalen koffie (ook pads) is altijd vies. Ook moet je leren wat je machine doet.
Zonder dit beetje kennis is het onbegonnen werk.
En dan nog het espresso apparaat. De beginnersfout die elke keer wordt gemaakt, is dat men denkt dat het hier om draait. Maar het is dus het minst belangrijke onderdeel van de hele vergelijking.
Elke espresso machine is relatief eenvoudig: heet water door de koffiepuck persen. Maar hoe beter het apparaat, hoe makkelijker het goed gaat. Beginners apparatuur bestaat hier dus niet, de goedkopere machines zijn lastig, de duurdere zijn makkelijk.
Van de machines die je noemt zou ik gaan voor de Quickmill of de Silvia, maar leer bij die laatste dan wel temperatuursurfen of installeer een PID (maar dan kan je er ook €100 bijleggen en een ècht goed apparaat kopen).
Jullie drinken nog alleen maar melkdrankjes (die macchiato zie ik ook maar even zo), en dan zijn beide machines eigenlijk niet zo optimaal. De QM heeft niet zoveel stoomkracht, de Silvia is een single boiler, en daarbij sta je dus elke keer te wachten totdat de boiler weer op de juiste temperatuur is voordat je verder kan.
Hoop dat je d'r wat mee kan.
In Italië spreken ze over de 4 M-en:
-Miscela: allerbelangrijkst zijn goede, versgebrande bonen (niet ouder dan 1 maand).
-Macchinadosere: je hebt vervolgens een goede maler nodig.
-Mano: je hebt enige kunde nodig.
-Macchina: en minst belangrijk, ook een redelijk espresso apparaat.
Dus zorg allereerst voor goede verse boontjes, dan heb je al de grootste slag gewonnen. Daaruit volgt dat die makkelijke Pads eigenlijk al niet kunnen. In het beste geval heb je een enorm compromis, waardoor de rest van het verhaal al niet meer echt interessant is of er toe doet. Pads mislukken volgens mij dus eigenlijk altijd .
Je hebt al een redelijk goede maler. Ik zou zeggen: gebruik die dan ook voor die versgebrande boontjes, en leer om elke keer de maling zo te krijgen dat je een optimale extractie krijgt.
Goede espresso vergt gewoon enige investering in tijd en aandacht. Als je de basics beheerst kom je al een eind. Zo moet je zo kort mogelijk voor het zetten pas de bonen malen. Na een kwartier is er al teveel vervlogen, dus voorgemalen koffie (ook pads) is altijd vies. Ook moet je leren wat je machine doet.
Zonder dit beetje kennis is het onbegonnen werk.
En dan nog het espresso apparaat. De beginnersfout die elke keer wordt gemaakt, is dat men denkt dat het hier om draait. Maar het is dus het minst belangrijke onderdeel van de hele vergelijking.
Elke espresso machine is relatief eenvoudig: heet water door de koffiepuck persen. Maar hoe beter het apparaat, hoe makkelijker het goed gaat. Beginners apparatuur bestaat hier dus niet, de goedkopere machines zijn lastig, de duurdere zijn makkelijk.
Van de machines die je noemt zou ik gaan voor de Quickmill of de Silvia, maar leer bij die laatste dan wel temperatuursurfen of installeer een PID (maar dan kan je er ook €100 bijleggen en een ècht goed apparaat kopen).
Jullie drinken nog alleen maar melkdrankjes (die macchiato zie ik ook maar even zo), en dan zijn beide machines eigenlijk niet zo optimaal. De QM heeft niet zoveel stoomkracht, de Silvia is een single boiler, en daarbij sta je dus elke keer te wachten totdat de boiler weer op de juiste temperatuur is voordat je verder kan.
Hoop dat je d'r wat mee kan.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3De 4 m-en zal ik in gedachten op een tegeltje plaatsen
Ik gebruik naast de pod's ook bonen en die zijn vers (+/- 3 dagen).
Maler kan misschien beter maar ben er nog tevreden mee.
Mijn kunde is aan het stijgen maar heb geen behoefte aan die stijging.
Voor mij staat plezier boven aan het rijtje van de 4 m-en dus is het gepromoveerd naar de 5 e-men.
Espressoapparaat heb ik te kiezen en weet nog niet goed welke, vandaar mijn gestelde vragen.
De Krups 5280 is een leuke machine maar er is niet veel te doen met vers gemalen koffie.
Dat heeft te maken met de druk in de piston(?).
Dus zoek ik nu een Espresso apparaat waarbij het mogelijk is de extractie te regelen met de maalgraad van de koffie.
Beginnersfout? Ik doe wat ik op het moment leuk vind en zie dat niet als een fout.
Feedback, dat klopt beter voor mij.
Toen ik begon wist ik niet dat ik verder zou gaan want dan had ik toen al een andere machine gekocht. Maar dan had ik het gekregen plezier ook gemist. Dus gaat het goed zo
Zoals ik al meldde, vind ik het stoompijpje van ondergeschikt belang daar ik het met een extern apparaat opschuimt en dat bevalt prima. Bij mijn vorige 2 apparaten werkte het stomen ook niet zo geweldig dus kan het alleen maar beter worden. (vermoed ik).
Mijn voorkeur is inmiddels verschoven naar de Quickmill.. maar de strijd is nog niet voorbij.
Ik gebruik naast de pod's ook bonen en die zijn vers (+/- 3 dagen).
Maler kan misschien beter maar ben er nog tevreden mee.
Voor mij staat plezier boven aan het rijtje van de 4 m-en dus is het gepromoveerd naar de 5 e-men.
Espressoapparaat heb ik te kiezen en weet nog niet goed welke, vandaar mijn gestelde vragen.
De Krups 5280 is een leuke machine maar er is niet veel te doen met vers gemalen koffie.
Dat heeft te maken met de druk in de piston(?).
Dus zoek ik nu een Espresso apparaat waarbij het mogelijk is de extractie te regelen met de maalgraad van de koffie.
Beginnersfout? Ik doe wat ik op het moment leuk vind en zie dat niet als een fout.
Feedback, dat klopt beter voor mij.
Toen ik begon wist ik niet dat ik verder zou gaan want dan had ik toen al een andere machine gekocht. Maar dan had ik het gekregen plezier ook gemist. Dus gaat het goed zo
Zoals ik al meldde, vind ik het stoompijpje van ondergeschikt belang daar ik het met een extern apparaat opschuimt en dat bevalt prima. Bij mijn vorige 2 apparaten werkte het stomen ook niet zo geweldig dus kan het alleen maar beter worden. (vermoed ik).
Mijn voorkeur is inmiddels verschoven naar de Quickmill.. maar de strijd is nog niet voorbij.
4Nog even voor de duidelijkheid: bijna alle bonen die je in de supermarkt koopt (maar ook vaak in de espressowinkel) zijn over tijd.
Het gaat er niet om wanneer je het pak opent, maar om wanneer de boontjes gebrand zijn.
Houdbaarheidsdatums zijn meestal nietszeggend. Gebruik het liefst boontjes die niet langer dan een week geleden zijn gebrand, en zeker niet langer dan een maand geleden. En die boontjes zijn niet altijd even makkelijk te vinden.
Het gaat er niet om wanneer je het pak opent, maar om wanneer de boontjes gebrand zijn.
Houdbaarheidsdatums zijn meestal nietszeggend. Gebruik het liefst boontjes die niet langer dan een week geleden zijn gebrand, en zeker niet langer dan een maand geleden. En die boontjes zijn niet altijd even makkelijk te vinden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5We hebben het over het zelfde..Spironski schreef:Nog even voor de duidelijkheid: bijna alle bonen die je in de supermarkt koopt (maar ook vaak in de espressowinkel) zijn over tijd.
De branddatum. Het zijn dus vers gebrande bonen zoals van Fascino.
Ik koop geen bonen in de supermarkt alhoewel ik af en toe lees dat gebruikers het ook lekker vinden. En dan is het prima.. toch?
6Ah, je hebt me (over de boontjes) goed begrepen ,prima.
En van mij mag iemand de meest dunne, zuurbittere koffie lekker vinden, daar heb ik geen probleem mee. Maar noem het niet "een goede espresso".
Het eerste is persoonlijk, het tweede een stuk minder.
En van mij mag iemand de meest dunne, zuurbittere koffie lekker vinden, daar heb ik geen probleem mee. Maar noem het niet "een goede espresso".
Het eerste is persoonlijk, het tweede een stuk minder.
7Wat grappig dat je dit zegt, want eigenlijk ben je al bezig met het laten stijgen van je kunde op het gebied van espressomachines, koffie, enz.Hendrik schreef: (...)
(...)
Het "vervelende" is echter, dat je door het drinken en proeven van de diverse soorten koffie steeds meer te weten komt en ervaart, waardoor je dingen leert, maar waardoor je ook je eisen steeds iets hoger opschroeft. Geloof me, je bevindt je op een hellend vlak!
8Ja, ik ben er bewust van...
Ik bemerk dat wij (vriendin en ik) de koffie steeds sterker drinken.
Haar Macchiato is inmiddels net zo groot als mijn Cappuccino en die is al sterker geworden.
Voorheen wist ik niet dat er een wereld was dat koffie heette en dat het zo leuk is om daar mee bezig te zijn. Ja opdrinken maar dat was ook alles.
Ik heb op te passen dat het geen dagtaak wordt.
Ik bemerk dat wij (vriendin en ik) de koffie steeds sterker drinken.
Haar Macchiato is inmiddels net zo groot als mijn Cappuccino en die is al sterker geworden.
Voorheen wist ik niet dat er een wereld was dat koffie heette en dat het zo leuk is om daar mee bezig te zijn. Ja opdrinken maar dat was ook alles.
Ik heb op te passen dat het geen dagtaak wordt.
9in principe moet je kiezen tussen een machine geschikt voor ESE pods of voor losse koffie!
espresso maken met pods d.m.v. een apart zeefje is echt niet te doen!
quickmill heeft modellen die geschikt zijn voor pods en daar is een heel behoorlijk resultaat mee te behalen (type810); wil je dan losse koffie gebruiken dan moet je de boel ombouwen met een speciale ombouwkit (50 euro): andere ring, andere zeef en andere porta filter; je kunt dus niet makkelijk afwisselen!
met een demoka, jouw iberital en verse bonen kun je een prima espresso zetten mit je het crema filter niet gebruikt (is een losse schijf); en demoka maakt voor iets van 50 euro een speciale portafilter voor pods die zonder ombouw past; en ja, dit geeft een behoorlijk resultaat en biedt de mogelijkheid om te switchen.
vergis je niet dat goed opgeschuimde melk met stoom anders smaakt dan opgeklopte melk!
met een demoka opschuimen is niet te doen; met een silvia wel, maar wel gedoe; met een quick makkelijk maar niet zo snel en voor niet meer dan 1-2 kopjes per keer!
quicks zijn erg betrouwbaar en makkelijk in gebruik en bovendien snel gebruiksklaar.
als ik jouw verhaal zo lees zou ik een silvia laten staan; daar zeg ik niet mee dat het een slechte machine is!
dus:
1. ga je voor ultiem gemak koop een quickmill voor servings; deze kun je tzt nog altijd ombouwen, maar je hebt dan een tijdje niets aan je maler.
2. ga je voor beide mogelijkheden: bij mijn weten kan dit alleen met demoka (was mijn eerste machine heel lang gelden en is echt niet verkeerd hoor); koop dan wel de extra porta filter voor pods er bij! en accepteer dat je wat stomen betreft op een extern hulpmiddel bent aangewezen hetgeen dus consequenties heeft voor de smaak.
ik zou voor een quick gaan en er zelf achter komen dat je met goede en vers gemalen boontjes echt lekkerdere koffie zet dan met een pod...en dat je er achter komt dat opschuimen met de stoompijp (witte opschuimhulpje meteen wegdoen!) een lekkerdere melksmaak geeft...er zijn altijd wel thuisbarista's in jouw omgeving die je kunnen helpen met de beginselen!
espresso maken met pods d.m.v. een apart zeefje is echt niet te doen!
quickmill heeft modellen die geschikt zijn voor pods en daar is een heel behoorlijk resultaat mee te behalen (type810); wil je dan losse koffie gebruiken dan moet je de boel ombouwen met een speciale ombouwkit (50 euro): andere ring, andere zeef en andere porta filter; je kunt dus niet makkelijk afwisselen!
met een demoka, jouw iberital en verse bonen kun je een prima espresso zetten mit je het crema filter niet gebruikt (is een losse schijf); en demoka maakt voor iets van 50 euro een speciale portafilter voor pods die zonder ombouw past; en ja, dit geeft een behoorlijk resultaat en biedt de mogelijkheid om te switchen.
vergis je niet dat goed opgeschuimde melk met stoom anders smaakt dan opgeklopte melk!
met een demoka opschuimen is niet te doen; met een silvia wel, maar wel gedoe; met een quick makkelijk maar niet zo snel en voor niet meer dan 1-2 kopjes per keer!
quicks zijn erg betrouwbaar en makkelijk in gebruik en bovendien snel gebruiksklaar.
als ik jouw verhaal zo lees zou ik een silvia laten staan; daar zeg ik niet mee dat het een slechte machine is!
dus:
1. ga je voor ultiem gemak koop een quickmill voor servings; deze kun je tzt nog altijd ombouwen, maar je hebt dan een tijdje niets aan je maler.
2. ga je voor beide mogelijkheden: bij mijn weten kan dit alleen met demoka (was mijn eerste machine heel lang gelden en is echt niet verkeerd hoor); koop dan wel de extra porta filter voor pods er bij! en accepteer dat je wat stomen betreft op een extern hulpmiddel bent aangewezen hetgeen dus consequenties heeft voor de smaak.
ik zou voor een quick gaan en er zelf achter komen dat je met goede en vers gemalen boontjes echt lekkerdere koffie zet dan met een pod...en dat je er achter komt dat opschuimen met de stoompijp (witte opschuimhulpje meteen wegdoen!) een lekkerdere melksmaak geeft...er zijn altijd wel thuisbarista's in jouw omgeving die je kunnen helpen met de beginselen!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
10Ik heb op mijn vorige machines (Philips HD8323 en Krups 5280) ook met inzetbakjes voor ESE gewerkt en was daar wel enthousiast over.
Een ESE-piston heeft mijn voorkeur. Deze is ook voor de Silvia te koop. (€ 119,00).
Inmiddels heb ik met de Silvia en de Quickmill 820 kunnen spelen.
Het zijn mooie/goede machines maar ik heb voor de QM 820 gekozen.
Aankomende week ga ik hem halen.
Er wordt ook bij de QM een ESE filterbakje bijgeleverd.
Misschien kan het ooit eens vervangen worden door een ESE-piston.
Losse koffie is voor mij het belangrijkste en vind ik beter/lekkerder dan ESE.
Opgeschuimde melk is inderdaad anders dan opgeklopte.
Voor mijzelf neem ik de tijd en voor de visite druk ik op een knopje.
Overigens… het melk schuimen bij de QM gaat voortreffelijk!
Dat witte opschuifhulpje heb ik er even afgehaald en opschuimen ging prima.
Ik had geen idee waarvoor dat pijpje was tot ik het pijpje pakte om terug te plaatsen… HEET !!
Dus zonder dat witte pijpje zal ik een oplossing zoeken. Iets om het pijpje vast te kunnen houden. Isolatiedinges of zo.
Een ESE-piston heeft mijn voorkeur. Deze is ook voor de Silvia te koop. (€ 119,00).
Inmiddels heb ik met de Silvia en de Quickmill 820 kunnen spelen.
Het zijn mooie/goede machines maar ik heb voor de QM 820 gekozen.
Aankomende week ga ik hem halen.
Er wordt ook bij de QM een ESE filterbakje bijgeleverd.
Misschien kan het ooit eens vervangen worden door een ESE-piston.
Losse koffie is voor mij het belangrijkste en vind ik beter/lekkerder dan ESE.
Opgeschuimde melk is inderdaad anders dan opgeklopte.
Voor mijzelf neem ik de tijd en voor de visite druk ik op een knopje.
Overigens… het melk schuimen bij de QM gaat voortreffelijk!
Dat witte opschuifhulpje heb ik er even afgehaald en opschuimen ging prima.
Ik had geen idee waarvoor dat pijpje was tot ik het pijpje pakte om terug te plaatsen… HEET !!
Dus zonder dat witte pijpje zal ik een oplossing zoeken. Iets om het pijpje vast te kunnen houden. Isolatiedinges of zo.