Hallo allen,
Ik mag graag een espresso drinken maar ben eigenlijk niet heel erg thuis in espresso machines.
Heb een aantal jaar met een krups xp4020 (je moet ergens beginnen) machine mijn koffie gemaakt, deze is in het weekend 'overleden'
Nu wil ik eigenlijk een stapje hoger, en ik zie door de bomen het bos niet meer, nu hoop ik van jullie wat advies te kunnen krijgen.
Nu heb ik gelezen een koffiemolen een absolute must is, ik zat zelf te denken aan de 'Ascaso I-Mini' of de 'Ascaso I-Steel 2'
Voor de machine zit ik te denken aan de 'Gaggia Classic Coffee' of de 'Ascaso Arc Fun'
Nu is dit wel zo'n beetje mijn budget, ik begrijp dat dit voor echt goede espresso een laag budget is, maar het moet toch een stuk beter zijn dan wat ik had?
Alvast bedankt voor de input.
Met vriendelijke groet,
Mark
Re: Aankoop advies
2Laten we zeggen dat je budget +/- 450 á 500 euro is, heb ik dit goed?
Tweedehands zijn er mooie apparaten te vinden. Je hebt altijd het risico dat er wat kapot is ect. De een gokt het er op en de ander koop het liever nieuw. Zelf heb ik een Rancilio Silvia en een Ascaso Molino i1. Beide tweedehands via marktplaats. Ik heb er in totaal 300 voor betaald.
Zelf merk ik, en vele hier zullen dat volgens mij ook bevestigen, is dat een goede molen en de verse bonen vele malen belangrijker zijn dan het apparaat.
Tweedehands zijn er mooie apparaten te vinden. Je hebt altijd het risico dat er wat kapot is ect. De een gokt het er op en de ander koop het liever nieuw. Zelf heb ik een Rancilio Silvia en een Ascaso Molino i1. Beide tweedehands via marktplaats. Ik heb er in totaal 300 voor betaald.
Zelf merk ik, en vele hier zullen dat volgens mij ook bevestigen, is dat een goede molen en de verse bonen vele malen belangrijker zijn dan het apparaat.
3Mijn budget gaat idd tot de 500 euro.
Nu ben ikzelf niet technisch dus ik ben een voorzichtig in het kopen een 2de hands machine, ik sluit het niet uit maar mijn voorkeur gaat eerder naar een nieuwe.
Is een 'Rancilio Silvia' mits in redelijke staat beter dan een nieuwe 'Gaggia Classic Coffee' of de 'Ascaso Arc Fun' ?
Nu ben ikzelf niet technisch dus ik ben een voorzichtig in het kopen een 2de hands machine, ik sluit het niet uit maar mijn voorkeur gaat eerder naar een nieuwe.
Is een 'Rancilio Silvia' mits in redelijke staat beter dan een nieuwe 'Gaggia Classic Coffee' of de 'Ascaso Arc Fun' ?
4Ja, de Silvia is beter dan de Gaggia. Maar het is een bekende machine die 2-de hands vaak aan de prijs is. En je moet weten hoe er mee om te gaan om er consistent echt goede espresso uit te halen.
Maar het advies klopt: goede verse bonen en een goede maler bepalen zeker 3/4 van het resultaat. Ik zou op zoek gaan naar een 2-de hands horecamaler als de Fiorenzato T80. Uitstekende sterke maler, vaak voor zo'n €100 te koop. Als je dan nog verse bonen hebt en een beetje weet hoe je espresso zet, maakt het espresso apparaat niet eens zo veel meer uit.
Maar als je dan nog zo'n €400 over hebt, zou je met enig geluk ook nog een mooie 2-de hands E61 machine kunnen vinden. Die machines zijn toch weer beter dan zo'n Silvia, en voor het opschuimen van melk een stuk handiger.
Maar het advies klopt: goede verse bonen en een goede maler bepalen zeker 3/4 van het resultaat. Ik zou op zoek gaan naar een 2-de hands horecamaler als de Fiorenzato T80. Uitstekende sterke maler, vaak voor zo'n €100 te koop. Als je dan nog verse bonen hebt en een beetje weet hoe je espresso zet, maakt het espresso apparaat niet eens zo veel meer uit.
Maar als je dan nog zo'n €400 over hebt, zou je met enig geluk ook nog een mooie 2-de hands E61 machine kunnen vinden. Die machines zijn toch weer beter dan zo'n Silvia, en voor het opschuimen van melk een stuk handiger.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik voor een nieuwe Gaggia ga, aangezien de machine niet de belangrijkste schakel is en ik over deze machine toch goede verhalen heb gelezen.
Dat geeft me toch een beter gevoel dan een 2de hands machine.
En ik ga opzoek naar een goede maler welke wel 2de hands mag zijn.
Nogmaals bedankt voor de hulp.
Ik denk dat ik voor een nieuwe Gaggia ga, aangezien de machine niet de belangrijkste schakel is en ik over deze machine toch goede verhalen heb gelezen.
Dat geeft me toch een beter gevoel dan een 2de hands machine.
En ik ga opzoek naar een goede maler welke wel 2de hands mag zijn.
Nogmaals bedankt voor de hulp.