De eerste stapjes....wat is wijsheid?

1
Hallo allemaal,

Dankzij Albert Heijn zijn wij aan het kijken voor een leuke espressomachine.

Dankzij Albert Heijn? Ja, gek genoeg zijn we aan het denken geraakt door die garage sale van de Appie. Die Siemens volautomaat voor €200 zorgde ervoor dat ik dacht: hey, dat is best een leuke bestemming voor wat geld waar we nog een leuke bestemming voor zoeken.
Nou kostte het me ongeveer vijf minuten om uit te vinden dat het helemaal geen goed idee zou zijn om dat apparaat te kopen, maar ik was wel aan het denken gezet en gelukkig vond vrouwlief het ook een leuk plan.

Op dit moment zijn we best wel tevreden met de Nespresso. Of nee, ik zeg het verkeerd. M'n vrouw is tevreden met de Nespresso, ik kan er wel mee leven. Maar ja.....uiteindelijk geeft toch ook die Nespresso geen super goede espresso.

Mijn doel is om ooit nog eens een espresso te kunnen maken zoals ik die alleen nog maar in Rome gedronken heb. Zo eentje waar je aan ruikt en je voelt als het ware het kippenvel over je rug trekken. En tja.....dat gaat met de Nespresso natuurlijk niet lukken.
Mijn ouders hebben een veel te dure Siemens volautomaat en eerlijk gezegd vind ik het resultaat daarvan zwaar tegenvallen. Althans.....lekkere koffie hoor. Maar ook niet meer dan dat.

En zo was ik er dus al vrij snel achter dat ik geen volautomaat wil. Dus.....wat dan wel?

En zo kwam ik hier terecht. Misschien kan hier iemand helpen met het bedenken van een leuke configuratie. Het budget is namelijk zeker niet eindeloos. ;)

Mijn idee op dit moment is een Iberital Challenge molen en een Gaggia Classic machine. Ik weet dat dat geen topconfiguratie is, maar het moet toch wel mogelijk zijn om daar een zeer acceptabele espresso mee te produceren?
Maar heeft iemand misschien betere suggesties? Ik ben eerlijk gezegd een beetje huiverig voor tweedehands. Ten eerste omdat ik het heel moeilijk vind om te beoordelen of een machine die wordt aangeboden wel in goede staat verkeerd en ten tweede omdat het toch een "beetje" jammer zou zijn als ik voor €250 een prachtige Rancilio Silvia koop (lijkt me helemaal fantastisch hoor, daar niet van...PID zou niet eens hoeven, het gaat mij ook een beetje om de sport) en drie dagen later begeeft de boiler het. Dan wordt het budgetair een beetje minder leuk natuurlijk.
En tja....tweedehands betekent normaal gesproken natuurlijk geen garantie.
Of ben ik nu te angstig en is het wel mogelijk om tweedehands een betrouwbaar apparaat te kopen? Alle hulp is meer dan welkom! Concrete advertenties helemaal....... :mrgreen:

Oh ja, nog één dingetje: m'n vrouw drinkt graag cappuccino, dus het is ook wel fijn als er voldoende stoomdruk is. Ik heb gekeken naar een Demoka M363, maar die is afgevallen, want ik las overal dat die onvoldoende kan stomen om een goede cappuccino te maken.
Rancilio Silvia
Iberital Challenge

Nu in de hopper: Fascino Espresso Bella

Re: De eerste stapjes....wat is wijsheid?

2
Het was misschien handig om op dit forum een handleiding voor nieuwelingen naar goede en top espresso te hebben.
Stap1:lees u in.
stap2:koop goede koffie.Dwz verse koffie.Die koop je niet in een supermarkt maar bij een brander(kan ook online)
stap3:koop een goede maler.
stap4:koop een espressomachine.

Stap 1 is gratis.stap 2 is betaalbaar.Stap3 kost best wat geld als je voor nieuw wil gaan.2ehands is er veel goed spul voor relatief weinig te koop.
Stap4 is moeilijker daar er zoveel machines te koop zijn dat je door de bomen...etc

Ik zou voor 2e hands gaan als geld een issue is(voor wie niet).

Een 2e hands molen is voor 150 best mogelijk op MP.Dan koop je een molen gemaakt voor mensen met horeca aspiraties :mrgreen: .

Een 2e hands machientje kan ook voor 150 lukken met wat zoeken.

Dus 300 e welbesteed geld kan met wat kennis de door jou gezochte espresso uit Italie gaan benaderen.

Tijd voor espresso nu. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door cremalover op do 13 okt 2011, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

3
cremalover schreef:Het was misschien handig om op dit forum een handleiding voor nieuwelingen naar goede en top espresso te hebben.
Stap1:lees u in.
stap2:koop goede koffie.Dwz verse koffie.Die koop je niet in een supermarkt maar bij een brander(kan ook online)
stap3:koop een goede maler.
stap4:koop een espressomachine.

Stap 1 is gratis.stap 2 is betaalbaar.Stap3 kost best wat geld als je voor nieuw wil gaan.2ehands is er veel goed spul voor relatief weinig te koop.
Stap4 is moeilijker daar er zoveel machines te koop zijn dat je door de bomen...etc

Ik zou voor 2e hands gaan als geld een issue is(voor wie niet).

Een 2e hands molen is voor 150 best mogelijk op MP.Dan koop je een molen gemaakt voor horeca as
piraties.

Een 2e hands machientje kan ook voor 150 lukken met wat zoeken.

Dus 300 e welbesteed geld kan met wat kennis de door jou gezochte espresso uit Italie gaan benaderen.

Tijd voor espresso nu. :mrgreen:
Ik ben het niet eens met het stappenplan, aangezien ik me redelijk aan stap 1 heb gehouden. Die koffie moet vers zijn, dus het is onverstandig om de koffie al in huis te halen voor je een molen en een apparaat hebt! :mrgreen:

Maar goed, voor dergelijke bedragen kun je inderdaad bijna niet fout gaan. Maar wat voor apparaten hebben we het dan over? Wat voor molen? Wat voor espresso-apparaat?
Rancilio Silvia
Iberital Challenge

5
Knelpunt zit hier bij het espresso apparaat. Op zich moet je een heel redelijk espresso uit een Gaggia Classic kunnen halen (mits in al die andere zaken is voorzien), maar echt goed opschuimen doet het ding niet.
De Silvia wil dan wel weer goed melk opschuimen, maar omdat het (net als de Classic) een Single Boiler is, sta je altijd te wachten totdat de boiler weer op de juiste temperatuur is voordat je verder kan met koffie zetten of melk opschuimen. Niet ideaal dus.

Wat bijna ideaal zou zijn lijkt me toch een HX. Nieuw vanaf zo'n €900, 2-de hands.... ehh, een stùk goedkoper.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Spironski schreef:Knelpunt zit hier bij het espresso apparaat. Op zich moet je een heel redelijk espresso uit een Gaggia Classic kunnen halen (mits in al die andere zaken is voorzien), maar echt goed opschuimen doet het ding niet.
De Silvia wil dan wel weer goed melk opschuimen, maar omdat het (net als de Classic) een Single Boiler is, sta je altijd te wachten totdat de boiler weer op de juiste temperatuur is voordat je verder kan met koffie zetten of melk opschuimen. Niet ideaal dus.

Wat bijna ideaal zou zijn lijkt me toch een HX. Nieuw vanaf zo'n €900, 2-de hands.... ehh, een stùk goedkoper.
Hahahahaha ja, ik houd me sterk aanbevolen voor een HX apparaat (met E61 zetgroep bij voorkeur) voor een prikkie. Wie-o-wie? :mrgreen:
Rancilio Silvia
Iberital Challenge

7
Koop n 2e hands quickmill met garantie, dus een van minder dan 2 jaar oud via MP of bij Piet van t koffiecultuurcentrum. Moet kunnen voor minder dan 250 euro.

Die iberital is n prima maler, maar als t ff kan zou ik 250 euro uitgeven aan n bezzera bb005. Of bel Matthieu van casa barista. Die heeft zo nu en n demo model.

Ben zelf niet zo'n fan van grote horeca malers voor thuis.

Evt. via MP een demoka of ascaso i-mini voor max 150 euro. Maar de bezzera maalt echt beter, schoner en zonder klonten.

Niet bezuinigen op de koffie, dus vers bij oa koffielab, DBC, fascino, bocca, coffeexperts, etc.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

10
Spironski schreef:Kan je ook vertellen waarom?
niet omdat een horeca maler niet goed zou malen hoor, maar een maler als de bezzera bb005 of een MK vario maalt niet slechter als je het mij vraagt...en ik vind dan juist een voordeel als een maler lekker compact is, een direct maler is, een klein dood volume heeft en noem maar op...

maar de kwaliteit van het maalsel komt voorop: heb laatst een paar dagen met een ascaso i-steel met vlakke schijven gespeeld van een kennis en dat vond ik echt niks...enorme klonten, onregelmatige uitloop en vlakke smaak...dus dan liever een dikke mazzer hoor...

aan de andere kant zou ik mijn bezzera niet graag inruilen voor een mazzer SJ met doseerder...enige argument zou zijn dat zo'n ding een leven lang meegaat...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs