Ben me aan het orienteren naar een nieuwe machine. Heb op dit moment een volautomaat, maar wil graag naar een piston machine.
Na orientatie wordt ik erg enthousiast van de berrezza machines.
Nu drink ik ook graag tussendoor een gewone kop koffie (lungo). Raden jullie dan een pistonmachine af hiervoor, of zijn er wel degelijk langere koffies te maken, zonder dat deze bitter gaat smaken?
Re: Newbie zoekt goed advies
2De makkelijkste manier om dit te doen is om een Americano te maken. Een dubbele espresso aangevuld met heet water. Smaakt ook best goed. Een lungo is vrij lastig te maken, zeker als beginner (ben ik namelijk ook).
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
3Even een paar dingen rechtzetten, Bezzera is de correcte naam en een piston ziet er als volgt uitHenkna schreef:Ben me aan het orienteren naar een nieuwe machine. Heb op dit moment een volautomaat, maar wil graag naar een piston machine.
Na orientatie wordt ik erg enthousiast van de berrezza machines.
Nu drink ik ook graag tussendoor een gewone kop koffie (lungo). Raden jullie dan een pistonmachine af hiervoor, of zijn er wel degelijk langere koffies te maken, zonder dat deze bitter gaat smaken?

BEZZERA uit ongeveer 1977 = pistonmachine, oftewel dit werkt met een zuiger (piston) deze heeft als voordeel dat als je hem netjes direct aan de waterleiding aansluit, je geen pomp nodig hebt.

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
4wat je ook kan doen is een enkele hoebeelheid koffie in het dubbele bakje...dus zeg 8 gram als normaal 16 gram doseert...
of zoals al opgemerkt: een (dubbel) shot bovenop een kop waar als heet water in zit (bij voorkeur uit de warm water koker of met het stoompijpje verhit; niet te heet)
of aanpassen maalgraad, dus "normale" dosering maar een stuk minder fijn
kijk wet je zelf handig vind en wat je het beste smaakt!
zelf drink ik veel liever een slow coffee als ik wat meer volume en een midner geconcentreerde kop koffie wil
of zoals al opgemerkt: een (dubbel) shot bovenop een kop waar als heet water in zit (bij voorkeur uit de warm water koker of met het stoompijpje verhit; niet te heet)
of aanpassen maalgraad, dus "normale" dosering maar een stuk minder fijn
kijk wet je zelf handig vind en wat je het beste smaakt!
zelf drink ik veel liever een slow coffee als ik wat meer volume en een midner geconcentreerde kop koffie wil

Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
5@3aan geeft al aan dat je waarschijnlijk geen piston machine bedoelt, maar een halfautomaat. De portafilter wordt vaak piston genoemd, maar waar dat vandaan komt.....geen idee.
Anyway, daar maak je dus niet zo makkelijk een lungo mee. Ik heb het half doseren ook geprobeerd (dus 8 gram in een dubbel bakje), maar dat is waardeloos. Waterig, geen crèma en slecht van smaak. De "officiële" manier is je maalgraad zo aanpassen dat je in 25 seconden geen espresso maar een lungo krijgt. Nou weet ik niet wat voor molen je op het oog zou hebben (alsjeblieft, koop geen gemalen espresso), maar met mijn molen is dat alvast geen optie. En ik denk dat weinig mensen er echt op zitten te wachten.
Dus je beste manier is inderdaad een Americano. Veel lekkerder resultaat dan door half te doseren en ik denk dat 99% van de mensen niet eens proeft dat het "aangelengd" is.
Anyway, daar maak je dus niet zo makkelijk een lungo mee. Ik heb het half doseren ook geprobeerd (dus 8 gram in een dubbel bakje), maar dat is waardeloos. Waterig, geen crèma en slecht van smaak. De "officiële" manier is je maalgraad zo aanpassen dat je in 25 seconden geen espresso maar een lungo krijgt. Nou weet ik niet wat voor molen je op het oog zou hebben (alsjeblieft, koop geen gemalen espresso), maar met mijn molen is dat alvast geen optie. En ik denk dat weinig mensen er echt op zitten te wachten.
Dus je beste manier is inderdaad een Americano. Veel lekkerder resultaat dan door half te doseren en ik denk dat 99% van de mensen niet eens proeft dat het "aangelengd" is.
Rancilio Silvia
Iberital Challenge
Nu in de hopper: Fascino Espresso Bella
Iberital Challenge
6Wat niet weet, wat niet deert 

7Maar wacht even....: een lungo is toch een variant van espresso? En daarom (eigenlijk alleen) op een espresso apparaat te maken? Of zit ik nu verkeerd?
Nu moet ik meteen zeggen dat ikzelf nooit lungo's maak (tenzij per ongeluk, als de maling volkomen verkeerd staat), dus het fijne weet ik er niet van. Maar het lijkt me toch dat je met elk redelijk espresso apparaat een lungo moet kunnen zetten. Of dat dan lekker is of niet is een tweede.
Als mijn vriendin eens geen zin heeft in zo'n vol smakende bak, maak ik trouwens ook een Americano voor haar.
Nu moet ik meteen zeggen dat ikzelf nooit lungo's maak (tenzij per ongeluk, als de maling volkomen verkeerd staat), dus het fijne weet ik er niet van. Maar het lijkt me toch dat je met elk redelijk espresso apparaat een lungo moet kunnen zetten. Of dat dan lekker is of niet is een tweede.
Als mijn vriendin eens geen zin heeft in zo'n vol smakende bak, maak ik trouwens ook een Americano voor haar.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
8Als je een traploze molen hebt (en zeker bijvoorbeeld zo'n Iberital als die van mij, waarbij je de knop een miljoenmiljard keer moet draaien om van fijn naar grof te gaan), is het geen pretje om voor even een lungo je maalgraad compleet anders in te moeten stellen. Dus het zit 'm meer in de luiheid van de gebruiker en de beperkingen van de molen dan in de beperkingen van de espressomachine.Spironski schreef:Maar wacht even....: een lungo is toch een variant van espresso? En daarom (eigenlijk alleen) op een espresso apparaat te maken? Of zit ik nu verkeerd?

Rancilio Silvia
Iberital Challenge
Iberital Challenge
9Zal wel dezelfde wartaalverbasteritus zijn als van die PisTonSpironski schreef:Maar wacht even....: een lungo is toch een variant van espresso? En daarom (eigenlijk alleen) op een espresso apparaat te maken? Of zit ik nu verkeerd?

10dat is dan jouw ervaring! ik ben vooral van de ristretto/espresso of anders slow coffee.carlover schreef:Ik heb het half doseren ook geprobeerd (dus 8 gram in een dubbel bakje), maar dat is waardeloos. Waterig, geen crèma en slecht van smaak.
maar ik maakte (op de ponte vecchio en bacchi gaat dat niet meer) wel eens voor bezoek een americano uitgaande van een halve dosering en dat gaat niet slecht. een espresso draaien op heet water kan ook, maar dat is wat smaak betreft en ook wat looks betreft niet veel beter. tenminste dat is mijn ervaring

Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL