Gaggia of QuickMill??

1
Hi,

Ik heb nu een relatief nieuwe Gaggia Classic Coffee en een ongeveer 10 jaar oude Quickmill 810 (omgebouwd voor gewone gemalen koffie) staan.

De Gaggia is denk ik max. een keer of 50 gebruikt, terwijl de QuickMill zeker 2 kopjes per dag gemaakt heeft (en nog nooit een servicebeurt, wel ontkalkt).

Een ervan is voor een vriend en een voor mijn moeder. Welke zal de betere van de 2 zijn om aan mijn moeder te geven? Op beide machines zullen voornamelijk cappuchino's gemaakt worden en relatief weinig espresso's.

Re: Gaggia of QuickMill??

4
Omdat de Quickmill uitgerust is met een bronzen thermoblok en koperen leidingen is deze veel beter bestand tegen kalkaanslag. Dat is het eerste pluspunt en hierdoor gaan deze apparaten onwijs lang mee!

Daarbij komt ook dat een thermoblock vrij snel opgewarmt is om stoom op te voeren...dit duurt ongeveer 30 seconden. Met een boiler doe je er misschien een paar seconden langer over. Dus in feite maakt dat niet zo heel veel uit.

Ik denk dat je dus niet moet kijken naar welk apparaat beter is voor cappuccino's, ik denk dat je moet kijken aan wie je het beste apparaat wilt geven. Ik heb geen ervaring met Gaggia maar wel met QuickMill en ik zie dat deze kwaliteit moeilijk te overtreffen is. ( Als je het vergelijkt met apparaten in dezelfde prijsklasse). Ik zou de Quick trouwens wel opsturen voor een servicebeurt, dan weet je dat ie nog jaren mee kan.

Succes!

5
Beide toestellen ken ik iets, ca. 50 shots gemaakt met elk. Met de Quickmill maak ik makkelijker een goede shot dan met de Gaggia. Vraag me niet hoe dat komt -gewoon iets dat ik zo ervoer-

Overigens het zijn beide goede, betrouwbare machines. 7000 kopjes voor een Quickmill of Gaggia is niet zoveel.

De Quick is leuker om te zien, een beetje een damesmachientje. De Gaggia is een wat stoerdere machine.
Er gaat niets boven morgen.

6
De opmerking snel op temperatuur is altijd erg dubbel.
Hoe sneller op temperatuur heb je 2 redenen:
- weinig massa is snel temperatuur verlies (bijv. bij de QM) koperen leiding en alu blok.
- of verbruikt enorm veel energie (maar dat is bij thermoblocken haast niet zo)

Boiler ben ik altijd voorstander van, behalve bij gaggia want deze zijn weer van alu, dus sja...
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper